AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #1 Skrevet 29. februar 2020 Ser på nyhetene at de fraråder bruk av munnbind fordi de ikke har tro på at folk greier å bruke disse riktig, noe jeg egentlig blir litt fornærmet over da folk virkelig ikke er så dumme. Om munnbind brukes av ansatte i helse, burde ikke alle andre også gjøre det for å forhindre smitte, i kombinasjon med god håndhygiene og ikke være klåfingret i ansiktet (som tydeligvis er den store utfordringen...)? Fraråder de det for å prøve å hindre at munnbind blir utsolgt, eller mener de oppriktig at nordmenn flest ikke greier å la være å ta seg i ansiktet og vaske hender hyppig? Anonymkode: 245e8...899 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #2 Skrevet 29. februar 2020 Synes den er litt rar. Men så har jeg opplæring i å bruke munnbind. Har brukt det mange timer om dagen i mange år. Rene hender når man tar av og på, knytte riktig og selvsagt peller man seg ikke i fjeset hele tiden. Men må si at hysteriet har tatt helt av. Anonymkode: 7fe4e...69b 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #3 Skrevet 29. februar 2020 Selv om man bruker det helt riktig fremstår det for meg bare som et vanvittig pes og styr, for ingenting. Sannsynligvis må man holde på med dette i 1-2 år, mot en sykdom som ikke er farligere for friske enn en forkjølelse. Er man i risikogruppen derimot ser jeg at styret er verdt det. Anonymkode: c166a...cd1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #4 Skrevet 29. februar 2020 Jo folk er virkelig så dumme. Folk som ikke er vant til å bruke munnbind vil ikke klare å feste det skikkelig, og uten å merke det kommer de til å ta sen i ansiktet flere ganger for korreksjon. De klarer heller ikke knyte det rett,s å det blir for løst og har store luftlommer på sidene der alt kan komme inn uansett. Et munnbind varer heller ikke særlig lenge, og blir det vått er det uten effekt (f.eks hvis du nyser/hoster). Jeg har sett flere med munnbind de siste dagene, ingen har hatt det rett på. Jeg har også jevnlig kontakt med pasienter/pårørende som skal ta på munnbind, de må alltid ha hjelp for å plassere det riktig. Dessuten hjelper det ikke for corona, da trenger du mer utsyur som vernebriller i tillegg. Folk bør heller sette inn støtet på å lære seg god håndhygiene, mye viktigere smittespredningstiltak det. Anonymkode: fe72f...ebe 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #5 Skrevet 29. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selv om man bruker det helt riktig fremstår det for meg bare som et vanvittig pes og styr, for ingenting. Sannsynligvis må man holde på med dette i 1-2 år, mot en sykdom som ikke er farligere for friske enn en forkjølelse. Er man i risikogruppen derimot ser jeg at styret er verdt det. Anonymkode: c166a...cd1 Tror du selv på dine ytringer om at «dette er som vanlig influensa»? Dette er noe den norske regjering vil nordmenn skal tro for å unngå panikk. Det er INGEN som vet hva dette viruset er.. det er nytt. Vi vet med sikkerhet at det er mer alvorlig enn influensa. Vi vet ikke langtidsvirkningen av viruset om man blir smittet. Det angriper kroppen i flere faser. I mine øyne er det kun naive, lite opplyste mennesker som kommer med slike påstander, og det er farlig om man ufarliggjør dette viruset. Vi har ALLE et stort ansvar for å forhindre spredning av dette viruset. Anonymkode: 71915...248 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #6 Skrevet 29. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du selv på dine ytringer om at «dette er som vanlig influensa»? Dette er noe den norske regjering vil nordmenn skal tro for å unngå panikk. Det er INGEN som vet hva dette viruset er.. det er nytt. Vi vet med sikkerhet at det er mer alvorlig enn influensa. Vi vet ikke langtidsvirkningen av viruset om man blir smittet. Det angriper kroppen i flere faser. I mine øyne er det kun naive, lite opplyste mennesker som kommer med slike påstander, og det er farlig om man ufarliggjør dette viruset. Vi har ALLE et stort ansvar for å forhindre spredning av dette viruset. Anonymkode: 71915...248 Jeg vet at raten på omkomne i min aldersgruppe er 0,2%, og at denne statistikken er fra Kina der forutsetningene er ganske annerledes enn i Norge. Hva som skjer i fremtiden, mutasjoner og langtidsvirkninger, kan man jo aldri forutse. Ikke en gang for årets ordinære influensavirus. Skal man gå rundt og være redd for slikt er jo eneste muligheten å isolere seg på en hytte på fjellet. Og det livet gidder jeg bare ikke. Anonymkode: c166a...cd1 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #7 Skrevet 29. februar 2020 Kjære vene, kirurgiske masker funker ikke! Du må ha M3 åndedrettsvern eller bedre. De er svindyre og det er sykehusene som behøver dem, ikke sivile. Dessuten klarer ikke sivile å sette dem på korrekt, eller de bærer dem for lenge og barrieren er brutt Anonymkode: 2173d...f57 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #8 Skrevet 29. februar 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jo folk er virkelig så dumme. Anonymkode: fe72f...ebe Ja, erfaring tyder på det 😄 Anonymkode: 7f875...cd2 4
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #9 Skrevet 29. februar 2020 De anbefaler ikke bruk av munnbind fordi det finnes ikke munnbind å oppdrive i norge. Anonymkode: 5354b...9a0
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #10 Skrevet 29. februar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: De anbefaler ikke bruk av munnbind fordi det finnes ikke munnbind å oppdrive i norge. Anonymkode: 5354b...9a0 Nei. Det anbefales og ikke bruke det fordi sivile ikke har opplæring i bruk, korrekt bruk, hva slags masker som funker for hva og hvordan man skal kaste de korrekt. Pluss at sivile tar seg til ansiktet hele tiden for å rette på de Anonymkode: 2173d...f57 2
Merovingian Skrevet 29. februar 2020 #11 Skrevet 29. februar 2020 Munnbind er oppskrytt. Eneste som fungerer er dette!! Er sikker på at de fleste har en liggende hjemme i en skuff et eller annet sted. 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #12 Skrevet 29. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: De anbefaler ikke bruk av munnbind fordi det finnes ikke munnbind å oppdrive i norge. Anonymkode: 5354b...9a0 De er nå uansett kun til engangsbruk. Så man måtte ha kjøpt inn flere tusen. Anonymkode: a8125...09b
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #13 Skrevet 29. februar 2020 Å bruke munnbind er et herk og det fører til at man tar seg til ansiktet for å rette på det o.l. hele tiden og tiltross for god håndhygiene så er selvsagt risikoen større om man driver å tar seg til ansiktet hele tiden. Anonymkode: eb489...553 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #14 Skrevet 29. februar 2020 Jeg jobber i helsevesenet, vi får ikke tak i munnbind eller åndedrettsvern fra våre leverandører per nå. Anonymkode: 314c4...889
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #15 Skrevet 29. februar 2020 Corona viruset må vel være det mest opphauset tullet hittil i år, er da ingen ting å bekymre seg for her i Norge ... Får heller anse deg som heldig hvis du får 14 dager ferie. Anonymkode: 2a477...c8b
Bollis Skrevet 29. februar 2020 #16 Skrevet 29. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i helsevesenet, vi får ikke tak i munnbind eller åndedrettsvern fra våre leverandører per nå. Anonymkode: 314c4...889 Hva bruker dere da?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #17 Skrevet 29. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Corona viruset må vel være det mest opphauset tullet hittil i år, er da ingen ting å bekymre seg for her i Norge ... Får heller anse deg som heldig hvis du får 14 dager ferie. Anonymkode: 2a477...c8b Så 2931 dødsfall hittil og over 85:000 smittede er opphauset tull? Prøv å si til de 2931 som døde at de heller skulle tatt seg en 14 dagers ferie. Håper ikke dine nærmeste eller barn får påvist smitte, men jeg håper inderlig du får deg en etterlengtet ferie. Anonymkode: 449b8...719 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #18 Skrevet 29. februar 2020 57 minutter siden, Bollis skrev: Hva bruker dere da? Vi er ikke helt tomme ennå, men snart. Vi hadde et bra lager, men mye gikk unna under en heftig runde med omgangssyke for noen uker siden. Jeg vet ikke hva vi gjør, for å være ærlig. Jeg synes virkelig helsevesenet burde blitt prioritert over hysteriske privatpersoner. Anonymkode: 314c4...889 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #19 Skrevet 29. februar 2020 Det jeg hørte var at en av tingene er at et munnbind er ikke bare et munnbind. Det finnes ulike typer, der noen av dem ikke er kjempe flinke på å stoppe smitte. Mange vil da bruke munnbind, føle seg trygg, og fortsatt så blir de smittet. Anonymkode: a24fe...55b
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2020 #20 Skrevet 29. februar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg hørte var at en av tingene er at et munnbind er ikke bare et munnbind. Det finnes ulike typer, der noen av dem ikke er kjempe flinke på å stoppe smitte. Mange vil da bruke munnbind, føle seg trygg, og fortsatt så blir de smittet. Anonymkode: a24fe...55b Det er helt korrekt. Kirurgiske munnbind, som de fleste privatpersoner bruker stopper ingenting fra å entre deg. Det stopper deg fra å spre dråper til andre. MEN, kun hvis du bruker det korrekt, og ikke for lenge. Tar du på det eller bruker det for lenge brytes barrieren og du er like langt Anonymkode: 2173d...f57 1
Fremhevede innlegg