AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Del Skrevet 3. mars 2020 Har en 10 år gammel bil og er blitt såpass glad i den at jeg håper den varer lenge fremfor å selge den nå. Aldri noe feil på den og tenker nå på å få den sandblåst og rustbehandlet. Alt er brunt/rust under så regner med alt må sandblåses før behandling. Noen som har gjort dette og vet ca pris? Er en stor suv. Anonymkode: 1bc0c...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #2 Del Skrevet 3. mars 2020 Min outlander koster 7500 med fjerning av rust og tectylering. Må gjøre samme prosedyre hvert 3-4 år. Anonymkode: 019c6...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Del Skrevet 3. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min outlander koster 7500 med fjerning av rust og tectylering. Må gjøre samme prosedyre hvert 3-4 år. Anonymkode: 019c6...6b4 Dette er også en outlander så det var akkurat det svaret jeg trengte! Tusen takk. Anonymkode: 1bc0c...c93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #4 Del Skrevet 3. mars 2020 For å si det sånn, - jeg er på utkikk etter en stor suv nå, brukt, type pajero, x5 o.l. Jeg kjøper ikke en slik bruktbil hvis den ikke er rustbehandlet. Den må også ha motorvarmer/webasto. Anonymkode: c897d...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #5 Del Skrevet 3. mars 2020 Om du tar det akkurat når der ny så. Jeg jobba med dette i 5år, når bilen har fått noen år på veien er det mye rust i kriker og kroker. Som en nærmest umulig å fjerne helt, selv om du sandblåser så kommer det tilbake. Kommer tilbake UNDER rustbehandlingen. Så tipset er å se om den har et hefte som sier hvor ofte den har fått behandlingen, når det startet. Kjøper du helt NY bil selv bør du sende den direkte til rett behandling, en som er godkjent av bilfabrikken. Anonymkode: 8fee2...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #6 Del Skrevet 3. mars 2020 Nei den er ikke ny som sagt 10 år. Så da mener du ikke det er vits i? Har aldri vært rustbehandlet før. Anonymkode: 1bc0c...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #7 Del Skrevet 3. mars 2020 Selvfølgelig er det verdt det hvis du vil beholde bilen, men jeg vil ikke anbefale Tectyl på en eldre bil siden det kan ruste under tectylen og da er det vanskelig å følge med på skadene. Tectyl lønner seg på helt nye biler som kommer rett fra forhandler. Jeg vil anbefale antirustbehandling med grundig rengjøring, sandblåsing og Fluid Film etterpå. Fluid Film eller lanolin som det også kalles er ikke skadelig for miljøet eller giftig da det er laget av fett fra saueull. Det kryper utrolig bra og beskytter på steder der annen rustbehandling ikke kommer til, det er flere i Norge som driver med Fluid Film. https://www.fluidfilm.no/antirustbehandling Denne videoen er fra Ohio der det saltes like mye som i Norge og forholdene kan sammenlignes. Anonymkode: 4efa1...f9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #8 Del Skrevet 3. mars 2020 Jeg behandler bilen min med lanolinolje. Det egner seg godt på eldre biler som allerede har begynt å ruste. Den eksisterende rusten blir ikke fjernet før behandlingen, men behandlingen stopper rusten fra å utvikle seg videre. Jeg leverer bilen til antirustbehanding annenhvert år. Den første behanlingen kostet 4500 kroner mens videre behandlinger koster 3000. Søk på fluid film eller lanolinolje. Anonymkode: 1d2dd...f75 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #9 Del Skrevet 3. mars 2020 De må innse det selv at det trengs først, i mellom tiden er det bare å ligge unna dem mens de holder på. Noen klarer å få fullverdige liv etter behandling, men frafallet er stort. Anonymkode: bb820...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #10 Del Skrevet 3. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg behandler bilen min med lanolinolje. Det egner seg godt på eldre biler som allerede har begynt å ruste. Den eksisterende rusten blir ikke fjernet før behandlingen, men behandlingen stopper rusten fra å utvikle seg videre. Jeg leverer bilen til antirustbehanding annenhvert år. Den første behanlingen kostet 4500 kroner mens videre behandlinger koster 3000. Søk på fluid film eller lanolinolje. Anonymkode: 1d2dd...f75 Ser ut til at bare sandblåsing koster 15.000+ og så må jeg kjøre i over 6 timer om det kun er den kjeden jeg fant på nett/det ble linket til tidligere så det blir alt for dyrt. Vil jo helst fjerne rust om det er noe først. Får tenke litt på det, stod mye lavere priser på nett men om bare sandblåsing koster 15.000, så behandling til 3000-7500 avhengig av type behandling så har jeg ikke råd uansett. Anonymkode: 1bc0c...