Gå til innhold

Er katten min ok ? Noe galt ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en katt på ca 1 år snart, jeg syns det er mye rart med den...

hu har INGEN kontroll på klørne sine, hu sitter fast i pledd, puter, sofaen, teppe, klær... hu klarer å sette seg fast å holde seg fast men virker som hu ikke klarer å bruke «musklene» for å åpne klørne slik at de slipper, hu bruker aldri klorestativ eller prøver å klore på møbler. virker som de «musklene» for å slippe taket på ting ikke fungerer.

hu liker ikke å være ute selvom vi har vært ute mange ganger med langt bånd å sele.

hu er IKKE sosial, kun sosial med 1 person, alle andre mennesker er hun livredd, gjemmer seg å løper bort.

hu leker aldri, ikke på dag og ikke natt selvom hu har masse leker. 

er vant til at kattunger er kontaktsøkende, leken, utforskende... hu er det motsatte, hu kommer fra et helt vanlig hjem, men hu ble hentet ganske sent da hu var 20 uker. 

hva tenker dere ? 

Anonymkode: 22a54...c10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlege. Ble den sosialisert som kattunge? Om de andre kattungene i kullet var normale, så tenker jeg at hun har sykdom. Kanskje problemer med hørsel, syn eller nevrologiske problemer. 

Det kan være hun ikke har blitt sosialisert skikkelig. Det kan være at hun ble tatt fra kattemoren for tidlig og ikke har lært hvordan kvesse klørne av kattemoren. Da kan klørne bli så lange at de hekter seg fast. 

Anonymkode: d86a6...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Angående klørne så kan du hjelpe henne med å trimme de. Kanskje du kan få dyrlegen til å vise deg hvordan det gjøres. Det er uansett lurt å venne katten til kloklipp fra den er liten. Når de blir gamle trenger de ofte hjelp til å stelle klørne. Og da kan det bli vanskelig hvis den ikke er vandt til det. 

Anonymkode: e3cbc...bb9

Skrevet

Klipp klørne. Våre katter mister også kontrollen over klørne når de blir for lange.
Innekatter kan kloklippes en til to ganger i måneden, utekatter etter behov.

Med tanke på lekingen ville jeg prøvd å leke *med* henne, ikke gi opp etter tre minutter, men sett deg ned på gulvet og snik en fjærpinne over gulvet, eller trekk en lekemus sakte rundt et hjørne. Minst femten minutter, og minst en gang hver dag.

At hun er var for fremmede eller gjemmer seg for alle andre enn én person kan være personligheten, eller at hun ikke ble behandlet godt nok der du hentet henne. Vær tålmodig med henne og ignorér henne heller enn å prøve å lokke henne frem fra gjemmesteder eller lignende. Det pleier å gå seg til.

Er du likevel bekymret, ta henne med til veterinær i tilfelle det er noe helsemessig på gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at stakkaren har alt for lange klør. Du må stusse klør. Kjøp en god klotang. Jeg stusser klørne på mine katter og har brukt opp en mengde slike som denne. Den typen klotang knuser ikke kloen, den kutter rundt hele kloen. Klipp lite og ofte. Om hun ikke vil mer etter 2-3 klør på en fot, så tar du et par klør til neste dag.

Hvis du ikke får til så bestill en time hos veterinæren og få hjelp til å stusse klørne. Spør hvordan du gjør det. Veterinæren er bare glad for å vise og fortelle :) 

Trixie Negleklipper

Og så må du lage deg noen interaktive leker og leke med katten. Bruk Minya's tips og trekk gjerne en liten leke i en snor under en rye eller et teppe. En litt mer komplisert leke som pleier være en ubetinget favoritt (men koster et par kroner) er denne:

da-bird-kattspo-jDVpTT.jpg

Du kan la den fly i luften, trekke den under et teppe, la den skli over gulvet, vippe den opp og ned.

Hun var kanskje den eneste ungen i kullet? Om kattungen ikke har søsken å leke med så kan de bli litt mindre selv-lekende og det blir enda viktigere at du leker godt med henne.

Bruk tid. Belønn og kos når hun vil kose. 

Om hun får sove i sengen din så vil hun med stor sannsynlighet knytte seg enda tettere til deg. Mange katter liker best å kose mennesket sitt når mennesket ligger i vannrett posisjon.

Anonymkode: b0251...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...