AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Dere som er i jobb og har hest, hvordan legger dere opp dagene deres for å få det til å gå mest mulig som smør? Har en stund lekt med tanken om å kjøpe hest igjen når jeg er ferdig med studiene og har vært i fast jobb en stund, og skulle gjerne hatt noen tips og innspill fra hesteeiere i jobb. Vokste opp i stallen og hadde flere hester tidligere, men da bodde jeg hjemme på barnerommet og gikk på ungdomsskolen og videregående, så har aldri vært i akkurat denne situasjonen før. Anonymkode: d4215...582
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #2 Skrevet 1. mars 2020 Det er et prosjekt der man må ha hjelp og avlastning, så jeg er avhengig av å ha familie som stiller opp. Anonymkode: b0103...185
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #3 Skrevet 1. mars 2020 Jeg har hest og jobb og barn. Har hesten på utegang og pleier dra opp på kvelden etter barn har lagt seg. Har også fôrrytter. Hadde vært uaktuelt å ikke ha hest, it keeps me sane. Jobb og hest uten barn var bare chill. Hva tenker du på da? Anonymkode: d072c...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #4 Skrevet 1. mars 2020 Ville nok sett etter en stall hvor man kan betale ekstra for tjenester som utslipp og foring Anonymkode: eae93...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #5 Skrevet 1. mars 2020 Har hatt hest gjennom både videregående, 6 år studier og nå 4 år fast jobb. Må si at det var mye mer stress å ha hest som student. Nå er jeg så heldig at jeg og samboer har fått bygget stall her hjemme, så nå har jeg to hester pluss en liten baby på vei❤️ Det å ha hest «passer» aldri, verken økonomisk eller tidsmessig, du må finne tid og penger. Prøv deg frem med å kanskje ha hest på for først? Nok av hester som blir kasteballer rundt omkring, så jeg synes ikke du skal kjøpe deg egen før du har prøvd å ha på for ett års tid først. Lykke til:-) Anonymkode: 968dc...ba1 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #6 Skrevet 1. mars 2020 Jeg hadde frem til jul. Men hadde to hester hjemme. Ikke små barn, men ungdom. Pluss fôrrytter på den ene hesten. Jeg syns det ble tøft. Litt annerledes å ha de på en stall som man betaler noen for å ta inn og ut, i det hele tatt passe på når man selv ikke er tilstede. Er veldig glad for å slippe å tenke på vann som fryser, planker som sparkes ned, og hester som plutselig er løse mens man er på jobb. Det har skjedd mange ganger:( Men dette slipper man å tenke på hvis man ikke har de hjemme da Anonymkode: 55f8c...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #7 Skrevet 1. mars 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hest og jobb og barn. Har hesten på utegang og pleier dra opp på kvelden etter barn har lagt seg. Har også fôrrytter. Hadde vært uaktuelt å ikke ha hest, it keeps me sane. Jobb og hest uten barn var bare chill. Hva tenker du på da? Anonymkode: d072c...ae0 Jeg kan jo legge til at jeg har alltid bodd i by/liten by og hatt hest oppstallet og ikke hjemme. Så kan ikke svare for å ha hest hjemme. Men å ha hest oppstallet og bare ha ansvar for stell og mosjon av egen hest, møkking og helgevakter i stallen innimellom fungerer fint. Anonymkode: d072c...ae0 1
Myrmica Skrevet 1. mars 2020 #8 Skrevet 1. mars 2020 Det finnes jo mange løsninger for hestehold, men om du ikke skal ha den hjemme er du nok avhengig av en stall hvor minimum utslipp og fôring er inkludert. Og belage deg på å bruke hver ettermiddag i stallen, eventuelt sette hesten bort et par dager i uka. Jeg hadde hest i flere år mens jeg jobbet, og nesten all fritid ble brukt i stallen. Det gikk fint, og jeg trivdes med det. Men jeg var heldig og hadde 15 minutters reisevei til stallen, og utslipp, frokost- og lunsjfôring ble tatt av ansatte der. Vi hadde også et godt nettverk i stallen som hjalp hverandre med innslipp om det trengtes. Uten en slik ordning hadde det ikke gått. Jeg har lyst til å kjøpe hest igjen her jeg bor nå, men her er det kun dugnadsstaller hvor oppstallører selv må stå for utslipp/innslipp og all fôring, og det går ikke for meg. 1
Gjest ti10 Skrevet 1. mars 2020 #9 Skrevet 1. mars 2020 Kommer sikkert mye an på hvor du skal ha den. Hjemme hos deg selv eller hos andre, og hvis du skal ha den hos andre, kan du få andre til å fôre, slippe ut osv? Hvis stallen ligger en kjøretur unna, og du må ta alt stellet selv, kan det vel bli i overkant slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #10 Skrevet 1. mars 2020 Hest og jobb - null stress Hest, jobb og barn - slitsomt og krever en interesse og motivasjon langt over snitt Anonymkode: bcf73...47f 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #11 Skrevet 1. mars 2020 Jeg må bare fremsnakke å ha hest på utegang i flokk jeg da. Mye, mye bedre for hestevelferden, og man er ikke låst av å måtte ordne utslipp og innslipp som på stall. Fôring kan gis som fri tilgang, eller man kan fylle opp nett i helgene og legge klart om man vil begrense, og møkking går på rundgang mellom de som eier hestene. Mange utleiestaller tilbyr utegang, og det blir mer og mer vanlig. Jeg har hatt flere hester oppstallet på utegang (både typisk ridehest og mer kaldblodig hest) og nå som jeg har mann og barn er jeg ekstra takknemlig for jeg er vant til den løsningen. Frisk og glad hest som tåler en dag fri eller to, og jeg har tid til å ha hest. Hest er terapi - en tur ut i skogen til hest, eller en god dressurtime for en flink instruktør, er det som skal til for å blidgjøre en travel mamma! Der jeg står oppstallet har de fleste full jobb og/eller har barn. Det passer egentlig aldri å få hest, for det er dyrt og tidkrevende, så det nytter ikke å vente på det perfekte tidspunkt. Men at man har full jobb, uten barn og har råd til å drive hobbyen sin er omtrent så perfekt man får det. Også går det jo an å tenke litt over hva du er ute etter når du velger hest. Anonymkode: d072c...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #12 Skrevet 1. mars 2020 Lagt ut min for salg. Hen er en veldig god dressurhest, og med jobb og barn makter jeg ikke bruke ham slik han fortjener. Ja, hester har ikke ambisjoner, men jeg har lagt ned for mye arbeid i den til at jeg kan forsvare at han ikke går i sporten. Anonymkode: f4092...acc 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #13 Skrevet 1. mars 2020 46 minutter siden, AnonymBruker said: Lagt ut min for salg. Hen er en veldig god dressurhest, og med jobb og barn makter jeg ikke bruke ham slik han fortjener. Ja, hester har ikke ambisjoner, men jeg har lagt ned for mye arbeid i den til at jeg kan forsvare at han ikke går i sporten. Anonymkode: f4092...acc Jeg solgte også min hest som krevde mye og ble for stor utfordring da vi skulle ha barn, men kjøpte en ny hest om ikke stilte samme krav - voksen, trygg, snill hest som var like blid og fornøyd på tur som på dressur/sprangtrening og som tålte en dag fri. Stortrives med den! 🦄 Håper du finner godt hjem til hesten din! Anonymkode: d072c...ae0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #14 Skrevet 1. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hest og jobb og barn. Har hesten på utegang og pleier dra opp på kvelden etter barn har lagt seg. Har også fôrrytter. Hadde vært uaktuelt å ikke ha hest, it keeps me sane. Jobb og hest uten barn var bare chill. Hva tenker du på da? Anonymkode: d072c...ae0 Hest er seriøst terapi. Jeg trodde ikke folk merket noen forskjell på meg hvis jeg ikke har vært i stallen på en ukes tid før samboer ga meg streng beskjed om å dra tidligere i stallen. Det var visst veldig tydelig at jeg trengte det, han fryktet at jeg kom til å bli mannevond om jeg venta en halvtime ekstra med å dra heheh. Vi har ikke barn. Barn er heller ikke planlagt noe mer enn at vi har lyst om en god stund. Anonymkode: d4215...582
