Gå til innhold

Ang. coronavirus og håndhygiene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare for å gjøre det klinkende klart først; jeg er for god håndhygiene. La det ikke være noen tvil om det. 

MEN. Jeg stiller spørsmål ved hvorvidt det faktisk har noe særlig å si i forhold til smittespredning. Vi tar på ALT, hele tiden. Klærne vi har på oss, vesker, lommebøker, bilnøkler, mobiltelefon +++ Jada du bør vaske hendene etter å ha tatt bussen eller vært på butikken, men før du kommer så langt må du av med ytterklærne. Du kan vaske hender før du legger på plass varene du har kjøpt, men du har jo tatt i de samme varene bare minutter før med uvaskede (og muligens virus)-hender. Så vidt jeg har skjønt kan coronaviruset lever i ganske mange dager på overflater. Hva er da hensikten med all denne håndhygienen?

Anonymkode: e3734...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha håndsprit i lomma så slipper du å ta på alt før du tar f.eks i fjeset ditt.

Anonymkode: 6a73e...c0f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha håndsprit i lomma så slipper du å ta på alt før du tar f.eks i fjeset ditt.

Tror du misforstår poenget her. Det hjelper ikke om JEG spriter hendene før jeg plukker opp det brødet fra butikken, når det godt kan være noen andre som har tatt på det før meg (med sine potensielle virushender). Så med mindre selve brødet desinfiseres, så vil en dra med seg smitten hjem uansett hvor mye man spriter. 

• Liker 1
Skrevet

Virus overlever ikke lenge på overflater, informerer FHI. Fortsett med god håndhygiene og ikke ta deg unødig i ansiktet

Anonymkode: 61819...dc8

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar meg aldri til munnen om jeg ikke er hjemme hos meg selv. 

Og det kunne aldri falt meg inn å kjøpe butikkbrød, selv før coronaviruset. Eksponert mat som ikke kan vaskes, med ene kladdete handen etter den andre som skal kjenne om det er ferskt - æsj. 

Anonymkode: 6d5b8...0a3

Skrevet

Tenkte samme tanken i dag, vasket hendene da jeg kom inn hjemme, men så etterpå skulle flytte nøklene fra kjøkkenbenken til der de skal ligge, nja tenkte jeg... må jeg vaske hendene enda en gang om jeg tar på nøklene? Må jeg vaske mobilen også, for den har jeg jo tatt på ute?! 

Ja sant! 

Anonymkode: 76618...033

Skrevet

Tenkte samme tanken i dag, vasket hendene da jeg kom inn hjemme, men så etterpå skulle flytte nøklene fra kjøkkenbenken til der de skal ligge, nja tenkte jeg... må jeg vaske hendene enda en gang om jeg tar på nøklene? Må jeg vaske mobilen også, for den har jeg jo tatt på ute?! 

Ja sant! 

Anonymkode: 76618...033

Nøkler har vi en fast plass til når vi kommer hjem, en liten kurv rett ved inngangsdøra. De har definitivt ingenting å gjøre på et kjøkken. 

Telefonen vasker jeg hver dag sammen med hendene når jeg kommer hjem, og ofte samtidig som jeg er på toalettet gjennom dagen. (er vanntett). 

Anonymkode: 6d5b8...0a3

Skrevet

Man bør vaske hendene før man spiser. Virus og bakterier er ikke skadelige før de kommer inn i kroppen. Brød er jo pakket inn, og frukt/grønnsaker bør skylles før man spiser det.

Anonymkode: 3101d...254

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er å vaske seg etter du hat tatt i dørhåndtak og handlekurver som 1000 mennesker tar i daglig, det er ikke så mye virus utenpå kjøttdeigpakningen din eller handleposen din fordi færre mennesker har tatt i det. Ikke overlever virusene i all evighet heller. Også lurt å tørke av ratt og bildør-håndtak med spritserviett, samt håndtak i huset som du tar i etter å ha vært i butikken. Generelt vask hendene ofte, det kan ikke skade å vaske dem før du putter fingrene i munnen.

Anonymkode: 7a082...89e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår poenget her. Det hjelper ikke om JEG spriter hendene før jeg plukker opp det brødet fra butikken, når det godt kan være noen andre som har tatt på det før meg (med sine potensielle virushender). Så med mindre selve brødet desinfiseres, så vil en dra med seg smitten hjem uansett hvor mye man spriter. 

Coronaviruset trenger ikke gjennom huden din, så det er ikke farlig om du tar på noe med viruspartikler på. Uansett dør viruset svært raskt på slike overflater, så det er ikke et problem. 

• Liker 1
Skrevet

Brød var kanskje dårlig eksempel, men all mat vi kjøper er jo emballert og vi tar i emballasjen. Ta pålegg feks. Innholdet er selvsagt ikke kontaminert, men emballasjen kan være det. Om man da smører en brødskive tar man både i brødet som skal i munn, og emballasjen til pålegget som kan være kontaminert. 

Skrevet

Viruset overlever ikke lenge på overflater.

Vaske hendene ofte er noe man anbefaler pga. vi mennesker er «flinke» til å berøre ansiktet hele tiden. Om vi er klar over det, og har god håndhygiene så er mye gjort. Joda viruset kan bli overført via en overflate, MEN det overlever ikke lenge.

Fortsett med å vaske hendene, være oppmerksom, ikke få panikk :) 

Anonymkode: 91b1f...0d0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Coronavirus overlever 9 dager på flater

Syns det er ganske lenge, jeg. 

De skriver også i artikkelen at de ikke vet helt sikkert hvor lenge covid-19 overlever på overflater men at noen lignende koronavirus kan overleve i opptil 9 dager på en overflate om det ikke desinfiseres.

Skrevet

De skriver også i artikkelen at de ikke vet helt sikkert hvor lenge covid-19 overlever på overflater men at noen lignende koronavirus kan overleve i opptil 9 dager på en overflate om det ikke desinfiseres.

Alle leger plikter å vite og kunne informere om dette presist, helt fra viruset oppdages. Vi kan ikke akseptere at leger mangler slik elementær kunnskap. Dersom dette ennå ikke er studert, skal de vite nok om coronavirus sin struktur til å kunne beregne levetida i forskjellige miljø nøyaktig.

Anonymkode: c243d...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...