AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #1 Skrevet 1. mars 2020 Hei! Jeg har truffet en kar som på nesten alle mulige måter virker så fantastisk. Han er snill, målbevisst og en ordentlig kar. Men jeg kommer fra en litt konservativ muslimsk familie og han er kristen. Når vi startet å date, spurte han meg om religion er viktig for meg? Men for meg er ikke religion så viktig - men jeg vet at min familie og mine nærmeste kommer til å reagere på det. Hvordan hadde dere gått fram? Anonymkode: d8ba3...a09
SoWhat? Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Hvordan vil de reagere? Du er voksen og bestemmer selv hvem du vil være med. Det er vanskelig å si hvordan jeg ville gått frem siden jeg ikke har muslimsk familie som "Ville reagert" Men du bor i Norge, har funnet en bra mann, så forklar foreldrene dine hvorfor du vil dette. La de møte ham, så blir de kanskje positivt overrasket? 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Både kristendom og islam er misjonerende religioner, og en genuint troende partner vil nok prøve å overbevise den andre. Hvis dere begge i praksis er ateister og/eller likegyldige, og religiøs tilhørighet mest av alt er en kulturell tilhørigshetsmarkør, er det ikke noe problem. Anonymkode: 2e267...0ab
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Dette er jo noe av problemet med religion. Det er som å ha en overvåkende psykopat hengende over seg hele tida. Man lever bare én gang, og bør finne den man passer sammen med uavhengig av dårlig begrunnede ytre påvirkninger. Anonymkode: fdf62...e26 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 Som ateist ville jeg spurt «er du villig til å oppdra barn uten å hjernevaske dem, uten å døpe dem og slik at de blir ikke-overtroiske, balanserte mennesker?» Barn og overtro/religion hører ikke sammen. Der setter jeg 18-årsgrense. Så sier han nei så ryker han ut. Hva han selv, uten å dele eller bry meg og omverdenen med har av overtro? Det blir en privatsak. Men jeg vil ikke høre om at han tror på Gud, julenissen, alver eller spagettimonsteret. I det øyeblikket en overtroisk blir misjonerende så ryker ethvert forhold. Om det så er vennskap eller romantikk. Det er helt uakseptabel oppførsel å spre overtro. Anonymkode: 54a84...bd8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Som ateist ville jeg spurt «er du villig til å oppdra barn uten å hjernevaske dem, uten å døpe dem og slik at de blir ikke-overtroiske, balanserte mennesker?» Barn og overtro/religion hører ikke sammen. Der setter jeg 18-årsgrense. Så sier han nei så ryker han ut. Hva han selv, uten å dele eller bry meg og omverdenen med har av overtro? Det blir en privatsak. Men jeg vil ikke høre om at han tror på Gud, julenissen, alver eller spagettimonsteret. I det øyeblikket en overtroisk blir misjonerende så ryker ethvert forhold. Om det så er vennskap eller romantikk. Det er helt uakseptabel oppførsel å spre overtro. Anonymkode: 54a84...bd8 Litt uenig der. Jeg synes barn burde lære om religion, men de må selvsagt lære om alle. Lærer man et barn om én religion lærer man opp en troende. Lærer man dem om alle, lærer man opp et balansert og kritisk individ som kan velge en, eller forkaste alle. Anonymkode: 2e267...0ab
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 Takk for svar. Greit å se ting fra ulike vinkler Jeg personlig er ikke religiøs. Men jeg er redd for at min familie slutter å ha kontakt med meg. Det er min største frykt Anonymkode: d8ba3...a09
Gjest Familytree Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er redd for at min familie slutter å ha kontakt med meg. Tror du virkelig at foreldrene dine ville gjort dette? Du kjenner dem bedre enn alle
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 Kjærligheten er den største og mest hellige kraft i verden, så forhåpentligvis respekterer familien din han uansett Anonymkode: 8e995...805
