AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #261 Del Skrevet 5. mars 2020 6 minutter siden, Medisinsk bruker skrev: Stemmer. Hørte akkurat på nyhetene at det kommer meldinger fra Kina om at viruset har delt seg og er nå i 2 varianter. Den ene varianten var langt mer aggressiv enn originalen. Nei, det er ikke det som sies. Det studien (en eneste studie) viser, er at det relativt tidlig i forløpet muterte seg til en mer aggressiv og smittsom variant, men at omløpet av denne ser ut til å ha gått ned siden januar. Anonymkode: e1e78...d45 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #262 Del Skrevet 5. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke det som sies. Det studien (en eneste studie) viser, er at det relativt tidlig i forløpet muterte seg til en mer aggressiv og smittsom variant, men at omløpet av denne ser ut til å ha gått ned siden januar. Anonymkode: e1e78...d45 Men du vet da at de fleste som debatterer her inne kun leser overskriftene i VG, og så har et veldig viktig poeng i debatten? 😉 Anonymkode: 87ba4...23a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medisinsk bruker Skrevet 5. mars 2020 #263 Del Skrevet 5. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke det som sies. Det studien (en eneste studie) viser, er at det relativt tidlig i forløpet muterte seg til en mer aggressiv og smittsom variant, men at omløpet av denne ser ut til å ha gått ned siden januar. Anonymkode: e1e78...d45 Javel, jeg oppfattet det som noe mer dramatisk men jeg skal ikke påstå noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medisinsk bruker Skrevet 5. mars 2020 #264 Del Skrevet 5. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men du vet da at de fleste som debatterer her inne kun leser overskriftene i VG, og så har et veldig viktig poeng i debatten? 😉 Anonymkode: 87ba4...23a Det er også noen debattanter som ikke er i stand til å følge med, jeg sa nyhetene akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #265 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, Medisinsk bruker skrev: Javel, jeg oppfattet det som noe mer dramatisk men jeg skal ikke påstå noe. Det er ikke din feil. Journalistene som blåser dette opp har ikke lest gjennom studien før de publiserte artiklene, men jeg ser nå at diverse artikler om dette nå oppdateres og gjøres mer opplysende om de faktiske funnene. Anonymkode: e1e78...d45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #266 Del Skrevet 5. mars 2020 Det ser ut til at viruset har mutert til to ulike varianter. Den ene varianten skal være mer aggressiv og smittsom enn den opprinnelige. https://www.nrk.no/urix/studie_-koronaviruset-har-mutert-til-en-aggressiv-variant-1.14929644?fbclid=IwAR1vQs-ufC6Vyt9-Qof5fL1kLR7-OwUj_gW2brZwfXBfk5s9kVE6gC7KAdg Anonymkode: a9682...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #267 Del Skrevet 5. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut til at viruset har mutert til to ulike varianter. Den ene varianten skal være mer aggressiv og smittsom enn den opprinnelige. https://www.nrk.no/urix/studie_-koronaviruset-har-mutert-til-en-aggressiv-variant-1.14929644?fbclid=IwAR1vQs-ufC6Vyt9-Qof5fL1kLR7-OwUj_gW2brZwfXBfk5s9kVE6gC7KAdg Anonymkode: a9682...e0b Vær så snill, les heller studien det er lenket til enn de norske nyhetsartiklene. https://academic.oup.com/nsr/advance-article/doi/10.1093/nsr/nwaa036/5775463 Whereas the L type was more prevalent in the early stages of the outbreak in Wuhan, the frequency of the L type decreased after early January 2020. Human intervention may have placed more severe selective pressure on the L type, which might be more aggressive and spread more quickly. On the other hand, the S type, which is evolutionarily older and less aggressive, might have increased in relative frequency due to relatively weaker selective pressure. Anonymkode: e1e78...d45 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medisinsk bruker Skrevet 5. mars 2020 #268 Del Skrevet 5. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke din feil. Journalistene som blåser dette opp har ikke lest gjennom studien før de publiserte artiklene, men jeg ser nå at diverse artikler om dette nå oppdateres og gjøres mer opplysende om de faktiske funnene. Anonymkode: e1e78...d45 Joda jeg er klar over det men det gjelder da tydeligvis NRK radio også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 5. mars 2020 #269 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, likestilling skrev: Vil du gå dypere inn på hva du mener blir taket der? Jeg spør helt oppriktig, lurer på hvordan du tenker. Et absolutt tak for Kina nå som antall smittede går drastisk ned vil være vanskelig å regne ut, men vi har allerede 3000 (3.7%) døde.av de som er registrert smittet. I tillegg har vi 6000 på sykehus i alvorlig/kritisk tilstand, og den gruppen i Kina har hatt relativt dårlige sjanse tidligere, rundt 50%. La oss for enkelhets skyld si at halvparten dør, så vil "taket" være rundt 7.4% Det er mange faktorer som ikke er fullt belyst ennå, men det er en start. Har du noe å tilføye? Jeg tror du med rimelig sikkerhet kan slå fast at det er BETYDELIG verre enn influensa. Enn så lenge er den verre enn spanskesyken også. Kina vil nok komme greit ut av dette, ironisk nok, siden de har klart å i stor grad stoppe viruset. Spørsmålet nå blir om vi vil se nye utbrudd når folk begynner å gå utendørs igjen... Jeg skal prøve å forklare. Hvis man har en stabil situasjon over tid 6000 er på sykehus, 50% skal dø og 37 dør på per dag så tar det i snitt 3000/37 = 81 dager å dø. Det virker som alt for lang tid. Hvis vi for eksempel antar det tar fjorten dager fra man legges inn til man dør så kan man regne baklengs og finne at 8.6% av disse 6000 vil dø. Jeg skjønner at dette regnestykket ikke er helt greit å henge med på og det er mange antagelser man kan diskutere. Jeg får det bare ikke til å henge sammen at kun 37 dør om dagen hvis halvparten av de 6000 er i ferd med å dø. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #270 Del Skrevet 5. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er godt at mange hysterikere holder seg hjemme. De burde holde seg hjemme ellers i livet også. Anonymkode: 06d69...1b1 Jeg vil heller ha "hysterikere" (fornuftige) gående rundt i samfunnet, enn alle dem som minimerer dette til forkjølelse og som for en uke siden prøvde å overgå hverandre i hvor mange billige ferier de skulle på i de verste smitteområdene, før de hadde tenkt å komme hjem å fortsette å leve akkurat som før og ikke la seg stoppe. Treningssenter, jobb, ja, hvorfor IKKE ta sjanser? Det er jo uansett så trygt, og det fleste som dør er jo bare folk som er syke og har dårligere helse! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAREK/minst-56-av-de-72-norske-coronasmittede-har-vaert-paa-reise-i-italia Sitat Minst 56 av de 72 norske coronasmittede har vært på reise i Italia Det viser en sammenstilling VG har gjort. Bare seks personer har blitt smittet i Norge Dette er altså de folkene som vi hadde i tråder her også, hvor f.eks. billige reiser til Milano var planlagt. Man må leve livet, og ikke tenke på andre, eller hva? Nei, jeg vet hvem som burde holde seg hjemme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 5. mars 2020 #271 Del Skrevet 5. mars 2020 De har muligens funnet medisin mot dette nå melder de på media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #272 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, Isambard skrev: Jeg skal prøve å forklare. Hvis man har en stabil situasjon over tid 6000 er på sykehus, 50% skal dø og 37 dør på per dag så tar det i snitt 3000/37 = 81 dager å dø. Det virker som alt for lang tid. Hvis vi for eksempel antar det tar fjorten dager fra man legges inn til man dør så kan man regne baklengs og finne at 8.6% av disse 6000 vil dø. Jeg skjønner at