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #15 Skrevet 1. mars 2020 4 timer siden, Myrmica skrev: Det finnes jo mange løsninger for hestehold, men om du ikke skal ha den hjemme er du nok avhengig av en stall hvor minimum utslipp og fôring er inkludert. Og belage deg på å bruke hver ettermiddag i stallen, eventuelt sette hesten bort et par dager i uka. Jeg hadde hest i flere år mens jeg jobbet, og nesten all fritid ble brukt i stallen. Det gikk fint, og jeg trivdes med det. Men jeg var heldig og hadde 15 minutters reisevei til stallen, og utslipp, frokost- og lunsjfôring ble tatt av ansatte der. Vi hadde også et godt nettverk i stallen som hjalp hverandre med innslipp om det trengtes. Uten en slik ordning hadde det ikke gått. Jeg har lyst til å kjøpe hest igjen her jeg bor nå, men her er det kun dugnadsstaller hvor oppstallører selv må stå for utslipp/innslipp og all fôring, og det går ikke for meg. Det blir å ha den oppstallet. Normalen i området her er en fast kveldsfôring i uka og helgefôringer på rullering, og det er greit for meg. Sto tidligere på en stall der jeg måtte fôre hvert eneste måltid hver dag, og da bodde jeg mer eller mindre i stallen. Fôring og utslipp før skolen, fôring, stell og trening rett etter skolen, kveldsfôring og innslipp på kvelden - det var et rent helvete. Det er heldigvis en del staller i området her (elsker å bo på landet), og en kveldsfôring i uka pluss helgefôringer på rullering er normalen hos oss. Nærmeste aktuelle er 5 minutter i bil unna, resten er spredd fra 10 til 30 minutter. Anonymkode: d4215...582
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2020 #16 Skrevet 1. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare fremsnakke å ha hest på utegang i flokk jeg da. Mye, mye bedre for hestevelferden, og man er ikke låst av å måtte ordne utslipp og innslipp som på stall. Fôring kan gis som fri tilgang, eller man kan fylle opp nett i helgene og legge klart om man vil begrense, og møkking går på rundgang mellom de som eier hestene. Mange utleiestaller tilbyr utegang, og det blir mer og mer vanlig. Jeg har hatt flere hester oppstallet på utegang (både typisk ridehest og mer kaldblodig hest) og nå som jeg har mann og barn er jeg ekstra takknemlig for jeg er vant til den løsningen. Frisk og glad hest som tåler en dag fri eller to, og jeg har tid til å ha hest. Hest er terapi - en tur ut i skogen til hest, eller en god dressurtime for en flink instruktør, er det som skal til for å blidgjøre en travel mamma! Der jeg står oppstallet har de fleste full jobb og/eller har barn. Det passer egentlig aldri å få hest, for det er dyrt og tidkrevende, så det nytter ikke å vente på det perfekte tidspunkt. Men at man har full jobb, uten barn og har råd til å drive hobbyen sin er omtrent så perfekt man får det. Også går det jo an å tenke litt over hva du er ute etter når du velger hest. Anonymkode: d072c...ae0 Veldig glad i utegang så lenge hesten trives med det! Rent tidsmessig passer det egentlig best nå, men økonomisk sett er det ruinering. Det er derfor jeg tenker på å vurdere det når jeg har vært i fast jobb en stund og har "gått inn" hverdagen som ikke-student. 🤪 Anonymkode: d4215...582
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå