Gå til innhold

GulSitron med SitronFrø


GulSitron

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! 
31.12.19 bestemte vi oss for å slutte på prevensjon. Vi regnet med at det ville ta tid å få alt til å klaffe. 
 

I starten av januar bestiller jeg legetime for å få henvisning til senter for arvelig genetikk på Rikshospitalet. Dagen etter legebesøket, 13. Januar, ringer de fra Rikshospitalet og sier de har en time ledig allerede 17. Januar. Takker ja til timen og ventingen begynner. 

Grunnen til henvisning er at jeg har nær familie med alvorlig psykiskutviklingshemming, dog en veldig sjelden diagnose som er x-bundet genfeil, hvilket vil si at jeg kunne være bærer og fått enten ei jente som er bærer eller en gutt med sykdommen. (Evt gutt og jente som er helt friske (25% sjangse)) 

17. januar kom og gikk, tok blodprøver og nå begynte den virkelige ventingen. Om åtte uker skulle jeg få svar. Nervøs og redd i flere uker. 

Søndag 23. Februar tar jeg en graviditetstest som lyser mot meg med to streker. I sjokk og skjelven roper jeg på samboer, som ikke skjønner hva det er. Jeg sier det er to streker og han er enda mer forvirra og spør "okei, er det bra?" Hvor jeg svarer at jeg er gravid. Klarer ikke tro på dette og tar en test til som også er positiv. Tar flere tester i dagene etter, alle positive. 
 

Leter litt på nett og bestemmer meg for å bestille en legetime. Var da 5uker på vei (4+3). I resepsjonen blir jeg utspurt på hvorfor jeg kommer så tidlig. Svarer som sant er at jeg aldri har vært gravid før og vet ikke når det er vanlig å gå til legen. Må da komme med en ordentlig grunn for å komme inn til legen... Svarer at det er alvorlig genetisk sykdom i familien, at jeg har tatt gentest som jeg ikke har fått svar på og at jeg trenger å snakke med legen for å finne ut om vi må til fosterdiagnostikk på Rikshospitalet. 
 

Blir henvist av legen, får ny time i midten av mars for den første, ordentlige, kontrollen. (Blodprøver osv) 

Dagen etter blir jeg ringt av sykehuset og de sa at de så på journalen til familiemedlemmet som har sykdom og jeg blir spurt om jeg har tatt blodprøve. Svarer ja, den ble tatt i januar og svaret skal komme innen 13. Mars. Hun blir stille litt og sier så at hun ser i journalen min at det er tidlig, men svaret har kommet. Jeg er ikke bærer av genfeil! Begynte å grine, takket så mye og ble enige om å ikke komme for å ta prøver av fostervann osv. 
 

All familie er informert og alle er glade på våre vegne. Min pappa er nok noe bekymret, men innstilt på at vi skal få til dette. 

Er nå i uke 6 (5+2), har litt halsbrann innimellom, mensmurringer innimellom, noe kvalm i perioder, tissetrengt og trøtt. 

11.03 - Kontroll hos fastlege

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, så hyggelig! 
Gratulerer med positiv test og gode nyheter på blodprøven 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Gratulerer med graviditeten, og de gode nyhetene på blodprøven 🤰🏼 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Henger meg på her. Gratulerer så mye med baby på vei ❤️ hvordan gikk kontrollen hos legen? 

Endret av Strikkesokken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemte helt bort at jeg hadde dagbok her 😰 

 

Kontrollen hos legen gikk fint, var bare den første samtalen om kosthold og helse + å få helsekort, ta blodprøve og levere urinprøve. Blodprøvene var fine og urinprøven var fin. 😊

Dagen etter dro vi på ultralyd bare for å bekrefte at det var noe levende inni der, og der så vi et bankende minihjerte! 😍 

Nå er jeg 13+1, skal ikke på noen kontroll før i uke 20, i følge legen. Har bestilt meg ny UL for å se at alt er bra med baby og kanskje få se hvilket kjønn det er. 
 

Jeg synes det er litt rart at man ikke har en "obligatorisk" ultralyd når man nærmer seg uke 12. Med tanke på å sjekke nakkefold osv.. Jeg blir jo litt surrete når legen sier en ting også leser jeg det motsatte et annet sted.. 🧐

E32CA49A-399A-4C68-9CED-71AAD080EBAA.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fikk sett en baby på ultralyd! Det er alltid så koselig og betryggende å se at babyen har det bra der inne. Har du fått time til OUL? Blir Spennede å finne ut av kjønnet, har du noen magefølelse? 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Carjo4 skrev:

Så fint at dere fikk sett en baby på ultralyd! Det er alltid så koselig og betryggende å se at babyen har det bra der inne. Har du fått time til OUL? Blir Spennede å finne ut av kjønnet, har du noen magefølelse? 😍

Har OUL 05.06 om jeg ikke husker feil, men skal på ny TUL på Torsdag for å se om baby har det fint, om h*n har vokst, om alt ser fint ut og evt få vite kjønn. 😍 

Jeg har en følelse på at det er gutt, sier "han" når jeg snakker om babyen, har utnevnt baby som lillebror til katten vår (😂) og har en kollega som "føler" veldig på at jeg får gutt. 
Samboer håper på gutt, for han har bestemt seg for at baby er fremtidig landslagsspiller 😳😂 

Blir veldig glad om det er jente også, så lenge baby er frisk og fin så tar jeg det jeg får ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen stemmer ganske bra! 
Baby var veldig sjenert på UL og lå med bena i kryss, gjemte ansiktet sitt for oss og var litt gnien på "godsakene". Vi fikk ihvertfall bekreftet at hjertet, hjerne, mage, nakke osv er helt perfekt! 150 slag i minuttet på hjertet og alt var egentlig bare velstand inni der. ❤️ 

Jordmor sa at morkaka ligger på baksiden og ganske nærme fødselskanalen, men hun regnet med at den ville flytte seg oppover innen OUL 05.06.20 😊

Jordmor lette og lette, ristet litt på magen for å få baby til å bevege seg litt mer sånn at beina kanskje ikke lå i kryss, men plutselig så vi en liten tissefant! Så vi venter en liten gutt! ❤️ 

155723220.jpg

Endret av GulSitron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Off, jeg glemmer å skrive. Glemmer at jeg har dagbok. 
 

I dag er jeg 18+3. Har blitt mer og mer plaget med halsbrann. Nesten uansett hva jeg spiser eller drikker så kommer den brennende følelsen. 
 

Jeg har begynt å kjenne mer og mer liv inni magen. Spesielt når jeg sitter eller ligger på venstre side. 
 

I dag har jeg vært hos jordmor. Var egentlig mest samme samtale jeg hadde med legen i uke 6+3. Kosthold, trening, blodtrykk og urinprøve. BT var fint 110/65, noe lavt selvfølgelig. Det var visst normalt. 
Vi hørte på hjertelyden også. Hun forsikret meg om at det fortsatt var tidlig, så det var ikke sikkert hu fant den, men det var ikke farlig. Kjente liv rett etterpå uansett og hadde mye liv i magen i går kveld. Hjertet til jr har 150slag i minuttet, så det var veldig bra. 
 

Synes det er så rart, jeg har aldri vært gravid før, men allikevel er det ingenting jeg lurer på.. Kanskje fordi jeg har sett mye på programmer som "jordmødrene" og man lett kan finne videoer på YouTube som handler om babyen i de forskjellige ukene? 
 

Skal på OUL til uka. Gruer meg litt, men gleder meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...