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 3. mars 2020 #11 Del Skrevet 3. mars 2020 https://www.osloantirust.no/priser/ Fra 3400,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #12 Del Skrevet 3. mars 2020 Priser "fra" er vel helt uten sandblåsing og for mest basic behandling de gir til helt nye biler? Om man skal ha skikkelig fjerning av overflaterust og full behandling ser det ut til at det koster 22500,- og opp slik jeg forstår det. Anonymkode: 1bc0c...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #13 Del Skrevet 4. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Priser "fra" er vel helt uten sandblåsing og for mest basic behandling de gir til helt nye biler? Om man skal ha skikkelig fjerning av overflaterust og full behandling ser det ut til at det koster 22500,- og opp slik jeg forstår det. Anonymkode: 1bc0c...c93 Njei.... Fluidfilm stopper rust og legges ofte rett på, hvis det da selvfølgelig ikke er for ille med rust.. Ring dem og spør. Anonymkode: c897d...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #14 Del Skrevet 12. mars 2020 De der fluidfilmgreiene virket bra, men ser ikke ut til at de har det i trøndelag? Kan man gjøre det selv? Om man velger tectyl og det ruster under, vil de oppdage dette om bilen er inne hvert 3. år? Litt dumt om den plutselig er pulver inni.. Anonymkode: 1bc0c...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #15 Del Skrevet 12. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De der fluidfilmgreiene virket bra, men ser ikke ut til at de har det i trøndelag? Kan man gjøre det selv? Om man velger tectyl og det ruster under, vil de oppdage dette om bilen er inne hvert 3. år? Litt dumt om den plutselig er pulver inni.. Anonymkode: 1bc0c...c93 Du kan legge på Fluid Film selv men det er viktig å ikke spraye på komponenter som blir varme og selvfølgelig ikke bremsene, det er viktig å rengjøre hele understellet grundig. Det finnes sett som kommer med dyser og sonder, må ha en bra kompressor og et sted å jobbe på som lift eller grav. Vil fraråde å bruke Tectyl på en bil som allerede har vært på veien i flere år da det garantert finnes rust som ikke er synlig, legger man Tectyl over dette så vil det ruste under og det er veldig vanskelig å oppdage før det har rustet hull. Hvis du ikke finner noen som driver med Fluid Film i Trøndelag så kan du ta kontakt med US Autoparts på Rosten eller Entrack AS på Heimdal som er forhandlere og spørre om de vet om noen som behandler biler. Anonymkode: 4efa1...f9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #16 Del Skrevet 14. mars 2020 Jeg er også en stor tilhenger av fettbehandlinger, slik som fluid film eller bare minerale oljer (det er blitt mindre aktuelt de senere åra pga miljøhensyn). Ett triks er å gjøre dette på sommeren, og så ta deg en skikkelig tur på grusvei. Støvet setter seg på det nye laget med fett/olje og beskytter det litt til under herdingsprosessen. Hva gjelder bilen...Mitsubishi og Nissan er de to svakeste og billigste japanske merkene. De bruker en helt grei metallkvalitet, men alt er så tynt og nesten underdimensjonert. Det betyr at når rusten først har fått fotfeste, er det lite å gå på ift sandblåsing og den slags. Outlanderen din har nok fått en form for tectyl-/mercasolbehandling da den kom til Norge. Det er antagelig fem år siden dette begynte å svikte. Det er bare enda et argument for fluidfilm og den slags...spør om ikke en grundig rengjøring under er tilstrekkelig før konservering. Husk også på hulrom. Anonymkode: 6944b...583 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2020 #17 Del Skrevet 15. mars 2020 Ts her, tusen takk for gode svar fint å vite at sandblåsing ikke er så aktuelt. Har fått gratis rustkontroll og beskjed om at det var overraskende lite, så det lover jo godt. Skal høre med de nevnt over eller se om jeg finner noen privat til vår/sommer. Kjører lite der det saltes nå og tar underspyling i selvvask 2-3 ganger i måneden så håper det hjelper litt. Anonymkode: 1bc0c...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå