Gå til innhold

Spiser jeg "for" mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent sammenhengende i over 1 år nå, og merker åpenbart at jeg er mer sulten en tidligere! Jeg trener mellom 3-5 ganger per uke, og er ofte aktiv i hverdagen. Jeg er en jente på 22, 168 høy og veier rundt 58 kg. For meg er det nesten umulig å ligge på 2000 per dag? Og om jeg overstiger dette for ofte er jeg redd for å legge på meg? heller det enn å holde meg i form? Hva tenker dere? Overtenker jeg, eller trenger jeg faktisk så mye energi?

Anonymkode: d4dce...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så aktiv som du er, er nok kaloribehovet ditt godt over 2000 kcal. Har du prøvd å rett og slett slutte å telle kaorier, spise ok mat etter appetitten og se hva som skjer? Du har lite å tape. Skulle du legge på deg et par-tre kilo mens du finner ut av ting, burde det være en smal sak å gå dem ned igjen om ønskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har spist etter "calorier"

Det går i det meste etter hva jeg føler er nok, da jeg kjenner kroppen hvor mye jeg trenger for og fungere.

man bør spise hver 3-4 time ca, det tilsvarer 4-6 måltider, inkludert mellommåltider.

Trener man trenger man mer energi for og fungere både på trening og i hverdagen, en motor som jobber mer må ha mer drivstoff.

Noen ganger er det bedre og tenke på hva som er nok "feeling", en konkrete tall.

2000 calorier, kan hørres liten ut

ulike kalkulatorer for energibehov sier med dine preferanser at du bør ligge på rundt 2400-2800 calorier.

Jeg tviler på at du legger så mye på deg av og ligge på rundt 2000.

Det kan kansje være mer intressant og høre hvordan du spiser på en vanelig dag

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke går opp i vekt så spiser du jo akkurat nok til å ha energibalanse. Du er ung og aktiv, og 2000 kcal høres for lite ut for deg.

Anonymkode: e57e5...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du bare får mer energi ved å øke kaloriene, så du presterer bedre på trening.

Det er jo ingen kalorifasit.

Dumt å henge seg opp i ett tall på vekta, og ett på maten.

Det er speilet, eller treningsresultater du burde være opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å telle kalorier og bare spis det du har lyst på.

Anonymkode: 6cd36...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende at kroppen din faktisk ønsker å legge litt på seg i form av muskler. Om du ønsker fremgang på trening er det ikke riktig å være fanatisk på et lavt kaloriinntak og på vekt. Du veier ikke akkurat voldsomt mye, så det er ikke farlig om du legger på deg noen kilo i muskler. Se mer på fettprosent og midje-hofteratio fremfor vekt når du trener. Jeg veier selv 58 kg og er bare 158 høy og har lav fettprosent, men jeg er riktignok ganske gjennomtrent. Likevel tenker jeg at det sier sitt. 

Anonymkode: be5a2...7bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...