AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #21 Skrevet 3. mars 2020 På 2.3.2020 den 2.58, AnonymBruker skrev: Hvor mye overtar besteforeldrene til barnets deres? barnet er 18 måneder om dere lurte. Føler jeg blir gal. Kommer nokk til og høres sykt utakknemlig ut nå for de fleste her men må bare få det ut. Føler spesielt! Farmor! skal late som hun er mamma nr 2 for mitt barn! Jeg elsker for eksempel tanken på og kjøpe inn ting og utstyr til barnet mitt som hun trenger, Men plutselig i barnehagen når jeg hentet henne så hadde hun plutselig en ny sekk, matboks osv! Når jeg sendte med den jeg kjøpte! Og hun dagdrømmer om hvor mye hun gleder seg til og reise i ferie med henne, Melde henne in på korps (hun er lærer i korps) Lage bursdags fest for henne med hennes venner? Ikke faren til barnet engang har kommet med så mye men hun er (sjefen i familien der) så tror det har litt og si om det. Hvordan har deres situasjon vært med svigers/besteforeldre? Anonymkode: 2ecf4...f1b Høres ut som min første svigermor. Utenom at hun aldri hentet e.l men hun skulle helst styre alt. Glad hun ikke er min svigermor mer. Anonymkode: a021d...dda
Imperfectionibus Skrevet 3. mars 2020 #22 Skrevet 3. mars 2020 På 2.3.2020 den 13.13, AnonymBruker skrev: Skjønner at det kan være veldig irriterende akurrat nå, siden det er dit første barn, og du vil være hovedpersonen i livet til dit barn (slik som alle oss andre🙂) . Men tror du kommer til å sette veldig mye pris på det senere at hun involverer seg så mye. Tenk hvor mye hjelp du kan få, barnepassere, og nye ting som du slipper å kjøpe selv. Jeg synes du er kjempe heldig! Min familie bor på andre siden av landet. Og selv om de prøver å hjelpe til så er det begrenset hvor mye de kan gjøre. Sviger familien er ikke intressert i å hjelpe med noe som helst.. "dere har selv fått barn, så det er deres ansvar" ja den er sann, men hadde vært fint om de kunne bare ha hjelpet oss, og passet barnet vårt en eneste gang. Slitsomt å måte betale barnepiker hver gang.. Anonymkode: 480c6...ea3 Jeg er både farmor og mormor og småbarnsmor. Hadde jeg ikke hatt småbarn selv så tviler jeg på om jeg hadde hatt mine barnebarn så ofte som jeg har. Nå får jeg jo gjenytelser og så det hjelper på 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #23 Skrevet 3. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som min første svigermor. Utenom at hun aldri hentet e.l men hun skulle helst styre alt. Glad hun ikke er min svigermor mer. Anonymkode: a021d...dda Det er fleste farmøde som ser oss fleste som små valper slik de kan sjefe over og bestemme Anonymkode: 2ecf4...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #24 Skrevet 3. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fleste farmøde som ser oss fleste som små valper slik de kan sjefe over og bestemme Anonymkode: 2ecf4...f1b Føler på den ja... Anonymkode: 54e40...5af
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #25 Skrevet 3. mars 2020 Jeg følte meg også veldig overkjørt av farmoren til min datter den første tiden. Hun har kun gutter selv og dette var første barnebarn (og fortsatt eneste) Hun handlet inn klær og utstyr uten å sjekke med oss. Hun planla ferier, dåp, bursdager og hadde (av og til utdaterte) meninger om alt. Det var litt gnisninger og jeg måtte si fra innimellom, men etterhvert gikk det seg til Nå er datteren min skolebarn og farmor (og farfar) er en kjemperessurs. De har et utrolig nært forhold, de tar seg fri i høst- og vinterferier, kjører på trening hvis det trengs og bruker mye tid sammen. Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt for jeg har vært der. (Tror jeg blåste litt ut på kg også😬) Forhåpentligvis finner dere ut av ting og farmor blir en ressurs etterhvert. Anonymkode: fe7f8...bc3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #26 Skrevet 3. mars 2020 Lær deg å sette grenser. Det er fint at farmor er så glad i barnet og har lyst til å bidra og delta, men det er ditt barn. Hun har hatt sin sjanse med sine egne. Anonymkode: 9b687...885 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #27 Skrevet 3. mars 2020 Hun mener nok godt, men du bør si ifra til henne. Mine foreldre er litt sånn. Legger planer for fremtiden til sønnen min. «Han må bli snekker, lastebil sjåfør eller mekaniker. Han er en nevedyktig gutt» «Han skal få gevær i konfirmasjonsgave og jakte med bestefar» Jeg har sagt «Han skal få velge selv hva han vil bli.» «ikke sikkert han er interessert i jakt, men flott at du har lyst å finne på noe med han. Spør han heller om han vil først» De kjøper masse ting hele tiden, selv om jeg har 2-3 av det samme fra før 😆 har sagt ifra til de nå at de må spørre meg først før de kjøper noe, så kan jeg si ifra til de hvis han trenger det. De har flere barnebarn, men de bruker mer på sønnen min. Mye fordi at jeg er alenemor og søsteren min har mann og flere barn. Prøver å minne de på ofte at de ikke må glemme de andre også. De elsker å tilbringe tid med han og god ressurs for meg. De henter i barnehage ofte. Ringer meg mens jeg er på jobb og spør om de kan hente. Gir de beskjed at jeg setter pris på at de gir meg beskjed dagen før slik at jeg kan gi beskjed til barnehagen og forberede gutten. De har begynt å lært litt der nå. Gutten min elsker besteforeldrene sine og jeg er veldig glad for det. Farmoren og farfaren har ikke engasjert seg noe særlig. Ser farfaren kanskje 1-2 ganger i året og farmoren en sjelden gang når far drar på besøk med han. Har sagt ifra til de at de kan spørre meg også hvis de ønsker tid med gutten utenom pappahelgen. Vi har ikke så godt forhold, spesielt anstrengt med farmoren. Men skal sant sies at hun er flinkere nå enn da jeg og far var sammen. Du må sette klare grenser, gi henne beskjed på en fin måte. Mine foreldre tok det heldigvis fint. De mener bare godt. Anonymkode: d241c...c76
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #28 Skrevet 4. mars 2020 Siden dere er såpass gamle er det på tide å skaffe eget sted å bo så blir det lettere å sette grenser for farmor. Klart hun tenker hun må ta ansvar når hun oppfatter at dere kanskje ikke er så modne som hun syns dere skal være? Anonymkode: 71de0...3d8 1
Belima Skrevet 4. mars 2020 #29 Skrevet 4. mars 2020 Kan på en måte forstå det hun ønsker/gjør for barnebarnet sitt. En del besteforeldre til fedre som ikke bor med mor og barn, er nok redde for at barnebarnet forsvinner ut av livet deres. At besteforeldre ønsker noe for fremtiden til barnebarn, er jo ikke det samme som at barnet må gjøre det senere. Valg av fritidsaktiviteter blir jo barnets valg, da de ofte velger det bestevenner gjør en periode. Når de blir større, så velger de selv i samarbeide med foreldrene sine. Det jeg ikke forstår er hvor dårlig kommunikasjon det ofte er mellom folk i familie. Når en følger med her inne, så er det vel ingen besteforeldre som gjør noe riktig, enten er de for lite engasjerte i barnebarna eller så er de for mye tilstede. Når det er akkurat passe for mødrene, er vel umulig å finne en mal på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå