Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2020

Vestalinn

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Hjärtat skrev:

Gøy at flere skriver igjen! 😁 

@KaffeLurker Jaa, Buffalo virker så bra. Sambo synes den er litt vel hypa og stiv i pris, så vi dro ut i kveld for å se om vi fant noe vi likte bedre, men jeg er altså heeelt låst til Bugaboo. Ser nå på Finn at man kan få modellen før Buffalo ganske rimelig, Chameleon. Har du hørt noe om den eller hva som er forskjellen fra Buffalo? 

Et pluss til som mange kanskje ikke tenker på er teleskop-håndtak. Slik at lave meg og høye mannen lett kan trille behagelig. Mange har Max tre settinger, hvis man skal trille en del kan det bli et irritasjonsmoment. 

Jeg har ikke testet modellen før, så det tør jeg ikke si noe på. Kanskje du kan Google litt? Eller dra ut til en av de på Finn å prøve? Anbefaler å slå de sammen, prøve å løfte inn og ut av bil, samt kjøre litt med de. Det er stor forskjell på hvor tunge de er osv.  Har en gammel Simo som er helt jævlig 🙈 tung, umulig å svinge, umulig å slå sammen. Nope nope nope. Vogn er vanskelig 😅

Jeg kjøpte og adaptere til å kunne sette barnesete på. Brukte aldri 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, KaffeLurker skrev:

Et pluss til som mange kanskje ikke tenker på er teleskop-håndtak. Slik at lave meg og høye mannen lett kan trille behagelig. Mange har Max tre settinger, hvis man skal trille en del kan det bli et irritasjonsmoment. 

Jeg har ikke testet modellen før, så det tør jeg ikke si noe på. Kanskje du kan Google litt? Eller dra ut til en av de på Finn å prøve? Anbefaler å slå de sammen, prøve å løfte inn og ut av bil, samt kjøre litt med de. Det er stor forskjell på hvor tunge de er osv.  Har en gammel Simo som er helt jævlig 🙈 tung, umulig å svinge, umulig å slå sammen. Nope nope nope. Vogn er vanskelig 😅

Jeg kjøpte og adaptere til å kunne sette barnesete på. Brukte aldri 😅 

Ja, googlet faktisk litt rett etter jeg hadde spurt deg. Såvidt jeg skjønner er den enda lavere enn buffalo og fox, den tåler bare 16 kg og har mindre forhjul. Sååå tror det blir Buffalo altså... 

Men hvorfor ble ikke bilseteadapter brukt?? Synes det virker superpraktisk, jeg😱

Fint at alt er bra med deg og, @Deseo! 🥰 Det med hjertelyd forstår jeg ikke greia med, føler meg skikkelig teit som sier det, men synes ikke det er noe wow i det hele tatt, av en eller annen merkelig grunn. 🤦🏼‍♀️ Synes jo det er fint å høre at

det er liv, men liker best å se fosteret bevege seg. 🙊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Hjärtat skrev:

Men hvorfor ble ikke bilseteadapter brukt?? Synes det virker superpraktisk, jeg😱

Vi har brukt bilstoladapteret MYE! En kjapp tur på butikken, innom jobben, hvis han sov når vi kom frem (våkner lett hvis vi flytter på han) osv osv. Adapteret lå alltid under vogna til vi trengte dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjärtat skrev:

Ja, googlet faktisk litt rett etter jeg hadde spurt deg. Såvidt jeg skjønner er den enda lavere enn buffalo og fox, den tåler bare 16 kg og har mindre forhjul. Sååå tror det blir Buffalo altså... 

Fint at alt er bra med deg og, @Deseo! 🥰 Det med hjertelyd forstår jeg ikke greia med, føler meg skikkelig teit som sier det, men synes ikke det er noe wow i det hele tatt, av en eller annen merkelig grunn. 🤦🏼‍♀️ Synes jo det er fint å høre at

det er liv, men liker best å se fosteret bevege seg. 🙊

29 minutter siden, månki skrev:

Vi har brukt bilstoladapteret MYE! En kjapp tur på butikken, innom jobben, hvis han sov når vi kom frem (våkner lett hvis vi flytter på han) osv osv. Adapteret lå alltid under vogna til vi trengte dem. 

