AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #1 Skrevet 2. mars 2020 Har noen av dere noen gode erfaringer om hva som hjelper når man sliter med sterk helseangst? Jeg synes det er spesielt utfordrende nå, med dette Corona-viruset, og har isolert meg hjemme. Jeg forstår at jeg ikke kan fortsette å isolere meg, så tar gjerne i mot gode tips. Anonymkode: 64fa7...1f9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #2 Skrevet 2. mars 2020 Corona er en mild influensatype. Så om du ikke går av henglende for influensa, så er ikke Corona noe å tenke på Anonymkode: ea53c...8fd
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #3 Skrevet 2. mars 2020 Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen, de om du finner noen forelesninger av han på nettet. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/ Denne lenken kan også hjelpe litt. Og legg bort alle medier som oppdaterer deg på Corona. Sjekk max en gang pr dag, men helst ingen. Avtal med noen du kjenner at de skal ta kontakt med deg hvis det kommer en nyhet du bør vite om. Anonymkode: a1760...f6b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #4 Skrevet 2. mars 2020 Enig med de over, å sjekke nettaviser og slikt i disse dager kan gi dde fleste helseangst. Det går nok greit denne gangen og. Anonymkode: 76153...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #5 Skrevet 2. mars 2020 Klarer du å spesifisere hva du er redd for? Eksempel jeg har fobi mot oppkast, men det er mest fordi jeg egentlig er redd for oppstyr og redd for å miste kontroll. Så da har jeg begynt å jobbe med kontrollbehovet mitt. Vanskelig å skulle gi en quick fix på redsel for Koronavirus, men du må prøve å ufarliggjøre det kanskje? Se på hva media sier nå at i Kina er det avtagende, de fleste får milde symptomer og utbruddet i Norge er ganske kontrollert ved at de vet smittekildene til de som er smittet nå og at man har nogenlunde kontroll på disse. Prøv å fokuser på det som «ufarliggjør» viruset og «ikke i værste fall». Tenk etter hva skjer om du skulle få Korona, la oss si du vil få feber -du må kanskje tilbringe litt tid på å føle deg syk, la oss si du får lungebetennelse av Korona -du vil få god hjelp på sykehuset og bli frisk. Mikroskopisk sjanse for å dø, så hvorfor fokusere på den mikroskopiske sjansen når du heller burde fokusere på at det er mest sannsynlig at du kanskje vil merke den som en snue OM du i det hele tatt skulle få det. Man kan jo med større sannsynelighet bli utsatt for andre mer farlige ting en Koronavirus om du må fokusere på noe som er fælt;-) Uansett kjipt å ha angst, men håper du klarer å få hjernen til å fokusere på fornuft så er det opp til de profesjonelle helsepersonell å fokusere på «i værste fall». Anonymkode: 06865...064 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #6 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Les bøkene til Ingvard Wilhelmsen, de om du finner noen forelesninger av han på nettet. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/ Denne lenken kan også hjelpe litt. Og legg bort alle medier som oppdaterer deg på Corona. Sjekk max en gang pr dag, men helst ingen. Avtal med noen du kjenner at de skal ta kontakt med deg hvis det kommer en nyhet du bør vite om. Anonymkode: a1760...f6b Tusen takk for svar! Jeg har blokkert alle nyheter på Facebook i alle fall. Anonymkode: 64fa7...1f9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #7 Skrevet 2. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å spesifisere hva du er redd for? Eksempel jeg har fobi mot oppkast, men det er mest fordi jeg egentlig er redd for oppstyr og redd for å miste kontroll. Så da har jeg begynt å jobbe med kontrollbehovet mitt. Vanskelig å skulle gi en quick fix på redsel for Koronavirus, men du må prøve å ufarliggjøre det kanskje? Se på hva media sier nå at i Kina er det avtagende, de fleste får milde symptomer og utbruddet i Norge er ganske kontrollert ved at de vet smittekildene til de som er smittet nå og at man har nogenlunde kontroll på disse. Prøv å fokuser på det som «ufarliggjør» viruset og «ikke i værste fall». Tenk etter hva skjer om du skulle få Korona, la oss si du vil få feber -du må kanskje tilbringe litt tid på å føle deg syk, la oss si du får lungebetennelse av Korona -du vil få god hjelp på sykehuset og bli frisk. Mikroskopisk sjanse for å dø, så hvorfor fokusere på den mikroskopiske sjansen når du heller burde fokusere på at det er mest sannsynlig at du kanskje vil merke den som en snue OM du i det hele tatt skulle få det. Man kan jo med større sannsynelighet bli utsatt for andre mer farlige ting en Koronavirus om du må fokusere på noe som er fælt;-) Uansett kjipt å ha angst, men håper du klarer å få hjernen til å fokusere på fornuft så er det opp til de profesjonelle helsepersonell å fokusere på «i værste fall». Anonymkode: 06865...064 Tusen millioner ganger takk for at du faktisk tar deg tid til å skrive dette til meg. Det setter jeg SÅ STOR pris på!!! Anonymkode: 64fa7...1f9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #8 Skrevet 2. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Corona er en mild influensatype. Så om du ikke går av henglende for influensa, så er ikke Corona noe å tenke på Anonymkode: ea53c...8fd Nei. Corona er et eget virus. Influensa er et annet type virus. Anonymkode: 5595c...248
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #9 Skrevet 2. mars 2020 Uff, jeg har det samme og føler virkelig med deg! Har ikke mange tips annet enn å holde deg unna nyheter og artikler om det så langt det lar seg gjøre ❤️ Og du kan også gjøre ting som gjør deg tryggere, hamstre litt mat og bruke antibac feks. Mulig du kan oppnå litt placebo-effekt Hilsen er som omtrent er overbevist om at jeg har koronavirus fordi jeg er forkjølet og har brystsmerter(som nok kommer av angsten) Har ikke vært i utlandet og er heller Ikke påvist noen tilfeller i kommunen jeg bor, så prøver å tenke at det er fryktelig lite sannsynlig.. Anonymkode: c3c38...d89
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #10 Skrevet 2. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen av dere noen gode erfaringer om hva som hjelper når man sliter med sterk helseangst? Jeg synes det er spesielt utfordrende nå, med dette Corona-viruset, og har isolert meg hjemme. Jeg forstår at jeg ikke kan fortsette å isolere meg, så tar gjerne i mot gode tips. Anonymkode: 64fa7...1f9 Hei! Jeg har slitt ekstremt mye med helseangst! Har gått til ingvard Wilhelmsen noen ganger pga det. Har hatt det ganske bra i 2 år nå, men merker at det kommer litt tilbake når jeg leser om corona viruset. Men prøver hele tiden å tenke at det ikke er noe jeg kan gjør med det. Det eneste jeg kan gjør som jeg har kontroll over er å vaske hendene, bruke antibac, og leve så normalt som mulig. :) Det var en dag her jeg satt å leste om det kjempe lenge og begynte å gråte og fikk panikk, men heldigvis bedre dagen etterpå! Jeg sliter litt med å gå på butikken nå, men jeg må tvinge meg selv til det. Det må du og:) ikke les så mye om det! vask hendene etter du har vært ute, før du lager mat osv! Det kommer til å gå fint 💛 Anonymkode: 7e6b8...c5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå