Gå til innhold

Passering av andre hunder i bånd


Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Jeg har problemer med å få hunden min til å passere andre hunder uten å gå fullstendig bananas. Han vil jo hilse på alle, men det går jo ikke.

Han trekker i båndet, noen ganger bjeffer han litt og tøffer seg. Spesielt ille er det selvfølgelig når han får respons fra den andre hunden.

Noen som har fått dyret sitt til å gå pent forbi andre hunder på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Ja, men godbiter er han ikke interessert i når han har sett en annen hund. Har prøvd mange forskjellige, han er bare ikke interessert... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør du når du ser en annen hund da? begynner å stramme inn bånd ol? Dette kan i så fall gi hunden et "nå skjer det noe..følg med"-signal.

Hva med å få hunden din til å sitte mens den andre går forbi dere?

Snutebånd hindrer hunden din i å stirre på den andre hunden + skal være effektivt mot trekking.

Ellers er godbit et tips...som tydligvis ikke hjalp deg ..humm

Man kan jo ta båndet helt opp bak ørene til hunden og stramme det ganske mye...da får ikke hunden til noe annet enn å gå dit du vil ( bør være siste utvei og er slitsomt å sdrive med)

Hunden min går på plass med og uten bånd forbi andre hunder...eller hun står, sitter eller ligger mens den andre hunden passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
hva gjør du når du ser en annen hund da? begynner å stramme inn bånd ol? Dette kan i så fall gi hunden et "nå skjer det noe..følg med"-signal.

Nei, han går alltid i flexibånd. Jeg oppdager ofte hundene i det han strammer til og prøver å komme bort til dem. Da må jeg jo holde igjen, ellers blir jeg bare et vedheng... :ler:

Hva med å få hunden din til å sitte mens den andre går forbi dere?

Snutebånd hindrer hunden din i å stirre på den andre hunden + skal være effektivt mot trekking.

Jeg har prøvd snutebånd på en hund jeg hadde tidligere, ikke på denne. Kan jo prøve det, men han går så fint ellers, at jeg synes det kan virke litt drastisk.

Ellers er godbit et tips...som tydligvis ikke hjalp deg ..humm

Man kan jo ta båndet helt opp bak ørene til hunden og stramme det ganske mye...da får ikke hunden til noe annet enn å gå dit du vil ( bør være siste utvei og er slitsomt å sdrive med)

Liker ikke tanken. Han er ikke vant til halsbånd, bare sele (sånn trekksele, men med bånd i stedet for), og mistrives sterkt med halsbånd.

Hunden min går på plass med og uten bånd forbi andre hunder...eller hun står, sitter eller ligger mens den andre hunden passerer.

Heldig du... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke tanken. Han er ikke vant til halsbånd, bare sele (sånn trekksele, men med bånd i stedet for), og mistrives sterkt med halsbånd.

som sagt siste utvei.

Har du trekksele? hva da med å prøve med en sånn sele som gjør at når hunden trekker og du holder igjen så blir hunden bare stående på bakbeina fordi den løfter seg selv i været( mener ikke antitrekk...bare annen type sele)

Flexiline gir jo minimalt med kontroll da.... tror du vil oppleve mer kontroll med et langt vanlig bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt feil å si at den løfter seg selv i været, men du løfter den i alle fall lett i været.

Skulle tro jakt og fritid, hund som hobby o.l skulle ha sånt. Spørre ette tursele og ikke trekksele kanskje? vet ikke... ha bare sett folk som har det og som skryter av det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste linken jeg også og mener at mye av det der neppe vil hjelpe på en god del av de hundene jeg vet av som har problemer med det å gå forbi andre hunder.... men for al del ikke la være å prøve :) Kan godt hende det er midt i blinken for akkurat din hund.

men synes det er rart når hun sier at man bare skal la hunden glane... jeg har lært at hunder ikke skal få stirre på hverandre da dette betyr at de utfordrer hverandre og at det lettere sier pang om man ikke avbryter en slik oppførsel.

Men nå er ikke tantes hund sint på andre hunder? Bare interssert??? Om så så er det nok bare å være tolmodig. Det kommer nok etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at en hund som blokkerer fullstendig kanskje har lite nytte av fremgangsmåten som står beskrevet i linken :) Men er den ikke helt "blåst" kan det fungere med tid, tålmodighet og ekstrabonus i form av GODE godbiter (pølse, gulost e.l.)

Det jeg synes er så rart er at ikke flere forebygger dette mens hunden er valp..Det er fryktelig slitsomt å ha en hund som må bort til alt og alle. Har selv en ti uker gammel valp nå som jeg prøver å lære at, ja, andre hunder er kule, men mamma er ENDA kulere! :ler: Vi får se hvordan det går :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til noen hunder blir dette faktisk plutselig et problem. Har ikke noe med manglende vilje til forebygging nødvendigvis... og teddy ..selv om du er tidlig ute er det ikke dermed sagt du kommer i mål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, plutselig og plutselig.. Har man latt hunden sin hilse på alle andre som den selv vil kan det umulig komme som noen overraskelse, mener nå jeg. Trener man fra starten av for å forebygge pleier det å gå fint.

Det har fungert bra på mine andre hunder, og da er det ikke akkurat snakk om border collier. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Her er det kun snakk om interesse, ikke noe aggressivt i det hele tatt. Med unntak av to hunder som jeg vet om, de er selv aggressive og er uaktuelle å hilse på uansett...

Godt mulig det kommer etter hvert ja, har sett det med andre ting. Han er tross alt bare litt over året gammel.

Å nekte han å hilse på alle andre hunder tror jeg vil gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare for ordens skyld er det ikke snakk om å nekte hunden å hilse på alle andre hunder, men at du skal ta styringen over det. Lykke til ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariadobie_

"

Nei, han går alltid i flexibånd. Jeg oppdager ofte hundene i det han strammer til og prøver å komme bort til dem. Da må jeg jo holde igjen, ellers blir jeg bare et vedheng...

"

jeg må le litt da.. Du oppdager ofte hundene i det han strammer til? Det sier jo litt om hvorfor du har problemer. Hvis du virkelig interesserer deg i å få en hund som går pent ved siden av deg når det kommer møtende hunder, må du jo jobbe litt for det. Følg med og vær føre var er mitt aller første råd til deg. Om du i det hele tatt skal ha nytte av et hvilket som helst annet råd du får, må jo det være første bud. Da har du i det minste sjans til å gjøre noe for å få oppmerksomheten til hunden din.

For det andre så bør du kanskje ta ting litt gradvis. Hvis det er vanskelig for hunden din å konsentrere seg om å se på deg når den møter hunder, så bør du kanskje gjøre det litt lettere for han. Jeg vet ikke hvor mye kontakt trening du har gjordt med hunden din, men tar han kontakt på kommando:

1. inne i huset ditt

2. inne i huset med forstyrrelse som besøk, en ball du kaster osv..

3. utenfor huset med minimalt forstyrrelser (feks i hagen)

4. ute med hund på 50 m avstand

5. 30 m avstand

6. 10 m avstand

osv osv osv....

Og hva gjør du hvis han drar i båndet? Lar du han til slutt få hilse? Hvis han får lov til å hilse på den andre hunden som han drar til, er jo dette en STOR belønning for han. Mye bedre belønning å få hilse på den spennende hunden enn en kjedelig godbit. :)

Dessuten: dropp flexilina... Null kontroll rett og slett.

Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mariadobie_

"

Nei, han går alltid i flexibånd. Jeg oppdager ofte hundene i det han strammer til og prøver å komme bort til dem. Da må jeg jo holde igjen, ellers blir jeg bare et vedheng...

"

jeg må le litt da.. Du oppdager ofte hundene i det han strammer til? Det sier jo litt om hvorfor du har problemer. Hvis du virkelig interesserer deg i å få en hund som går pent ved siden av deg når det kommer møtende hunder, må du jo jobbe litt for det. Følg med og vær føre var er mitt aller første råd til deg. Om du i det hele tatt skal ha nytte av et hvilket som helst annet råd du får, må jo det være første bud. Da har du i det minste sjans til å gjøre noe for å få oppmerksomheten til hunden din.

For det andre så bør du kanskje ta ting litt gradvis. Hvis det er vanskelig for hunden din å konsentrere seg om å se på deg når den møter hunder, så bør du kanskje gjøre det litt lettere for han. Jeg vet ikke hvor mye kontakt trening du har gjordt med hunden din, men tar han kontakt på kommando:

1. inne i huset ditt

2. inne i huset med forstyrrelse som besøk, en ball du kaster osv..

3. utenfor huset med minimalt forstyrrelser (feks i hagen)

4. ute med hund på 50 m avstand

5. 30 m avstand

6. 10 m avstand

osv osv osv....

Og hva gjør du hvis han drar i båndet? Lar du han til slutt få hilse? Hvis han får lov til å hilse på den andre hunden som han drar til, er jo dette en STOR belønning for han. Mye bedre belønning å få hilse på den spennende hunden enn en kjedelig godbit. :)

Dessuten: dropp flexilina... Null kontroll rett og slett.

Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Nei, han går alltid i flexibånd. Jeg oppdager ofte hundene i det han strammer til og prøver å komme bort til dem. Da må jeg jo holde igjen, ellers blir jeg bare et vedheng...

"

jeg må le litt da.. Du oppdager ofte hundene i det han strammer til?  Det sier jo litt om hvorfor du har problemer. Hvis du virkelig interesserer deg i å få en hund som går pent ved siden av deg når det kommer møtende hunder, må du jo jobbe litt for det. Følg med og vær føre var er mitt aller første råd til deg. Om du i det hele tatt skal ha nytte av et hvilket som helst annet råd du får, må jo det være første bud. Da har du i det minste sjans til å gjøre noe for å få oppmerksomheten til hunden din.

For det andre så bør du kanskje ta ting litt gradvis. Hvis det er vanskelig for hunden din å konsentrere seg om å se på deg når den møter hunder, så bør du kanskje gjøre det litt lettere for han. Jeg vet ikke hvor mye kontakt trening du har gjordt med hunden din, men tar han kontakt på kommando:

1. inne i huset ditt

2. inne i huset med forstyrrelse som besøk, en ball du kaster osv..

3. utenfor huset med minimalt forstyrrelser (feks i hagen)

4. ute med hund på 50 m avstand

5. 30 m avstand

6. 10 m avstand

osv osv osv....

Og hva gjør du hvis han drar i båndet? Lar du han til slutt få hilse? Hvis han får lov til å hilse på den andre hunden som han drar til, er jo dette en STOR belønning for han. Mye bedre belønning å få hilse på den spennende hunden enn en kjedelig godbit. :)

Dessuten: dropp flexilina... Null kontroll rett og slett.

Maria

Helt enig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...