MortenMinstelønn Skrevet 1. mars 2020 #1 Del Skrevet 1. mars 2020 Vi skiller mellom hun og henne. Men det er ikke veldig utbredt lenger å bruke ham fremfor det mer vanlige han. De fleste av oss skriver stort sett bare han selv når det fra gammelt av skulle ha stått ham. Dette ble liktestilt i 1917 så det kan være årsaken. Jeg gav han pengene Jeg gav ham pengene Er det noen her som fortsatt skriver ham? Er det noen som ikke vet når det er riktig å skrive ham? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Del Skrevet 1. mars 2020 Har aldri skrevet noe annet enn han. Anonymkode: 2df88...dc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Del Skrevet 1. mars 2020 https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/ Jeg bruker fortsatt ham. Jeg liker den gamle dativformen, sannsynligvis på grunn av min tyske bakgrunn. Det vil alltid være riktig å skrive ham siden formene er likestilt. Anonymkode: 3e802...dee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg bruker det iblandt når jeg skriftlig omtaler en med mye respekt om følelser Anonymkode: ed4d5...0fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg gjør det, og selvfølgelig gjør jeg det riktig. Det er da ikke vanskelig? Anonymkode: 280b7...0e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg sier og skriver «ham.» For meg er det veldig rart å bytte på subjekt- og objektsform. Anonymkode: 935d6...d55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persia Skrevet 1. mars 2020 #7 Del Skrevet 1. mars 2020 I min dialekt sier vi ikke ham, men jeg skriver det konsekvent. Alt annet ser så feil ut at det vrenger seg innvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #8 Del Skrevet 1. mars 2020 Han når det er subjektet, ham når det er objektet. Alltid. Skriver det, og sier det. Anonymkode: c16fd...7e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 1. mars 2020 #9 Del Skrevet 1. mars 2020 Jeg har alltid skrevet han/han ettersom det ikke er skille i talemålet mitt og det er sidestilt form i rettskrivinga. De/dem feil som det florerer av, irriterer meg derimot grenseløst. Der finner jeg feil hele tida, både i aviser og fra offisielle hold, jeg oppdaget en gang at læreren til et av barna mine bommet på dette. Da er det ikke rart at folk på nett roter og er uvitende om at de gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #10 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg sier: e - me du - de han - han ho - ho det - det mi - oss dere - dere dei - dei Jeg skriver: Jeg - meg Du - deg han - ham hun - henne det - det vi - oss dere - dere de - dem Jeg må noen ganger tenke meg om, men om jeg omformulerer til vi - oss, blir det tydelig. Anonymkode: 0e70a...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 2. mars 2020 #11 Del Skrevet 2. mars 2020 På 1.3.2020 den 7.04, MortenMinstelønn skrev: Er det noen her som fortsatt skriver ham? Jeg gjør det. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #12 Del Skrevet 2. mars 2020 Skriver ham. Men sier det nok ikke. Anonymkode: 4cb88...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2020 #13 Del Skrevet 2. mars 2020 Jeg skiller også på hun / henne...de som ikke gjør det høres ut som fireåringer i mine ører. Anonymkode: 0ea90...a53 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #14 Del Skrevet 3. mars 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skiller også på hun / henne...de som ikke gjør det høres ut som fireåringer i mine ører. Anonymkode: 0ea90...a53 Strever du med alle dialekter som bare sier ho? Anonymkode: 0e70a...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #15 Del Skrevet 6. mars 2020 Skriver ham konsekvent i objektsform. Jeg er veldig glad i kasus i språket, og prøver å bevare de jeg har så lenge jeg klarer. Kanskje derfor er jeg veldig opprørt når mange, til og med i media/nrk, skriver "de" der det skulle vært "dem". Anonymkode: ad5ce...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. mars 2020 #16 Del Skrevet 6. mars 2020 Jeg bruker han og ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Del Skrevet 6. mars 2020 Litt OT, men likevel - jeg misliker sterkt "hen", i forbindelse med kjønn, og altså ikke ordets betydning. "Hen sa det til meg". Hva synes dere? Anonymkode: 57505...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Del Skrevet 6. mars 2020 På 3.3.2020 den 12.47, AnonymBruker skrev: Strever du med alle dialekter som bare sier ho? Anonymkode: 0e70a...c72 Nei, jeg snakker om bokmålsformen. Anonymkode: 0ea90...a53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå