likestilling Skrevet 4. mars 2020 #241 Del Skrevet 4. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det er grunn til å anta at det er langt flere smittede. Leste også en artikkel der det påpekes at det sannsynligvis har vært lommer med mange smittede lenge i USA fra innreisende fra opprinnelsesstedet. I Italia er det ikke urimelig å anta at det kan være 10-100 ganger flere som er smittet. Kanskje flere. Anonymkode: 0c45b...610 Ikke godt å si, for de har testet ekstremt mange. Sist jeg sjekket var det oppunder 30.000 men det er noen dager siden. De har gratis testing, og enkel testing, for å oppdage tilfeller. Alle med symptomer SKAL teste seg. Jeg tror ikke at Italia har store mørketall utover de som er smittet men som enda ikke er kommet over i den symptomatiske fasen. Dessverre. Det sprer seg som ild i tørt gress i alle fall. Det kan godt være f.eks. 5x flere smittede der når gjennomsnittstiden før første symptomer er ca. 6 dager. De fleste venter nok en dag eller to før de tester seg også, men denne typen mørketall vil jo ikke endre på statistikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 4. mars 2020 #242 Del Skrevet 4. mars 2020 Hvorfor er antall døde og kritisk syke i Italia så høyt i forhold til Sør Korea? Sør Korea har jo 2000 flere antall smittede, mens Italia har nesten 3 ganger antall døde og 10 ganger så mange kritiske syke?! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #243 Del Skrevet 4. mars 2020 11 minutter siden, missmcbeal said: Hvorfor er antall døde og kritisk syke i Italia så høyt i forhold til Sør Korea? Sør Korea har jo 2000 flere antall smittede, mens Italia har nesten 3 ganger antall døde og 10 ganger så mange kritiske syke?! Ja, det er ganske merkelig. Mulige årsaker kan være større mørketall i Italia, og at spredningen har foregått ubemerket lenger, slik at flere har kommet lenger i sykdomsforløpet. Som likestilling skriver har de gjort mange tester i Italia også, selv om ikke de er like mange og målrettede som i Sør-Korea. I Sør-Korea kom det veldig mange på kort tid på grunn av den kristne sekten, og det er knappe to uker siden de ble smittet. Anonymkode: e9843...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 5. mars 2020 #244 Del Skrevet 5. mars 2020 12 timer siden, likestilling skrev: I starten var det bred enighet om at SARS hadde 1.6% dødsrate. Ting endrer seg, og det er alt for tidlig å si... det vi vet erfaringsmessig nå er at folk i kritisk tilstand har omtrent 50% sjanse for å overleve, og det er ganske mange som havner i kritisk tilstand. I Italia har det lagt på 9% i mange dager, så det kan fort bli minst 3.7%. Jeg sier ikke at det blir det, men så vidt jeg vet er estimatet på 1% fra før de hadde noe særlig data fra utenfor kina, og det egentlig estimatet er 0.5-4 med 95% konfidensintervall. Det er med andre ord et veldig vagt estimat, selv om de som har kommet frem til det har gjort en veldig god jobb med de dataene som var tilgjengelig da. Siste tall fra WHO nå er at 3.4% av alle smittede globalt har dødd. Kort fortalt, vi har egentlig ikke peiling 😉 Veldig mye avhenger også av helsehjelp, og både Iran og Italia er ved bristepunktet, om ikke over, som vil føre til høyere antall døde. Poenget mitt var egentlig bare at måten det tallet som ble oppgitt er regnet ut på ville nå gitt 3.7%, Jeg sier ikke at det er riktig eller galt... I Kina har antallet som dør per dag på vei ned og de har hatt mange smittede en god stund. Hubei har 67 000 smittede og 37 døde siste døgn. Jeg vil ikke prøve meg på matematikken akkurat nå, men det setter etter mitt skjønn et tak på hvor høy dødsraten kan være. Hvis veldig mange av disse 67 000 var i ferd med å dø skulle det vært et større antall dødsfall nå. Jeg mener dette er en sykdom man skal ta veldig alvorlig, men om jeg skal gjette er den BETYDELIG verre enn influensa, men kanskje ikke så ille som spanskesyken. Det er min magefølelse, for hva det er verd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #245 Del Skrevet 5. mars 2020 Synes dette med røyking i Kina er interessant når man ser på detaljene bak statistikken. Nesten dobbelt så mange menn som kvinner dør. I Kina røyker mer enn halvparten av alle menn, men nesten ingen kvinner røyker. Røyking er også veldig vanlig i Nord Italia. Anonymkode: 87ba4...23a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #246 Del Skrevet 5. mars 2020 12 timer siden, missmcbeal skrev: Hvorfor er antall døde og kritisk syke i Italia så høyt i forhold til Sør Korea? Fordi italienere driver og smasker på hverandre i hytt og pine når de hilser? Anonymkode: 0b2a3...d4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #247 Del Skrevet 5. mars 2020 12 timer siden, likestilling skrev: Hvordan definerer du "et relativt mildt virus"? Dette høres ikke "relativt mildt" ut for meg, men det er jo veldig subjektivt. Dessverre blir det bare verre og verre der nede, nå er det nesten 3.5% døde, og 11% (!) behandles i ICU... 50% totalt på sykehus. Hvis dette er mildt, hva er da "alvorlig"? Det er de gamle som dør i Italia, som ellers, og det er veldig høy andel gamle i befolkningen i Italia, så ikke veldig merkelig at dødstallene er forholdsvis høye der. https://www.nytimes.com/2020/03/04/world/europe/coronavirus-italy-elderly.html Anonymkode: 17f9c...0e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #248 Del Skrevet 5. mars 2020 12 hours ago, missmcbeal said: Hvorfor er antall døde og kritisk syke i Italia så høyt i forhold til Sør Korea? Sør Korea har jo 2000 flere antall smittede, mens Italia har nesten 3 ganger antall døde og 10 ganger så mange kritiske syke?! Skulle jeg gjette, vil jeg gjette på at det har sammenheng med renslighet og landets kultur i sammenheng med dette - se bare på Singapore; 110 smittede, 78 friske og ingen døde. Men i så fall er det merkelig at Japan har 331 smittede og 6 døde, for så vidt jeg vet, tar man hygienen seriøst også der. Anonymkode: d72ac...55b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #249 Del Skrevet 5. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle jeg gjette, vil jeg gjette på at det har sammenheng med renslighet og landets kultur i sammenheng med dette - se bare på Singapore; 110 smittede, 78 friske og ingen døde. Men i så fall er det merkelig at Japan har 331 smittede og 6 døde, for så vidt jeg vet, tar man hygienen seriøst også der. Anonymkode: d72ac...55b Japan har jo den eldste befolkningen i verden, med Italia på andreplass... "the virus is taking a disproportionate toll on the elderly in Italy, which has the oldest population in Europe, and the second-oldest in the world after Japan." https://www.nytimes.com/2020/03/04/world/europe/coronavirus-italy-elderly.html Anonymkode: 17f9c...0e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #250 Del Skrevet 5. mars 2020 Nå har vist viruset mutert.... Anonymkode: 780d5...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #251 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er de gamle som dør i Italia, som ellers, og det er veldig høy andel gamle i befolkningen i Italia, så ikke veldig merkelig at dødstallene er forholdsvis høye der. https://www.nytimes.com/2020/03/04/world/europe/coronavirus-italy-elderly.html Anonymkode: 17f9c...0e9 Det var ikke spørsmålet, men greit å få frem. Jeg vet at det i hovedsak er eldre som har dødd hittil. Jeg skulle gjerne hatt en enda bedre "breakdown", så det er bare å dele om du finner det... Men igjen, det var ikke det opprinnelige spørsmålet, som var som må til før et virus ikke er "mildt" lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 5. mars 2020 #252 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, Isambard skrev: I Kina har antallet som dør per dag på vei ned og de har hatt mange smittede en god stund. Hubei har 67 000 smittede og 37 døde siste døgn. Jeg vil ikke prøve meg på matematikken akkurat nå, men det setter etter mitt skjønn et tak på hvor høy dødsraten kan være. Hvis veldig mange av disse 67 000 var i ferd med å dø skulle det vært et større antall dødsfall nå. Jeg mener dette er en sykdom man skal ta veldig alvorlig, men om jeg skal gjette er den BETYDELIG verre enn influensa, men kanskje ikke så ille som spanskesyken. Det er min magefølelse, for hva det er verd. Vil du gå dypere inn på hva du mener blir taket der? Jeg spør helt oppriktig, lurer på hvordan du tenker. Et absolutt tak for Kina nå som antall smittede går drastisk ned vil være vanskelig å regne ut, men vi har allerede 3000 (3.7%) døde.av de som er registrert smittet. I tillegg har vi 6000 på sykehus i alvorlig/kritisk tilstand, og den gruppen i Kina har hatt relativt dårlige sjanse tidligere, rundt 50%. La oss for enkelhets skyld si at halvparten dør, så vil "taket" være rundt 7.4% Det er mange faktorer som ikke er fullt belyst ennå, men det er en start. Har du noe å tilføye? Jeg tror du med rimelig sikkerhet kan slå fast at det er BETYDELIG verre enn influensa. Enn så lenge er den verre enn spanskesyken også. Kina vil nok komme greit ut av dette, ironisk nok, siden de har klart å i stor grad stoppe viruset. Spørsmålet nå blir om vi vil se nye utbrudd når folk begynner å gå utendørs igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #253 Del Skrevet 5. mars 2020 2 hours ago, Isambard said: I Kina har antallet som dør per dag på vei ned og de har hatt mange smittede en god stund. Hubei har 67 000 smittede og 37 døde siste døgn. Jeg vil ikke prøve meg på matematikken akkurat nå, men det setter etter mitt skjønn et tak på hvor høy dødsraten kan være. Hvis veldig mange av disse 67 000 var i ferd med å dø skulle det vært et større antall dødsfall nå. De fleste i Hubei har vært smittet lenge og mange der har allerede dødd. Lav dødsrate nå kommer antakelig av en blanding av at det tar lang tid før man blir offisielt friskmeldt og relativt kort tid før de fleste som vil dø har dødd. Det går antakelig ekstra fort å dø når sykehuskapasiteten er sprengt. Anonymkode: e9843...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #254 Del Skrevet 5. mars 2020 I Sverige er folk begynt å si i fra til folk med et visst utseende at de burde holde seg hjemme, av respekt for de andre. Teri-Annes 15-åriga dotter satte sig på spårvagnen mot skolan. Då blev hon tillsagd att gå av – för att hon har asiatiskt påbrå. På måndagsmorgonen satt Teri-Annes dotter på 9:ans spårvagn. Hon lyssnade på musik i sina hörlurar när en ung kvinna plötsligt knackade henne på axeln, och nämnde det nya coronaviruset. – Hon sa ”jag vill inte verka rasistisk, men du borde kanske kliva av”. Min dotter blev väldigt chockad och arg, säger Teri-Anne Yen Ling. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hennes-dotter-utsattes-for-rasistattack-pa-sparvagn-med-tanke-pa-viruset-borde-du-ga-av Anonymkode: 604a4...898 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #255 Del Skrevet 5. mars 2020 Det må jo være enorme mørketall i antall smittede i Italia - bare se på hvor mange nordmenn som er smittet i Nord Italia, det krever mange titusener å nå så mange nordmenn på kort tid. Kan også se for meg at antallet som er testet i Kina er veldig lavt. Som i Norge er det stor knapphet på disse testene, så det må foreligge en konkret mistanke om sykdommen. Ingen av de testede i Norge er syke nok til at de hadde blitt testet i seg selv, de er kun testet fordi de kommer fra et risikoområde, eller vært i nærheten av noen med smitten. Jeg gjetter på at vi er oppi et hundretalls, om ikke tusentalls, smittede i Norge allerede. Anonymkode: 87ba4...23a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #256 Del Skrevet 5. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må jo være enorme mørketall i antall smittede i Italia - bare se på hvor mange nordmenn som er smittet i Nord Italia, det krever mange titusener å nå så mange nordmenn på kort tid. Kan også se for meg at antallet som er testet i Kina er veldig lavt. Som i Norge er det stor knapphet på disse testene, så det må foreligge en konkret mistanke om sykdommen. Ingen av de testede i Norge er syke nok til at de hadde blitt testet i seg selv, de er kun testet fordi de kommer fra et risikoområde, eller vært i nærheten av noen med smitten. Jeg gjetter på at vi er oppi et hundretalls, om ikke tusentalls, smittede i Norge allerede. Anonymkode: 87ba4...23a Jeg tror du har rett, og at det samme gjelder i USA, hvor de ikke vet hvor smitten kommer fra og ikke oppdaget den før den drepte flere på et gamlehjem. Det er nok i vesentlig omløp allerede, og det positive med det er i så fall at det statistisk sett tilsynelatende ikke er så mange som dør av det likevel. Anonymkode: e1e78...d45 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #257 Del Skrevet 5. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige er folk begynt å si i fra til folk med et visst utseende at de burde holde seg hjemme, av respekt for de andre. Teri-Annes 15-åriga dotter satte sig på spårvagnen mot skolan. Då blev hon tillsagd att gå av – för att hon har asiatiskt påbrå. På måndagsmorgonen satt Teri-Annes dotter på 9:ans spårvagn. Hon lyssnade på musik i sina hörlurar när en ung kvinna plötsligt knackade henne på axeln, och nämnde det nya coronaviruset. – Hon sa ”jag vill inte verka rasistisk, men du borde kanske kliva av”. Min dotter blev väldigt chockad och arg, säger Teri-Anne Yen Ling. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hennes-dotter-utsattes-for-rasistattack-pa-sparvagn-med-tanke-pa-viruset-borde-du-ga-av Anonymkode: 604a4...898 Det er godt at mange hysterikere holder seg hjemme. De burde holde seg hjemme ellers i livet også. Anonymkode: 06d69...1b1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 5. mars 2020 #258 Del Skrevet 5. mars 2020 Sitat I Sverige er folk begynt å si i fra til folk med et visst utseende at de burde holde seg hjemme, av respekt for de andre. Da er man lite opplyst . Viruset går ikke etter rase. Hvor håpløs går det an å bli liksom ? 🙄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #259 Del Skrevet 5. mars 2020 1 time siden, likestilling skrev: Det var ikke spørsmålet, men greit å få frem. Jeg vet at det i hovedsak er eldre som har dødd hittil. Jeg skulle gjerne hatt en enda bedre "breakdown", så det er bare å dele om du finner det... Men igjen, det var ikke det opprinnelige spørsmålet, som var som må til før et virus ikke er "mildt" lenger? Så lenge det nesten utelukkende er gamle og de med andre helseutfordringer som dør så er det jo mildt. De aller fleste som ellers er friske blir ikke voldsomt syke. Anonymkode: 17f9c...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medisinsk bruker Skrevet 5. mars 2020 #260 Del Skrevet 5. mars 2020 På 27.2.2020 den 9.46, AnonymBruker skrev: Nå synes ikke jeg at det er noe stort hysteri på grunn av coronaviruset. De moderate stemmene drukner riktignok litt innimellom, men de er absolutt i flertall. Men det er jo ikke noe rart at folk blir litt usikre. Dette er noe helt nytt, ingen vet med sikkerhet hva som vil skje videre, mens influensa er noe vi har levd med hele livet og vet hva vi har å forholde oss til. Anonymkode: f88dc...b4a Stemmer. Hørte akkurat på nyhetene at det kommer meldinger fra Kina om at viruset har delt seg og er nå i 2 varianter. Den ene varianten var langt mer aggressiv enn originalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg