Sussudio Skrevet 2. mars 2020 #1 Skrevet 2. mars 2020 (endret) Katten min på 9 år har mest sannsynlig hjertelidelsen HCM. Dyrleger har hørt bilyd på hjertet i flere år, og nå ble den bedømt til middels sterk. Katten har tilsynelatende ingen symptomer, og jeg har tenkt at det viktigste er å gi den så god livskvalitet som mulig mens han er frisk, og la han slippe når symptomene blir synlige/store. Dyrlegen sa vi kunne dra til spesialist for å få en bedre prognose på hvor lang tid han har igjen å leve, men at det ikke finnes medisiner eller inngrep som bremser eller helbreder sykdommen. Det kan finnes medisiner som kan dempe symptomene når han får hjertesvikt, men av det jeg leser om tilstanden er forventet levetid etter at katten har fått hjertesvikt ganske kort. Er det noen av dere som har hatt katt med denne sykdommen? Hvor gamle ble de, og hvor lenge visste dere om sykdommen før katten fikk symptomer? Satt dere katten på medisiner etter at den fikk hjertesvikt, eller lot dere den slippe på det tidspunktet? Synes dette er trist og vanskelig naturlig nok. Og synes det er ekstra vanskelig å ikke ane om jeg har ham i 5 mnd eller 5 år til. Han fikk som sagt påvist bilden for flere år siden, så det virker jo som dette utvikler seg veldig langsomt. Eller er det sånn at det bare plutselig forverres kraftig? Endret 2. mars 2020 av Sussudio Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #2 Skrevet 2. mars 2020 Katten min med HCM fikk påvist hjertesvikt da han var 9, og han levde til han ble 12. Han hadde samtidig en kronisk leverbetennelse. Han fikk behandling for leverbetennelsen, men ingenting for hjertet. Jeg mener dyrlegen sa at det fantes medisiner som kunne hjelpe på hjertet. Men siden min katt hadde dårlig lever så ble det ikke anbefalt. Min dyrlege var opptatt av at hjertesvikt kan føre til at lungene fylles med vann. Hvis det ikke oppdages, så vil katten til slutt drukne. Derfor fikk jeg beskjed om å følge med på pustefrekvensen til katten. En gang i uken skulle jeg telle hvor mange ganger den pustet inn og ut i løpet av ett minutt. Hvis pustefrekvensen begynte å øke, eller pusten ble annerledes, så var det tegn på vann i lungene. Heldigvis ble aldri dette et problem for min katt. Katten min levde et godt liv med få symptomer i to og et halvt år etter at hjertesvikten ble oppdaget. Det siste halvåret sov den mer og hadde dårlig matlyst. I ettertid tenker jeg at den burde ha fått sluppet på det tidspunktet. Jeg tenkte stadig på det, om det var på tide. Men så kom det noen gode dager, og så utsatte jeg det litt til. Men så fikk den krampeanfall ca 3 år etter diagnosen. Det skyldtes i følge dyrlegen at hjertet var blitt så svakt at det ikke klarte pumpe nok oksygen til hjernen. Da ble den avlivet. Mitt inntrykk er at det er stor variasjon i hvordan HCM utvikler seg. Noen kan leve uten symptomer i mange år, mens andre blir raskt dårlige. Jeg håper at katten din får leve lenge uten symptomer. Anonymkode: b5642...75e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #3 Skrevet 2. mars 2020 Det ble aldri oppdaget på min katt, ikke før den ble akutt syk. Den fikk problemer med å puste, så jeg ringte veterinærvakta. Fikk beskjed at vi kunne komme inn hvis vi ville, eller drøye til mandag 🙄 Dro selvfølgelig der og da. Lungene var fulle av væske, og pusen fikk sovne inn der og da 😔 Den ble 9 år. Anonymkode: 9b936...7f1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #4 Skrevet 2. mars 2020 Min katt hadde bilyd på hjertet siden han var tolv. Han levde til han ble 20. Da måtte vi avlive han pga. Andre sykdommer. Levde et langt og fint liv. Anonymkode: c7c1d...199
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå