Gå til innhold

Lære piano i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt piano-timer i voksen alder? Eller lært seg selv i voksen alder? 

Kan lese noter, og kan klare å spille en sang med mye øving. Har spilt andre instrumenter før. Angrer enda på at jeg ikke tok timer som barn.. 

Anonymkode: b0e74...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte meg et piano da jeg var 18, aldri spilt noe instrument, og kan ikke noter. Periodevis sitter jeg på youtube og lærer sanger jeg liker, da kun med en hånd😅 har dog veeeldig små hender, så vanskelig å lære seg med 2 hender ettersom jeg ikke kan treffe grepene. Enkelte perioder sitter jeg vell 2 timer hver dag i 1 uke å prøver å lære meg, så kan det plutselig gå en måned før jeg får lyst. Viktig å prøve å lære seg når man faktisk har lyst, og ikke fordi det hadde vært kult å kunne. Er nå 21, har lagt noen sanger, lært litt grep, og lært noen melodier fra youtube. Er ikke så veldig god, men gjør det for gøy!

Anonymkode: a4a8d...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm blir:

Kan man lære noe om man virkelig vil lære det? JA.

Kan man lære å kjøre bil i voksen alder, går nok tangenter greit. Bare fin en bra "kjøre-lærer"

Anonymkode: f296a...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at om du er godt over 80 og sliter med gikt, så vil det være fysisk litt vanskelig. Men ellers burde det ikke være noe problem. Det er jo bare å lære seg. 

Anonymkode: bcf2c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv begynte jeg å spille igjen etter en laaaaang pause, og man kan nok si at jeg har lært meg hvordan man skal lære seg å spille da jeg spiller sjeldent, men likevel blir bedre til å spille - uten å spille. Eksperimentell spilling, med andre ord. For eksempel prøvde jeg å lære meg å lese noter på forskjellige måter uten å klare det før jeg til slutt fant opp min egen puggemetode der jeg lærte meg notene som tilsvarer de hvite tangentene på et piano i løpet av en uke. Omtrent som å lære alfabetet.

Mens læremetodene andre bruker, som "Fredrik Apporterer Camillas Eplepupper" virker håpløse i mine øyne, da hjernen min ikke skjønner logikken i dette. Og det at "Georg Hamstrer Deilige Feminister" er fortsettelsen på noterekken, gir meg null mening.

Så målet mitt er ikke å kunne spille en sang eller to, men å finne ut hvordan man kan lære seg å spille på egen hånd med egne metoder uten musikklærer eller YouTube-videoer; å finne på en sang er en kreativ oppgave, men å lære seg musikkteori og eksempelvis ramse opp tonene en Ab7-5-akkord består av, er til syvende og sist noe like logisk som 2 + 2. Så jeg har delt opp musikkøvingen i fire deler - for å sitere meg selv:

Quote

Men er målet å virkelig lære seg å spille, vil man raskt finne ut at det å ha oversikt over et hav av akkorder og musikalske begreper ikke er så enkelt, slik at man kan bli fristet til å gi opp før man har startet, eller å satse på enkle løsninger som lover litt for mye; hadde alle kunnet bli like gode som Mozart i løpet av en helg, hadde han ikke vært så kjent som han er. Poenget er at selv om musikk er enkelt å lære seg på de aller enkleste nivåene, trenger man tid for å komme seg videre, og dette tar som regel noen år. Spørsmålet er likevel om det er mulig å fremskynde denne prossessen litt ved å bruke tiden bedre; det er typisk at man kanskje bruker en halv time daglig på å øve å spille, samtidig som man uten å nøle tilbringer to timer foran en amerikansk TV-serie - hva om det gikk an å spille mens man gjorde andre ting; døgnet har tross alt 24 timer …?

Det er dette jeg selv har eksperimentert med etter at jeg begynte å spille igjen - å rett og slett bruke tiden mer effektivt, slik at øvingen går fortere. Resultatet er at jeg har pugget skalaer og noter før jeg har sovnet i stedet for å telle sauer, etter å ha våknet ligger jeg iblant i halvsøvne og øver med fingrene ved å spille på madrassen, og har funnet ut at det går helt greit å spille på en bok, eller hva som ellers måtte være tilgjengelig, mens man ser en film. Ettersom jeg objektivt sett er talentløs hva musikk angår, er jeg omtrent like rask som en som kjører en trehjulssykkel mens andre suser av gårde i sportsbiler, men det går sakte fremover; jeg skulle anta at om du fulgte samme tidsplan, ville du kunne spille et hvilket som helst instrument rimelig greit i løpet av ett år.

Slik har jeg delt opp musikkøvingen min for å bruke tiden bedre:

1. Grunnleggende musikkteori
Dette kan man øve på nær sagt hvor som helst og når som helst - gjerne med lukkede øyne; som nevnt et alternativ til å telle sauer før man sovner, eller man kan gjøre dette mens man går på tur, venter på grønt trafikklys, eller kjeder seg når man har sex.

2. Fingergymnastikk
Også dette er noe man kan gjøre hvor og når man vil, men har man utrente fingre, må man for all del ikke overdrive til å begynne med, og alltid huske på å riste løs fingrene med jevne mellomrom så man ikke risikerer å skade muskler eller sener. Vi har alle ti fingre, og fingrene er definitivt nøkkelen til suksess på piano eller gitar; ved å styrke fingrene og gjøre dem smidigere blir man i stand til å lære nye ting fortere; husk at verdens dyktigste musikere hadde samme utgangspunkt som du har - Django Reinhardt hadde faktisk bare åtte fingre, men var likevel i stand til å spille gitar bedre enn de fleste.

3. Rytmeøvelser
Hva dette angår, er det visse begrensninger hvor man kan øve, da det ikke passer like bra å trene opp rytmen i sin egen eller andres begravelse, men igjen er mulighetene store for å øve samtidig som man gjør andre ting; å høre på musikk mens som man eksperimenterer med takten er en utmerket anledning til å øve opp rytmesansen - man kan aldri bli for god til dette.

4. Praktisk spilling
Så er det på tide å endelig sette seg, legge fingrene på instrumentet, og få bruk for alt du har lært i punkt 1-3. Ikke stress - det viktigste er ikke å spille feilfritt, men å ha glede av spillingen.

Kanskje denne oppdelingen i fire deler der man bruker tiden til å lære å spille samtidig som man gjør helt andre ting, også kan være til nytte for andre.

Ønsker deg uansett lykke til med pianospillet; musikk er en fantastisk hobby - og det er aldri for sent å lære seg å spille.

- B. smil.gif.8359460d09b8f3fb6ef1797aff70d0da.gif

Anonymkode: e140c...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kjøpte seg piano da han var ca 18 år og begynte å ta pianotimer, var helt blank i utganspunktet og kunne ikke noter. Han tok det veldig fort og ble kjapt flink. Har fortsatt samme pianoet her hjemme og han spiller jevnt og trutt. Veldig koselig :) 

Jeg begynte å lære meg noter og ta pianotimer da jeg var 7 år (hadde piano hjemme) og spilte til jeg var ca 13. Ble drittlei og sluttet tvert og rørte ikke en tangent før jeg møtte mannen min og fikk pianolysten tilbake igjen. Var litt rusten etter å ikke ha rørt et piano på over 10 år, men det som var innprentet fra barndommen satt tydeligvis. Måtte dog endel øving til, og enkle stykker i starten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir nok ikke den nye Lang Lang, men du kan fint lære noter og å spille til husbehov 😊 

Dette går 99 % på øving. Og så må du finne en dyktig pianolærer, ikke YouTube, slik at du får inn fingersetning, bevegelser, frasering og teori i undervisningen. Da få du undervisning og «lekser» tilpasset spesielt til ditt nivå. Her er det mye å hente, å spille piano er mye mer enn å finne rett tangent.

Hilsen musiker (ikke pianist, men spilt piano siden jeg var 7- nå som biinstrument) 👍

Anonymkode: 1204e...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...