Gå til innhold

Diabetes og koronavirus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at diabetes har en ganske høy dødsrate når det kommer til koronaviruset, men jeg er usikker på om "min" type passer inn der. For jeg har diabetes insipidus. Hentet dette fra nhi: "Diabetes insipidus skyldes en forstyrrelse i kroppens væskeregulering. Det er svikt i kommunikasjonen mellom hjernen og nyrene. Konsekvensen blir en betydelig utskillelse av urin og medfølgende sterk tørste."

Jeg hadde en sykdom for over 10 år siden som "spiste" på skjelettet mitt og hypofysen min ble skadet. Fikk da diabetes insipidus. Jeg tar en smeltetabelett tre ganger daglig, og så lenge jeg tar den er jeg symptomfri. Kan spise og drikke hva jeg vil, og fungerer helt som normalt. Eneste som skjer når jeg glemmer medisiner er at jeg blir tørst, drikker en del mer enn vanlig, og tisser oftere. Frem til jeg tar medisinen...

Ønsker jo absolutt ikke å bli syk og gjør alt for å unngå det, men bekymrer jeg meg unødvendig over å være i risikogruppen? Noen som vet hvorfor diabetes har en så høy dødsrate? Vet ikke om det da kun menes type 1 og 2 hvor det er ting med insulin, eller alle typer, inkludert "min" som KUN har med væskeregulering å gjøre..

Anonymkode: cca68...304

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du ikke spørre KG om. Ring legen din

Anonymkode: 7a125...c25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt man spør om på kg. Spør fastlegen din! 

Anonymkode: 557c7...e88

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Hadde skjønt det om jeg ba noen her om å gi meg en diagnose, men det er jo ikke tilfelle her. Spørsmålet mitt var hovedsakelig om det er blodsukker og insulin som er grunnen til at det er en høyere risiko for komplikasjoner hos en med diabetes.

Kan jo hende at noen har lest noe om det noen plass. Prøvde å søke etter diabetes og influensa isteden, ettersom korona og influensa på mange måter kan sammenlignes, og der stod det at diabetikere (1, 2 og svangerskaps) har en høyere risiko for komplikasjoner. "This is because diabetes can make the immune system less able to fight infections. In addition, illness can make it harder to control your blood sugar. Flu may raise your sugar levels, but sometimes people don’t feel like eating when they are sick and a reduced appetite can cause blood sugar levels to fall." Så antar da at det hovedsakelig er blodsukker og insulin som øker risikoen for komplikasjoner(?)

Så for å stille spørsmålet annerledes. Dersom noen her har diabetes, hvorfor er sjansen for komplikasjoner større når dere har influensa?....

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:
11 timer siden, Bullerulla skrev:

Tusen takk😊

Bare hyggelig! 😊

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen

Edie, adm.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...