Det var derfor jeg kjøpte de, for det virket så praktisk! Men så brukte jeg de bare aldri fordi jeg synes det var mer behagelig for babyen å legge han over i bag-delen. Og den var så lett å løfte og montere. Min baby våknet ikke så lett, og likte godt å strekke seg når han kom over i bag’en - selv etter en treminutters kjøretur 😅

Har de fortsatt, så kanskje jeg bruker de denne gangen? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere med kiropraktor vs. Fysioterapeut ved bekkenplager? Våknet til et skikkelig vondt bekken i dag, som bare stivnet mer og mer til... foreløpig kun på ene siden, men har stikket til på andre siden og. Blitt anbefalt kiropraktor, men det er jo et økonomisk spørsmål og, ift hva som bli dekt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, bondekone skrev:

Hvilke erfaringer har dere med kiropraktor vs. Fysioterapeut ved bekkenplager? Våknet til et skikkelig vondt bekken i dag, som bare stivnet mer og mer til... foreløpig kun på ene siden, men har stikket til på andre siden og. Blitt anbefalt kiropraktor, men det er jo et økonomisk spørsmål og, ift hva som bli dekt... 

Personlig har jeg best erfaring og resultater fra fysioterapeut. Kiropraktoren jeg gikk til kunne ikke noen teknikker som kunne brukes på gravide, selv om jeg sa at jeg var gravid med bekkenplager når jeg ringte.. For meg virker det som at fysio har mer langsiktig og vedvarende resultater, at de der hva som må gjøres med trening/ holdning osv, med et mål etter noen timer. De kiropraktorene jeg har gått til har liksom knekt og satt opp ny time igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@bondekone jeg har ingen erfaringer selv, men har hørt veldig mye bra om Bekken og Barn om du bor i nærheten av en av deres klinikker. Der er det både fysioterapeut og kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, KaffeLurker skrev:

Personlig har jeg best erfaring og resultater fra fysioterapeut. Kiropraktoren jeg gikk til kunne ikke noen teknikker som kunne brukes på gravide, selv om jeg sa at jeg var gravid med bekkenplager når jeg ringte.. For meg virker det som at fysio har mer langsiktig og vedvarende resultater, at de der hva som må gjøres med trening/ holdning osv, med et mål etter noen timer. De kiropraktorene jeg har gått til har liksom knekt og satt opp ny time igjen og igjen.

Skjønner, er sikkert mye individuelle forskjeller. Kiropraktoren her har spesialisert seg på gravide, så er jo et godt tegn det da. Får ta en ringerunde tenker jeg👌 

3 minutter siden, Lumpus skrev:

@bondekone jeg har ingen erfaringer selv, men har hørt veldig mye bra om Bekken og Barn om du bor i nærheten av en av deres klinikker. Der er det både fysioterapeut og kiropraktor.

Langt unna meg desverre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres lurt ut @bondekone ☺️

Jeg er nå i uke 14 og har opplevd en del ubehag og smerter i magen og det området den siste uken. Fler som har opplevd det? Det er ikke sterke nok smerter til at jeg vil ringe lege eller noe, men nok til at jeg reagerer litt på det. Sikkert ligamenter etc,  noen som vil dele sine erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bondekone skrev:

Jeg har også veldig problemer med det. Skal til fysio 25.05 (fikk ikke time før det) så har ingen erfaring med Vs enda. 😒 Lurer også på hva som blir dekt her.. 

8 timer siden, KaffeLurker skrev:

Ja det høres lurt ut @bondekone ☺️

Jeg er nå i uke 14 og har opplevd en del ubehag og smerter i magen og det området den siste uken. Fler som har opplevd det? Det er ikke sterke nok smerter til at jeg vil ringe lege eller noe, men nok til at jeg reagerer litt på det. Sikkert ligamenter etc,  noen som vil dele sine erfaringer med det?

Er 13+4 idag og jeg merker litt stølhet/ubehag spesielt når jeg står opp etter at jeg har sittet en del. Får da også veldig vondt i bekken/korsrygg så håper egentlig på at dette har en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Deseo skrev:

Jeg har også veldig problemer med det. Skal til fysio 25.05 (fikk ikke time før det) så har ingen erfaring med Vs enda. 😒 Lurer også på hva som blir dekt her.. 

Er 13+4 idag og jeg merker litt stølhet/ubehag spesielt når jeg står opp etter at jeg har sittet en del. Får da også veldig vondt i bekken/korsrygg så håper egentlig på at dette har en sammenheng. 

Så lenge fysio har driftstøtte, så er det vanlig egenandel opp til frikort. Kiro blir ikke dekt i det hele tatt. Har bestilt time til fysio, men ikke fått dato enda. Men synes veldig mange sverger til kiro, så spørs om det blir en tur til det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min aller første ultralyd idag - 8+1! ❤️ Noe så snodig, fantastisk og uvirkelig altså. Det går liksom ikke helt opp for meg at jeg faktisk er gravid - likevel om jeg sitter her med bilder! 🥰 Alt så fint ut og hjertet slo som bare det ❤️ Ser allerede frem til ny ultralyd om fem uker!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anine Elise skrev:

Jeg var på min aller første ultralyd idag - 8+1! ❤️ Noe så snodig, fantastisk og uvirkelig altså. Det går liksom ikke helt opp for meg at jeg faktisk er gravid - likevel om jeg sitter her med bilder! 🥰 Alt så fint ut og hjertet slo som bare det ❤️ Ser allerede frem til ny ultralyd om fem uker!

Åh, så koselig😍 Går ikke opp for meg heller, og jeg er 13+3 i dag. Men siden jeg veier mye og har en del mage fra før, tror jeg det tar lang tid før jeg ser det på magen, er nok først da og når jeg kjenner noe at det blir helt virkelig! 😁

Selv var jeg på andre kontroll hos legen i dag, og det meste så bra ut, negativ urinprøve, fine blodprøver og blodsukker, men litt ødem i beina, grad 1, så blir spennende om jeg kommer til å slite med vann i kroppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Hjärtat skrev:

Åh, så koselig😍 Går ikke opp for meg heller, og jeg er 13+3 i dag. Men siden jeg veier mye og har en del mage fra før, tror jeg det tar lang tid før jeg ser det på magen, er nok først da og når jeg kjenner noe at det blir helt virkelig! 😁

Selv var jeg på andre kontroll hos legen i dag, og det meste så bra ut, negativ urinprøve, fine blodprøver og blodsukker, men litt ødem i beina, grad 1, så blir spennende om jeg kommer til å slite med vann i kroppen. 

Kjempekos! 😍 Ser for meg det går mer opp for meg når magen titter frem ja! Underlig om ikke..

Så bra at alt står bra til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hjärtat skrev:

Kan jeg spørre om hvor mye overvekt du har? 

Er overvektig selv 31 bmi og det meste sitter faktisk rundt magen (pcos), men her har magen faktisk vokst litt og har ikke gått opp i vekt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Deseo skrev:

Kan jeg spørre om hvor mye overvekt du har? 

Er overvektig selv 31 bmi og det meste sitter faktisk rundt magen (pcos), men her har magen faktisk vokst litt og har ikke gått opp i vekt 🙈

Jeg har BMI på 40 og kiloene er jevnt fordelt. Men jeg har ikke studert magen så mye heller. Tok et før-bilde dagen jeg testet positivt, kanskje jeg skal ta et nytt i kveld og sammenligne. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
45 minutter siden, Hjärtat skrev:

Jeg har BMI på 40 og kiloene er jevnt fordelt. Men jeg har ikke studert magen så mye heller. Tok et før-bilde dagen jeg testet positivt, kanskje jeg skal ta et nytt i kveld og sammenligne. 🤔

Kan være den har vokst litt ja 😊 tror det beste for oss med ekstra på magen er å måle magen 🙈 

Jeg har merket det på joggebuksene mine som har strikk, at de sitter trangere enn før. Må ta strikken over magen som går rundt som Urkle. Mannen synes jeg er veldig sexy sånn 😂🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ny TUL på tirsdag, den tredje i dette svangerskapet. 
Var utrolig gøy å se et lite menneske som rullet rundt, slå hodekråke, la seg på magen og snudde seg tilbake igjen. Fikk også vite at det mest sannsynlig er en liten gutt vi venter, men legen sa han var dårlig på å se det og at det ikke var lett å si 🤗 utrolig spennende er det uansett! 🎉 har ikke sagt det til noen ennå, bortsett fra ei venninne. Tenker kanskje å si det til familie på 17. mai, for da skal vi på brunsj/middag. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk innkalling til ul idag. Ble litt overrasket over hvor sent jeg ble innkalt. Ble jo henvist med menstermin, og når timen er vil jeg da være nesten 22 uker på vei. Menmen, sikkert mange andre også som skal ha ul i stavanger på den tida, og midt i ferieavviklingen😅 nå er det bare å smøre seg med tålmodighet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, månki skrev:

Fikk innkalling til ul idag. Ble litt overrasket over hvor sent jeg ble innkalt. Ble jo henvist med menstermin, og når timen er vil jeg da være nesten 22 uker på vei. Menmen, sikkert mange andre også som skal ha ul i stavanger på den tida, og midt i ferieavviklingen😅 nå er det bare å smøre seg med tålmodighet! 

Jeg fikk også UL sent, cirka ved 21 uker. Overraskende, men tenker det samme som deg ang. ferieavvikling etc. 

Etter TUL på tirsdag når vi fikk vite at alt ser bra ut, ingen nakkefold eller neseben-avvik, sa legen at vi ikke kom til å få noen overrasker på OUL, og at det bare var å få «banket fast kjønnet». 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...