Gå til innhold

Hvordan organiserer du bildene dine?


Ingebjørg

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig tatt tak i de mengder av bilder fra kamera og mobil som ligger i forskjellige mapper her og der på PCen. 

Har du et system for arkivering av bilder som fungerer og som du vil dele? Sletter du alle som ikke er skikkelig gode, eller har du en mappe med alle bilder, og en revidert utgave? Sorterer du på år, event (ferie, Kari sin dåp, Per og Inger sitt bryllup etc) eller i annet system? 
Blir superglad for alle innspill, til hva som fungerer og eventuelt hva som ikke fungerer og du har sluttet med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sorterer først på årstall deretter måned. I månedsmappene har jeg mapper med dato og "tema. f.eks 20. januar - Bursdag til Kari. Har dessuten en "diverse"-mappe i hver månedsmappe hvor jeg putter inn enkeltbilder i. Tar jeg f.eks ti bilder på en skogstur havner de i diversemappen, tar jeg 50 bilder får de en egen mappe.

I og med at jeg tar alt av bilder i RAW, må alle bildene mine gjennom photoshop. Der sletter jeg selvsagt de som er dårlig eller hvis jeg har flere bilder av det samme.

Anonymkode: 6e604...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Husk backup!!! Gjerne flere steder, både fysiske harddisker og til en sky. Jeg har bildene mine på tre eksterne harddisker samt at jeg laster de opp til en fotoside. Mobilbildene (som stort sett alltid bare blir på mobilen) tar backup på egenhånd til google photos.

Redigerer du bildene dine, så lag kopier av orginalene. Veldig kjedelig å gjøre om et bilde til svart/hvitt for så å angre. Har du ikke en kopi av bildet, er det selvsagt ikke mulig å få det tilbake til farger. (Så sant man ikke tar bildene i RAW da....)

Anonymkode: 6e604...87a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilbilder overføres til PC og legges i passende mapper. Bilder fra en ferietur legges i egen mappe for den turen, for eksempel (bilder fra samme tur som er tatt med kameraene legges i samme mappe). Vi har nå kjøpt en Polaroid-printer for mobil for å enkelt kunne putte mobilbilder i et album, for vi synes det er koselig å bla i et album i stedet for på en PC.

Bilder tatt med kameraene lagres dobbelt. Altså, både i original og som redigert. I hver mappe er det en undermappe med originalbildene i.

Å ha en fotoprinter er forøvrig undervurdert. Vi har en printer/kopimaskin med fotoprinter, og det er tidenes mest fantastiske oppfinnelse, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...