selinasol Skrevet 3. mars 2020 #1 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg har i fordelingsoppgave tenkt å ta for meg problemstillingen "hvordan skaper forfatteren følelser hos leseren?". Hvordan kan jeg få den til å høres mer korrekt norsk ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Del Skrevet 3. mars 2020 Den høres riktig ut den Anonymkode: 70a38...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 3. mars 2020 åja oki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg ville valgt "vekke følelser", fremfor at de skapes. Anonymkode: c9b22...b19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Del Skrevet 3. mars 2020 Hvordan vekker forfatteren en lesers følelser? Hvordan vekker en forfatter følelser i leseren? Hvordan vekker forfatteren følelser hos leseren? Hvordan vekker litteraturen følelser i leseren? Hvordan vekkes følelser gjennom litteraturen? Etc Anonymkode: f7cd6...737 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 3. mars 2020 Tusen takk for fine formuleringer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Del Skrevet 3. mars 2020 Men klarer du faktisk å svare på det? Hvordan-formuleringer er ofte vanskelig å gi et godt teoretisk begrunnet svar til. Jeg lurer litt på metoden din og hva du faktisk ønsker å undersøke, men kanskje du også kan vurdere Hvilke følelser... Hvilken (type) tekst... Hvilke grep bruker forfattere for å... Anonymkode: 03286...257 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg skal se på trilogien den mørke materien av Philip Pullman og se på hvordan skildringene og måten han har knyttet båndet til for eksempel karakterer for å bygge opp følelser hos leseren. (sorry hvis jeg formulerer meg dårlig, skal heldigvis ha presentasjon :D). Da skal jeg se på oppbygning, stil, form og innhold. Det er barne bøker, men fungerer for voksne og, da det er mye "voksen" substans i det fra tematikken forfatteren tar opp, slik som makt misbruk og kirke og hvordan dette kan vekke mye uro hos noen lesere. Tenkte jeg kanskje kunne ta opp det hvis jeg får tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #9 Del Skrevet 3. mars 2020 1 minutt siden, selinasol said: Jeg skal se på trilogien den mørke materien av Philip Pullman og se på hvordan skildringene og måten han har knyttet båndet til for eksempel karakterer for å bygge opp følelser hos leseren. (sorry hvis jeg formulerer meg dårlig, skal heldigvis ha presentasjon :D). Da skal jeg se på oppbygning, stil, form og innhold. Det er barne bøker, men fungerer for voksne og, da det er mye "voksen" substans i det fra tematikken forfatteren tar opp, slik som makt misbruk og kirke og hvordan dette kan vekke mye uro hos noen lesere. Tenkte jeg kanskje kunne ta opp det hvis jeg får tid. De bøkene er de som har vekket mest følelser hos meg av alle bøker jeg har lest. ❤️ Anonymkode: 53424...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 3. mars 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 3. mars 2020 Å så fint å høre! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #11 Del Skrevet 4. mars 2020 16 timer siden, selinasol skrev: Jeg skal se på trilogien den mørke materien av Philip Pullman og se på hvordan skildringene og måten han har knyttet båndet til for eksempel karakterer for å bygge opp følelser hos leseren. (sorry hvis jeg formulerer meg dårlig, skal heldigvis ha presentasjon :D). Da skal jeg se på oppbygning, stil, form og innhold. Det er barne bøker, men fungerer for voksne og, da det er mye "voksen" substans i det fra tematikken forfatteren tar opp, slik som makt misbruk og kirke og hvordan dette kan vekke mye uro hos noen lesere. Tenkte jeg kanskje kunne ta opp det hvis jeg får tid. Men hvordan skal du observere følelser hos leseren? Anonymkode: 03286...257 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 4. mars 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 4. mars 2020 Skal ikke observere noen akkurat, men jeg tenker å se på hvordan forfatteren skriver. Jeg for min del vet hvor i bøkene de traff meg mest og kommer vel til å bruke de som eksempler. Et eksempel på hvordan forfatteren vekker følelser, er når du finner ut av at du har lest 400 sider som handlet om at hun måtte redde sin bestevenn og gi faren hennes et instrument, så finner du at de 400 sidene ikke handlet om det i det hele tatt og at du selv som leser har blitt lurt trill rundt like mye som hovedkarakteren. Boka skildrer kjærlighet, frustrasjon, trist etc. Eksempel på trist: ” Lyra var på gråten. Hennes kjære, tapre, fryktløse forsvarer kom til å dø – og hun ville ikke svikte ham ved å se bort, for hvis han så på henne, måtte han se øyne som skinte av kjærlighet og tillit, ikke et ansikt som skjulte seg i feighet eller en skulder som vendte seg fryktsomt bort.” Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 5. mars 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 5. mars 2020 On 3/4/2020 at 9:35 AM, AnonymBruker said: Men hvordan skal du observere følelser hos leseren? Anonymkode: 03286...257 er det noe mer jeg burde se på tenker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Del Skrevet 5. mars 2020 12 minutter siden, selinasol skrev: er det noe mer jeg burde se på tenker du? Men da virker det ikke som om det er følelsene du skal undersøke, men teksten, og da kan du heller ikke gi et godt nok svar på hvordan følelsene skapes. Da tenker jeg det også er det problemstillingen bør handle om, altså f.eks. Hvilke grep bruker forfatteren... eller noe annet som handler om teksten som er den du skal analysere. Det er likevel fint å trekke inn dine erfaringer. Jeg hadde i alle fall sagt noe sånt til mine studenter, men det er sikkert lurt å høre med din veileder, for det kan være ulike tradisjoner i ditt felt enn i mitt. Anonymkode: 03286...257 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selinasol Skrevet 5. mars 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 5. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men da virker det ikke som om det er følelsene du skal undersøke, men teksten, og da kan du heller ikke gi et godt nok svar på hvordan følelsene skapes. Da tenker jeg det også er det problemstillingen bør handle om, altså f.eks. Hvilke grep bruker forfatteren... eller noe annet som handler om teksten som er den du skal analysere. Det er likevel fint å trekke inn dine erfaringer. Jeg hadde i alle fall sagt noe sånt til mine studenter, men det er sikkert lurt å høre med din veileder, for det kan være ulike tradisjoner i ditt felt enn i mitt. Anonymkode: 03286...257 Hvordan burde jeg formulere den da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 5. mars 2020 #16 Del Skrevet 5. mars 2020 Hvilke virkemidler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå