Gå til innhold

Dere som har hatt lavt stoffskifte lenge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere regelmessig blodprøver for å sjekke at nivåene ikke endrer seg? Selv om dere er så friske at dere fungerer greit?

Lurer litt på hvordan det gikk med dere også. 

Om noe  gidder skrive litt, så leser jeg gjerne om deres erfaringer. Svar på så lite eller mye som dere vil:

1. Hvor lenge gikk dere syke før dere fikk diagnosen?

2. Hvor lang tid tok det før dere fant riktig dose/ medisin som gjorde at dere fungerte ok/ bedre?

3. Har dere blitt friske nok til å jobbe/ studere?

4. HVordan har dere det idag og hvordan ser fremtiden ut?

5. Har dere fått noen senplager eller andre sykdommer i tillegg til stoffskiftediagnosen?

Anonymkode: 506eb...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. I følge legen, opptil 10 år. Men da ikke voldsomt lavt. 

2. Fastlegen - aldri, prøvde i underkant av et år. Privat - 2-3 måneder. 

3. Ja. 

4. Stoffskifte er lavt etter jeg ble gravid, så nå prøver ny fastlege å regulere det. Ellers bra, og fremtidsutsiktene ser bra ut så lenge jeg får riktig medisiner, tar hensyn til kroppen når jeg er sliten, ikke overdriver aktivitetsnivået og spiser sunt. 

5. Nei, ikke som jeg vet om. 

Jeg tar nye prøver ca. en gang i året. På sommeren reduserer jeg medisinene, på vinteren går jeg opp igjen. 

Anonymkode: a6ece...120

• Liker 1
Skrevet

1. Sannsynligvis et par år, men vanskelig å si med sikkerhet. 

2. Var hos fastlege med en haug av forskjellige symptomer som kom og gikk, men det ble stadig oftere nye problemer som dukket opp og eldre symptomer forverret seg. Hun ga meg 7-8(!) forskjellige diagnoser, men det trodde jeg ikke var tilfellet, så jeg byttet lege; han skjønte tegninga på første legetime og fant ut at hun første aldri sjekka stoffskiftet mitt. 
Jeg fungerer veldig dårlig på Levaxin, alle symptomene forblir, om enn noe svakere, men jeg bruker Euthyrox fra Danmark. 

3. Jeg hadde veldig lavt stoffskifte innen jeg begynte på medisiner, men jeg var aldri ute av jobb. Jeg var imidlertid ikke på mitt beste og har blitt en bedre arbeider takket være medisinene.

4. Ingen særlige problemer alt i alt, det går litt opp og ned. Vinteren er verre enn sommeren. Fremtiden ser like bra ut som noen uten stoffskifteproblemer tør jeg påstå.. Det er ikke såpass ille som du kanskje er redd for, du vil leve et helt normalt liv! 

5. Frossenheten er det eneste som ikke ser ut til å gi seg hos meg, så jeg må sørge for å holde meg varm og kle meg godt. Litt mer muskelplager enn andre kanskje. Ingen andre plager så langt. 

Tester meg en gang i året, selv om jeg har fått beskjed om å teste hvert halvår på grunn av den høye dosen jeg må ta

Anonymkode: df137...aa1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere regelmessig blodprøver for å sjekke at nivåene ikke endrer seg? Selv om dere er så friske at dere fungerer greit?

Lurer litt på hvordan det gikk med dere også. 

Om noe  gidder skrive litt, så leser jeg gjerne om deres erfaringer. Svar på så lite eller mye som dere vil:

2. Hvor lang tid tok det før dere fant riktig dose/ medisin som gjorde at dere fungerte ok/ bedre?

5. Har dere fått noen senplager eller andre sykdommer i tillegg til stoffskiftediagnosen?

1. Ca ett år med ekstremt lavt stoffskifte, men jeg hadde sannsynligvis gått med betennelse i skjoldbruskkjertelen lenge, for det var nesten ingenting igjen av den. Jeg ble skikkelig dårlig først etter at jeg hadde fått mitt første barn. Jeg var så sliten at jeg knapt orket å gå opp trappen til andre etasje, men alle sa "haha, velkommen etter. Sånn er det å få barn. Man blir sliten av det". Så jeg gikk og hanglet en stund før mannen min tvang meg til legen.

2. Ca to år før dosen satt helt. 

3. Jada. Jeg fullførte utdannelsen min og jobbet heltid lenge før medisinene var riktig innstilt, og siden har jeg jobbet 100+ %.

4. Utmerket. Tror ikke stoffskiftet vil plage meg nevneverdig. Det eneste som er litt kjipt er at jeg må være veldig nøye med kosthold og trening for ikke å legge på meg.

5. Ja, men ingen som er relatert til stoffskifteproblemene. 

Fastlegen insisterer på at jeg tar stoffskifteprøver en gang i året så det følger jeg opp, men det har ikke forandret seg stort de siste ti årene. Hadde sikkert ikke trengt å teste så ofte.

Skrevet

- Ja. Jeg tar prøver 2-3 ganger i året, selv om jeg er "frisk".

-ca 10 år. Dvs det ble oppdaget hos meg bær jeg var 10 år. Jeg er mest sannsynlig født med det. I papirene mine ble det aldri sjekket når jeg var nyfødt.

- ca 10 år. I 20-årene ble ting bedre

- Med litt forhåndsregler ja. Jeg fungerer ikke med fagbrevet mitt, men med bacheloren min så står jeg i jobb jeg mestrer.

- helt grei :) jjeg svinger en del i medisin enda slik at jeg har noen nedturer innimellom.

- Ja, jeg har en sykdom til som de relaterer til stoffskiftet. Samtidig blir jeg ikke kvitt frysingen, den dårlige matlysten og den hodetåka.

Skrevet

1. Hvor lenge gikk dere syke før dere fikk diagnosen? Noen år, sannsynligvis med gradvis lavere stoffskifte. Det er utrolig hva man kan klare. 

2. Hvor lang tid tok det før dere fant riktig dose/ medisin som gjorde at dere fungerte ok/ bedre? Foreløpig 20 + år.... Jeg har måttet regulere doseringen gjennom året hele tiden. Nå har jeg gått et år på samme dose og det er vel det lengste jeg har hatt samme dose. Ny fastlege var enig med meg om å ha litt is i magen så lenge jeg fungerte. Tar blodprøver hver 6-8 uke. 

3. Har dere blitt friske nok til å jobbe/ studere? Har hatt 100 % jobb hele tiden

4. HVordan har dere det idag og hvordan ser fremtiden ut? Sliten og lei til tider. Vil jo alltid ha sykdommen, men har stadig håp om at den roer seg og blir mer stabil. 

5. Har dere fått noen senplager eller andre sykdommer i tillegg til stoffskiftediagnosen? Ikke som jeg vet om. 

Skrevet

Jeg begynte på medisiner for ca 25 år siden. Har vel bare regulert dosen 1 gang, så det er ganske stabilt. 

Men jeg har alltid lurt på at så mange sier de har problemer med stoffskiftet, selv med riktig medisinering. For er det ikke sånn at vi er like friske som de uten en «lavt stoffskifte-diagnose», så lenge kroppen får den dosen den mangler? Jeg vet liksom ikke om jeg kan skylde på stoffskiftet, hvis jeg har noen andre plager? 

Anonymkode: 9730a...7e6

Skrevet

Jeg tror 10-15 år fra første gang jeg gikk til legen og klaget på uforklarlig utmattelse til stoffskiftet faktisk ble testet. 

Nå er jeg nok line frisk som alle andre, gitt at jeg har optimal dose og ikke bare en som holder meg akkurat innenfor referanseverdiene. 

Anonymkode: 50358...30c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på medisiner for ca 25 år siden. Har vel bare regulert dosen 1 gang, så det er ganske stabilt. 

Men jeg har alltid lurt på at så mange sier de har problemer med stoffskiftet, selv med riktig medisinering. For er det ikke sånn at vi er like friske som de uten en «lavt stoffskifte-diagnose», så lenge kroppen får den dosen den mangler? Jeg vet liksom ikke om jeg kan skylde på stoffskiftet, hvis jeg har noen andre plager? 

Ja, så lenge man er riktig medisinert så skal man jo fungere noenlunde som normalt. Men desverre er det nok mange som legger sin lit til fastlegen og prøvene de tar der og tror de er optimalt medisinert tross formen ikke er bra. Hadde jeg gjort det hadde jeg i dag vært uføre. 

Anonymkode: a6ece...120

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle merker nok bedring på medisin til å føle seg friske, dessverre. I noen tilfeller blir man frisk noen år, men så etter hvert slutter man føle seg frisk, selv om ingenting har endret seg. Det vanligste er å bli bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...