dette regnestykket ikke er helt greit å henge med på og det er mange antagelser man kan diskutere. Jeg får det bare ikke til å henge sammen at kun 37 dør om dagen hvis halvparten av de 6000 er i ferd med å dø. Joda, ikke vanskelig å henge med på tankegang og logikk her, og jeg skjønner absolutt hva du vil frem til 🙂 Du gjør visse antagelser her, som man selvfølgelig må når man skal "spå fremtiden". Det er ikke sikkert at 50% av disse vil dø på sikt, og vi vet ikke demografien her heller. Man kan egentlig ikke regne på den måten du gjør (selv om det ikke blir 100% rett på min måte heller). Logisk sett er de kritisk/alvorlig syke som ligger igjen nå relativt unge, siden de overlever lengre om de blir syke. For unge er det en god mulighet for å overleve veldig lenge i kritisk tilstand så lenge organene får oksygen, men problemet er at så alvorlig sykdom vil gi store konsekvenser for lunger. Nå er situasjonen under kontroll der nede, i alle fall med tanke på sykehuskapasitet, så de får nok veldig god oppfølging nå i forhold til tidligere, som vil føre til bedre prognoser. Samtidig er de nok yngre enn de som var gamle og syke, så andelen døde blant yngre vil nok gå opp mot slutten. Du har nok rett i at 50% av disse neppe vil dø, men jeg tror nok en del av disse kan være ellers unge og friske og at de rett og slett har ødelagte lunger. Jeg så at de har started med lungetransplantasjoner i Kina nå, f.eks. Denne sykdommen vil gi veldig alvorlige lungeskader for de som blir verst rammet, og det kan være permanent. https://nypost.com/2020/03/02/chinese-doctors-perform-worlds-first-double-lung-transplant-for-coronavirus-victim/ Det er nok en del som vil få et veldig langt forløp, spesielt blant de som har vært friske og der viruset har gitt seg, men der permanent skade er gjort. Et eksempel er legen på 34 som døde; han var frisk og rask og brukte over en måned på å dø fra han ble lagt inn på sykehus. Mot slutten fikk han en sepsis mens han lå i ECMO og da er det egentlig over for de fleste, men det kunne vært et eksempel på en pasient som kunne vært en måned til på sykehus om han hadde vært litt friskere. Det gikk raskt utfor de siste dagene, før det var han ganske stabil, men alvorlig/kritisk. Lang post, men verdt å diskutere. Kanskje 1000-1500 dør da? Ganske vanskelig å si med det vi har av kunnskap nå. I så fall vil "taket" i Kina ligge på ~5%, men ved denne sykdommen betyr god helsehjelp alt. De fleste av de som får et noenlunde "alvorlig" forløp ville dødd om de måtte holde seg i sengen hjemme fordi det ikke var kapasitet i helsevesenet. I Iran ser vi helt ville dødsrater allerede f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #273 Del Skrevet 5. mars 2020 Veldig interessant med intervjuer av dem som har vært (eller er) syke. Noen som kjenner til om noen av de norske smittede har uttalt seg offentlig? Anonymkode: e1e78...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #274 Del Skrevet 5. mars 2020 59 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: De har muligens funnet medisin mot dette nå melder de på media. Som er klar til bruk tidligst i juni.. Anonymkode: 30716...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #275 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig interessant med intervjuer av dem som har vært (eller er) syke. Noen som kjenner til om noen av de norske smittede har uttalt seg offentlig? Anonymkode: e1e78...d45 Her er en annen... Så har du det ekteparet fra Diamond Princess som også ser ut til å ha blitt ganske friske nå, men de var visstnok ganske syke ifølge dem selv. Forhåpentligvis får de fleste det som hun i din video som var omtrent asymptomatisk. Fordelen med "Diamond Princess" i forhold til forskning etc. er at de har plukket opp ALLE som har blitt syke derfra, selv asymptomatiske som henne. Da kan man få informasjon om "mørketall" og slikt også, som kan hjelpe med endelige beregninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #276 Del Skrevet 5. mars 2020 19 minutter siden, likestilling skrev: Her er en annen... Så har du det ekteparet fra Diamond Princess som også ser ut til å ha blitt ganske friske nå, men de var visstnok ganske syke ifølge dem selv. Forhåpentligvis får de fleste det som hun i din video som var omtrent asymptomatisk. Fordelen med "Diamond Princess" i forhold til forskning etc. er at de har plukket opp ALLE som har blitt syke derfra, selv asymptomatiske som henne. Da kan man få informasjon om "mørketall" og slikt også, som kan hjelpe med endelige beregninger... Hvor deler ekteparet fra cruiseskipet sine erfaringer, har du en link? Ja, det er forskningsmessig interessant med diamond princess, men siden det tradisjonelt er eldre som drar på slike reiser, blir det nok ikke helt representativt likevel... Anonymkode: e1e78...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blasfeminist Skrevet 5. mars 2020 #277 Del Skrevet 5. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor deler ekteparet fra cruiseskipet sine erfaringer, har du en link? Tipper det er snakk om disse søte folka her: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #278 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, blasfeminist skrev: Tipper det er snakk om disse søte folka her: Ja, det stemmer De virker heldigvis nesten friske nå, men han sa for litt siden at han holdt på å gi opp en stund, da det var verst....klarte ikke å puste skikkelig og hadde det ikke helt bra. En ting jeg har sagt hele tiden er at med førsteklasses legebehandling slik som disse fikk, så er det gode sjanser med mindre man har uflaks, men med den smitteraten vi ser er dette en gressbrann i tørt gress som VELDIG raskt kan komme ut av kontroll. konsekvensen av et kollapset helsevesen vil være katastrofal. Disse er blant de som godt mulig ville vært døde om de måtte bli liggende på en madrass i en gymsal i stedet for å få døgnvakt på et topp moderne sykehus... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 6. mars 2020 #279 Del Skrevet 6. mars 2020 Vi kan nå ønske Preben fra FHI velkommen til virkeligheten! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort Sitat Virusekspert: – Jeg tror dette blir veldig stort Folkehelseinstituttets mangeårige smitteekspert Preben Aavitsland sier helsemyndighetene er betydelig mer bekymret for corona-utbruddet enn de var under svineinfluensaen i 2009. Da døde 32 nordmenn. Kan vi slutte å sammenligne dette med influensa eller fjolleviruset "svineinfluensa" nå? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #280 Del Skrevet 6. mars 2020 20 timer siden, likestilling skrev: Hvordan definerer du "et relativt mildt virus"? Dette høres ikke "relativt mildt" ut for meg, men det er jo veldig subjektivt. Dessverre blir det bare verre og verre der nede, nå er det nesten 3.5% døde, og 11% (!) behandles i ICU... 50% totalt på sykehus. Hvis dette er mildt, hva er da "alvorlig"? Et relativt mildt virus er de som ikke smitter store deler av befolkningen. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at det er vanskelig å vite det totale antalle smittede, men når viruset etter det man har registrert har vært her noen måneder snart (og kanskje gått under radaren tidligere), så har man jo "bare" litt over 95000 registrerte smittede globalt sett. Når man tar i betraktning av mange mennesker det faktisk er i verden - og særlig i de mest befolkede områdene som Kina, så er faktisk ikke dette tallet så ekstremt stort. Et alvorlig virus er av typen som har potensiale til å smitte flere og med mer alvorlige bivirkninger og som vil være fullstendig luftbåren (dråpekjernesmitte). Edit: Nå har jo holmennkollen blitt avlyst i helga, så noe gjøres jo av myndighetene. Bare synd det skal være slik at folk ikke kan tenke sjæl når det gjelder ting som dette. Anonymkode: 0c45b...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg