Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trente 2-4 ganger per uke før korona. Det var jo også før jeg fant ut at jeg var gravid. Gått noen turer, men når jeg har vært dårlig så har jeg blitt veldig kvalm med en gang pulsen blir litt høy. Men nå begynner ting å gå bra, og ser frem til å kunne gå lengre turer, dra på spinning og styrketrening når tiden er inne for det. 

Blitt ganske slapp og dvask av disse 6 ukene 😛

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Hjärtat skrev:

Hvordan går det med dere? Er dere flinke til å trene? Jeg var inne i en god flow før korona, men har heeelt falt ut nå. 🙄😣 Tenker det er bra å være i litt form før fødsel🙄

Jeg har vært inne i en god flow siden korona og trent 4-5 ganger i uken. Nå merker jeg jeg er ekstremt trøtt og uggen hele dagen så det har gått nedover med treninga den siste uken. Skal begynne på igjen med en gang formen er bedre

Skrevet

Som du @Hjärtat var jeg og inne i en god flow før korona, men for min del har det falt helt ut. Jeg har aldri vært så travel, og sliter virkelig med å få timene til å gå rundt. Rekker ikke få nok timer til søvn engang, så her har mosjon blitt nedprioritert noe så veldig. Det er veldig dumt fordi hjemmekontor gir vond rygg og nakke, noe trening helt klart hadde «kurert». I tillegg husker jeg fra tiden under og etter forrige svangerskap så angret jeg på at jeg ikke var bedre trent. 

En ting av gangen! Forhåpentligvis blir hverdagene litt mer overkommelig snart. Noen som har tips til hvor msn kan finne gode, korte og motiverende treningssnutter? Jeg er flink i en uke, så gidder jeg ikke følge det opp 🙈🙈

Skrevet
8 timer siden, Hjärtat skrev:

Hvordan går det med dere? Er dere flinke til å trene? Jeg var inne i en god flow før korona, men har heeelt falt ut nå. 🙄😣 Tenker det er bra å være i litt form før fødsel🙄

Jeg har generelt vært dårlig på å trene, men har hatt mine perioder med god trening. 

Etter jeg ble gravid og frem til nå har jeg gått 40-60 min turer med min hårete datter på morgenen og ettermiddagen og 30 min turer på kvelden, men dette er pga Crinone som jeg må ta 2 ganger om dagen. Blir over 10000 skritt om dagen og det er målet fremover 😬🙌

Skrevet
13 timer siden, Deseo skrev:

Jeg har generelt vært dårlig på å trene, men har hatt mine perioder med god trening. 

Etter jeg ble gravid og frem til nå har jeg gått 40-60 min turer med min hårete datter på morgenen og ettermiddagen og 30 min turer på kvelden, men dette er pga Crinone som jeg må ta 2 ganger om dagen. Blir over 10000 skritt om dagen og det er målet fremover 😬🙌

Det tok meg liiiiiitt for lang tid før jeg skjønte at hårete datter sikkert er en hund 😂🙈 Lurte på om det var en referanse til stengte frisørsalonger eller om det var snakk om en medisinsk årsak til ekstrem hårvekst 🙈😂

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, KaffeLurker skrev:

Det tok meg liiiiiitt for lang tid før jeg skjønte at hårete datter sikkert er en hund 😂🙈 Lurte på om det var en referanse til stengte frisørsalonger eller om det var snakk om en medisinsk årsak til ekstrem hårvekst 🙈😂

🤣🤣🤣 Ja den ser jeg. Men nei hun er født hårete og med 4 ben 🤣

• Liker 4
Skrevet

Jaja, høres ut som vi ligger nogenlunde likt her, da. 🙊 Sånn bortsett fra at dere har relativt gode unnskyldninger sammenlignet med meg som har masse ledig tid fordi jeg ikke jobber i disse koronatider ooog er i helt grei form. 😂 Kan virkelig ikke fordra hjemmetrening, og jogging er jeg for tung til, får vondt i knærne. Savner ellipsemaskina mi😭💔

Skrevet

Hei dere, 
Sniker meg forsiktig inn her 😅Jeg er 6+5 i dag, men anslått termin 16. desember. Førstegangsgravid, og ganske bekymret for at noe skal gå galt. Heldigvis skal vi på TUL 6.mai, og jeg kjenner at det blir en lettelse. Tror kanskje vi blir skjøvet litt tilbake, ettersom det gikk noen dager over før jeg endelig fikk en positiv test. 

Jeg har fått time til første svangerskapskontroll 26. mai, altså 11+1. Det er innenfor 12 uker, men er det ikke veldig lenge til likevel? Av det jeg har lest, virker det som de gjerne ønsker at man skal på første kontroll nærmere uke 8? Hva er deres erfaringer? 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Kelsier skrev:

Hei dere, 
Sniker meg forsiktig inn her 😅Jeg er 6+5 i dag, men anslått termin 16. desember. Førstegangsgravid, og ganske bekymret for at noe skal gå galt. Heldigvis skal vi på TUL 6.mai, og jeg kjenner at det blir en lettelse. Tror kanskje vi blir skjøvet litt tilbake, ettersom det gikk noen dager over før jeg endelig fikk en positiv test. 

Jeg har fått time til første svangerskapskontroll 26. mai, altså 11+1. Det er innenfor 12 uker, men er det ikke veldig lenge til likevel? Av det jeg har lest, virker det som de gjerne ønsker at man skal på første kontroll nærmere uke 8? Hva er deres erfaringer? 

Velkommen, velkommen! ☺️ 

Veldig hyggelig at du slenger deg med her! 

Jeg lurer på om det kan variere veldig fra person til person også innenfor svangerskapsomsorgen? Jeg har hørt flere si at de og har hørt at uke 8 er lurt, men i følge de to jordmødrene jeg har snakket med er det «ikke vits», fordi blodprøvene ikke kan tas før uke 12. Men jeg tenker at man fint burde ta en prat før det, spesielt hvis man har mange spørsmål, opplever mye kvalme, hodepine eller annet. Du kan kanskje ta en telefon til din lokale helsestasjon eller fastlege og spørre? Da ringer kanskje jordmor deg opp slik at dere får en liten prat? ☺️

Forhåpentligvis lærer helsenorge (og en rekke andre bedrifter) av covid-krisen at man fint kan ta en prat på telefon/videokonferanse uten å måtte sette opp en full time man må komme deg til og fra 😅

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Kelsier skrev:

Hei dere, 

Velkommen! 😍 Jeg er 5+4 idag, skal på første svangerskapskontroll den 5. mai og TUL den 12. mai! Jeg er også en bekymret førstegangs, så jo tidligere jeg får sjekket ting, jo bedre! 🥰 Da jeg snakket med min jordmor i telefonen angående første kontroll sa hun at man kunne ta prøver og greier allerede i uke 7-8, om jeg ikke har misforstått helt da selvfølgelig! 😊

Endret av Anine Elise
Skrevet

Hadde "koldtbord" i går på jobb,  og glemte meg helt og spiste røkelaks. Reflekterte ikke over der og da at det er nei-mat. Har tenkt på det et døgn nå, går sikkert bra, men så idiotisk av meg 🙄

Fortalte sjefen min i går at jeg er gravid, han var i godt humør så da grep jeg sjansen. Han var høflig og grei, men det skinte igjennom at han ikke var helt fornøyd. Jeg har en nøkkelrollestilling som ikke er så veldig lett å erstatte, så bedriften blir sannsynligvis litt "haltende" når jeg er borte. Men det får bli deres problem. 

Har dere sagt det til arbeidsgiver? 😊

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Rediken skrev:

Hadde "koldtbord" i går på jobb,  og glemte meg helt og spiste røkelaks. Reflekterte ikke over der og da at det er nei-mat. Har tenkt på det et døgn nå, går sikkert bra, men så idiotisk av meg 🙄

Fortalte sjefen min i går at jeg er gravid, han var i godt humør så da grep jeg sjansen. Han var høflig og grei, men det skinte igjennom at han ikke var helt fornøyd. Jeg har en nøkkelrollestilling som ikke er så veldig lett å erstatte, så bedriften blir sannsynligvis litt "haltende" når jeg er borte. Men det får bli deres problem. 

Har dere sagt det til arbeidsgiver? 😊

Røkelaks kan man jo spise om den er relativt fersk og ikke snart går ut på dato, så det går helt sikkert bra. 😊 Jeg har glemt meg og spist flere ting som er i grenseland. Liiiitt for rosa kjøtt, spekeskinke og salami. Tenker at det går bra, og prøver å bli flinkere til å huske på det. 

Helt unødvendig av sjefer å bli misfornøyd med sånt synes jeg. Ingen er uerstattelig (sorry to say), og jeg forstår at det kan være vanskelig å erstatte for en kort periode, men sånn er'e. 😏 Har fortalt det til hovedarbeidsgiveren min, men har to sjefer hvor jeg har små stillinger hvor det absolutt ikke blir vanskelig å erstatte meg så der venter jeg litt. 😊

Skrevet

Er det noen som opplever store humørsvingninger? Jeg er så ekstremt opp og ned om dagen! Nå er vi riktignok midt i en flytting, men jeg kan gråte av ingenting og le av ingenting. Og føle meg kjempeglad 1 min for så å være dritsur neste🙈

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Wamahan skrev:

Er det noen som opplever store humørsvingninger? Jeg er så ekstremt opp og ned om dagen! Nå er vi riktignok midt i en flytting, men jeg kan gråte av ingenting og le av ingenting. Og føle meg kjempeglad 1 min for så å være dritsur neste🙈

Jeg kjenner meg veldig igjen! 😂 Begynner å gråte av filmer jeg har sett tusen ganger før og aldri grått av før😂 Plutselig smeller det også, særlig når jeg er sulten (noe som jeg forsåvidt er ganske ofte😂😂)!

Har ikke sagt det på jobben enda heller, men tror egentlig ikke det blir noe problem. Men jeg er ganske ny i jobben, så føler litt på det selv 😅

Endret av Hopptimisten
Skrevet (endret)

Er jo veldig spennende og synse rundt kjønn! Ifølge dette kartet blir det gutt på meg hvis eggløsning stemmer! Spent på å se om det stemmer, det har stemt for flere jeg kjenner😅 

Hva får dere ut ifra kartet? 

2020 chinese  baby gender prediction calendar copyrighted 2.png

Endret av Hopptimisten
Skrevet
1 time siden, Hopptimisten skrev:

Er jo veldig spennende og synse rundt kjønn! Ifølge dette kartet blir det gutt på meg hvis eggløsning stemmer! Spent på å se om det stemmer, det har stemt for flere jeg kjenner😅 

Jente! Blir spennende å se om det stemmer 🥰🥳 Blir i så fall den førstefødte jenta i familien på tre generasjoner fra begge sider 🤓

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Hopptimisten skrev:

Tror hjernen min har tatt helg.. 😂 Skjønner meg ikke på dette skjemaet? 🧐 Kan noen skrive ned et eksempel? 😇

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, KaffeLurker skrev:

Velkommen, velkommen! ☺️ 

Veldig hyggelig at du slenger deg med her! 

Jeg lurer på om det kan variere veldig fra person til person også innenfor svangerskapsomsorgen? Jeg har hørt flere si at de og har hørt at uke 8 er lurt, men i følge de to jordmødrene jeg har snakket med er det «ikke vits», fordi blodprøvene ikke kan tas før uke 12. Men jeg tenker at man fint burde ta en prat før det, spesielt hvis man har mange spørsmål, opplever mye kvalme, hodepine eller annet. Du kan kanskje ta en telefon til din lokale helsestasjon eller fastlege og spørre? Da ringer kanskje jordmor deg opp slik at dere får en liten prat? ☺️

Forhåpentligvis lærer helsenorge (og en rekke andre bedrifter) av covid-krisen at man fint kan ta en prat på telefon/videokonferanse uten å måtte sette opp en full time man må komme deg til og fra 😅

Takk, og takk for gode råd! Ringer jordmor til uken og hører :)

20 timer siden, Anine Elise skrev:

Velkommen! 😍 Jeg er 5+4 idag, skal på første svangerskapskontroll den 5. mai og TUL den 12. mai! Jeg er også en bekymret førstegangs, så jo tidligere jeg får sjekket ting, jo bedre! 🥰 Da jeg snakket med min jordmor i telefonen angående første kontroll sa hun at man kunne ta prøver og greier allerede i uke 7-8, om jeg ikke har misforstått helt da selvfølgelig! 😊

Supert, da kan jeg jo eventuelt ta en legetime før TUL :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Anine Elise skrev:

Tror hjernen min har tatt helg.. 😂 Skjønner meg ikke på dette skjemaet? 🧐 Kan noen skrive ned et eksempel? 😇

Først finner du din alder i gul kolonne, altså i hvilket måned/år-intervall du er født. Jeg er født mellom 4. februar 1992 og 22. januar 1993, og er således i mitt 29. år. 
Deretter går du over til den turkise kolonnen du ser øverst, og fastsetter i hvilket tidsintervall unnfangelsen skjedde. For meg skjedde det i perioden mellom 25. januar 2020 og 22. februar 2020, og jeg tilhører dermed den første raden som går nedover. 
Når kolonnen for unnfangelse møter kolonnen for alder, havner jeg på en rosa «G» jeg antar står for Girl. 

Dette er i alle fall sånn jeg leser skjemaet, men har aldri sett eller hørt om dette før, så kan ikke garantere at det er riktig 😂

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Anine Elise skrev:

Hehe, på siden til venstre finner du tidsrommet dagen du er født, og bortover skal du finne tidsrommet for eggløsningsdagen. Eks. Er du født mellom 15.feb 1991 og 3.feb 1992 er din lunar alder 30, hadde du da eggløsning mnd nr 2 bortover, finner du hvor de to møtes (altså på gutt). 😊👍🏼

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...