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Greit å se ting fra ulike vinkler Jeg personlig er ikke religiøs. Men jeg er redd for at min familie slutter å ha kontakt med meg. Det er min største frykt Anonymkode: d8ba3...a09 Dette skjer desverre, men ikke like mye som før i tiden vet jeg. Jeg kjenner flere som har blitt fryst ut av familien pga valg av kjæreste, men det går seg til igjen etter noen år, nå er de en god familie igjen. Jeg kjenner en som fortsatt ikke har kontakt med familien, men hun er lykkelig med mannen sin og lever et godt liv på egenhånd uten familien. Om du er redd for å bli utsatt for æresvold finnes det organisasjoner som vil ivareta og hjelpe deg med råd om hvordan du bør handle, og politiet vil beskytte deg om du blir truet. Anonymkode: 8e995...805
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har truffet en kar som på nesten alle mulige måter virker så fantastisk. Han er snill, målbevisst og en ordentlig kar. Men jeg kommer fra en litt konservativ muslimsk familie og han er kristen. Som kristen burde han vite bedre, han skulle funnet seg en kristen dame med samme verdier. Du sier at du ikke er troende egentlig, men familien din er det. Dette kommer ikke til å gå bra for hverken deg eller han om de er konservative muslimer. Barn dere får vil bli revet mellom månereligionen Islam og kristentroen hans. Som kristen hadde jeg aldri utsatt meg for noe slikt. Felles verdier er noe av det viktigste i et forhold sammen med interesser. Det er umulig å bygge en funksjonell og varig familie uten felles verdier er min påstand. Andre vil sikkert bestride dette, men de vet stor sett ikke hva et varig forhold er, der regnes nesten ONS inn som akkurat dette Anonymkode: 61aac...9a9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er redd for å bli utsatt for æresvold finnes det organisasjoner som vil ivareta og hjelpe deg med råd om hvordan du bør handle, og politiet vil beskytte deg om du blir truet. Jadda sikkert! Si meg har du vokst opp i hakkebakkeskogen og så utvandret til Kardemomme by? Jeg vet ikke hva familie TS har, men kødde med disse familieklanene fra strengt religiøse samfunn ender ikke bra.. når det gjelder familierelasjonen videre. Sjelden det eskalerer til vold, men Politiet! Ha ha ha Glem det, kommer de så er det til et åsted, selv da tar det tid. Anonymkode: 61aac...9a9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som kristen burde han vite bedre, han skulle funnet seg en kristen dame med samme verdier. Du sier at du ikke er troende egentlig, men familien din er det. Dette kommer ikke til å gå bra for hverken deg eller han om de er konservative muslimer. Barn dere får vil bli revet mellom månereligionen Islam og kristentroen hans. Som kristen hadde jeg aldri utsatt meg for noe slikt. Felles verdier er noe av det viktigste i et forhold sammen med interesser. Det er umulig å bygge en funksjonell og varig familie uten felles verdier er min påstand. Andre vil sikkert bestride dette, men de vet stor sett ikke hva et varig forhold er, der regnes nesten ONS inn som akkurat dette Anonymkode: 61aac...9a9 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jadda sikkert! Si meg har du vokst opp i hakkebakkeskogen og så utvandret til Kardemomme by? Jeg vet ikke hva familie TS har, men kødde med disse familieklanene fra strengt religiøse samfunn ender ikke bra.. når det gjelder familierelasjonen videre. Sjelden det eskalerer til vold, men Politiet! Ha ha ha Glem det, kommer de så er det til et åsted, selv da tar det tid. Anonymkode: 61aac...9a9 TS, ignorer denne rasismen. Håper moderatorene rydder opp! Anonymkode: 8e995...805
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 Jeg ville bare snakket med familien. Er verre hvis du går bak ryggen på de og de selv finner det ut. Så lenge han er troende, og av "bokens folk" er det mulig. Med bokets folk menes en hver religion som har fått en åpenbaring. Som både kristne, jøder og muslimer. http://www.koranen.no/hvem-kan-muslimer-gifte-seg-med-2/ Anonymkode: 4019d...ead
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå