Gå til innhold

Hvorfor er barn idag så slitne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er barn idag så slitne? Alder 7-18år. Kjenner flere barn som er slitne, må hvile mye, «ikke orker». Dette er stortsett snakk om normalvektige barn og noen med noen kg «ekstra». 

Er 30år, og kan ikke huske at jeg selv eller mine venner var så mye sliten i den alderen. (Lekte mye både inne og ute, noe organisert idrett, men var også oppvokst med tv/dataspill.)

Anonymkode: 17357...981

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det helt sikkert mange forskjellige individuelle årsaker til.

Mange barn og unge i dag er nok stresset av ulike årsaker. Og stress blir man sliten av.

Anonymkode: 1ac7e...892

• Liker 19
Skrevet

Mye mer lekser, mye mer press på skole.

press i samfunnet generelt. Foreldre som tvinger dei på trening, for lite søvn, stressende foreldre = stressende barn..

Anonymkode: 09bb6...7f8

• Liker 19
Skrevet

Mine barn og deres venner er aldri slitne.. Så kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen din. Av alle barn i nærområdet, er det bare ett barn som sier hun er sliten. Hun er til gjengjeld overvektig og muligens noe nervøs (i mangel på et bedre ord). Hun blir bare en sjelden gang med ut for lek og morro. 

Anonymkode: c961f...820

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det helt sikkert mange forskjellige individuelle årsaker til.

Mange barn og unge i dag er nok stresset av ulike årsaker. Og stress blir man sliten av.

Anonymkode: 1ac7e...892

Ja er jo disse årsakene jeg spør etter og er nysgjerrig på :) 

• Liker 3
Skrevet

De slipper ihvertfall å jobbe i en fabrikk i 10-15 timer hver dag som mange barn gjorde før i tiden.

Anonymkode: d5678...188

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye mer lekser, mye mer press på skole.

press i samfunnet generelt. Foreldre som tvinger dei på trening, for lite søvn, stressende foreldre = stressende barn..

Anonymkode: 09bb6...7f8

Er det egentlig mer press på skolen nå enn for 15år siden? 

Mer press i samfunnet, det kan jeg se, med tanke på sosiale medier.. og stressede foreldre = stressede barn, tror nok det er noe i det.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn og deres venner er aldri slitne.. Så kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen din. Av alle barn i nærområdet, er det bare ett barn som sier hun er sliten. Hun er til gjengjeld overvektig og muligens noe nervøs (i mangel på et bedre ord). Hun blir bare en sjelden gang med ut for lek og morro. 

Anonymkode: c961f...820

Mener absolutt ikke at det gjelder alle barn. Men observerer bare at mange barn idag er slitne, noe jeg ikke kan huske at man var for 15år siden «da jeg var ung» 😄 

• Liker 3
Skrevet

Vi lever jo i en informasjonsalder da, vi bruker koppen mindre og hodet mer

Anonymkode: 1fb40...f10

• Liker 2
Skrevet

Fordi hele verden er iferd med å bli kronisk syk.

Anonymkode: f3360...edb

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke av noen unger som er slitne, leker, springer og herjer rundt i nabolaget hele tida. 

Anonymkode: 4479f...746

Skrevet

Kanskje ungene tilbringet for mye tid foran en skjerm, er for opptatte av diverse usunne forbilder på nett og tv, spiser for mye drittmat, eller at foreldrene ønsker at de skal være med på "alt".

• Liker 3
Skrevet

Lite sövn. Sønnen min på 7 vil ikke sovne. Han er også sykt kresen og spiser ikke grønsaker. Han sier ifte han er trøtt.

Anonymkode: 55e13...bba

• Liker 1
Skrevet

Fordi voksne går rundt og snakker om hvor slitne de er? Har så mye å gjøre på jobb, jeg er så sliten. Det er så mye mas, jeg blir sliten av det. 

Anonymkode: 00896...48d

• Liker 5
Skrevet

Har tre barn i den alderen og kjenner ikke igjen påstanden. Hverken blant mine eller blant vennene deres. 

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ee304...589

• Liker 1
Skrevet

Tror lite søvn har mye å si. Jeg er veldig streng på legge rutiner og er trolig den moren som legger barna mine tidligst. Minste på snart tre legger seg aller senest 1830 da er han nærmest fullstendig overtrøtt. Han trenger så mye søvn og våkner ikke før 7-8 tiden på morgenen om han kan sove så lenge han vill

Anonymkode: 8655b...e54

• Liker 1
Skrevet

Bosituasjonen for en del barn i dag er nok også ganske slitsom med to hjem og hage to sett foreldre. 

Anonymkode: 5acbb...25d

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bosituasjonen for en del barn i dag er nok også ganske slitsom med to hjem og hage to sett foreldre. 

* To hjem og to sett foreldre. Vet ikke hvorfor det snek seg med en hage 😅

• Liker 3
Skrevet

I verste fall: miljøgifter, kjemikalier, virus som skaper senskader i kroppen. 

Det kan være faktorer i miljøet vårt som gjør barn og voksne mer syke enn de ellers ville vært. Kanskje er det mikroplast, kanskje er det alle hudproduktene, shampoene som inneholder stoffer som påvirker noen sine kropper. Kanskje er det noe i maten vår som ødelegger i tarmen og gjør oss mer mottagelige for sykdom. Kanskje er der miljøgifter vi ikke en gang vet er farlige. 

Selv kommer jeg fra en stor og frisk familie, men fikk autoimmun sykdom som 20-åring

Anonymkode: 75b68...f79

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og utreder «slitne» barn (mest ungdom). Før de kommer til oss har det gått så langt at de har mye skolefravær, og i tillegg til slitenhet og sykdomsfølelse er det gjerne smerteproblematikk. 
Hva som gjør dette til et økende problem vet jeg ikke, men jeg opplever at barn og ungdom generelt har høyere forventninger til seg selv på alle områder. 
Man skal være sosialt vellykket, sportslig vellykket, utseendemessig vellykket, faglig vellykket,  og materielt vellykket. 
Det er mange områder å prestere på det! Og skal du prestere maks på alle områder i livet ditt blir du sliten enten du er barn eller voksen. 
Mange av de jeg møter er svært vellykkede og opplever livet sitt lystbetont, de vil så gjerne gjøre alt de gjør, for det er der de henter anerkjennelse. Men kroppen har en maks kapasitet og nedturen blir veldig stor for den som har bygd identiteten sin rundt «se på meg alt jeg får til!» 

Vi som er foreldre heier på alt de gjør uten å skjønne at vi heller burde heie på hvem de er.

Det er mitt hjertesukk.

I tillegg til denne gruppen ser vi også at det øker på med godt trent ungdom som etter en litt hard infeksjon (kyssesyke, influensa, vannkopper) får en infeksjonsutløst utmattelse. Hvorfor er vanskelig å si, min teori er at de er for kjappe tilbake i hard trening. 

Men det er lite forsket på disse tingene så selv legene vet lite..

Anonymkode: edb96...12e

• Liker 10
Skrevet

Sunn, hjemmelaget mat er ofte byttet ut med næringsfattig ferdigmat. 

skolene krever mer av ungene forhold til innsats, karakterer og lekser. Seksåringen her har mer lekser enn jeg hadde i fjerde klasse. 

ungene kjøres i bhg 8-9 timer fra ettårsalderen. De er slitne før de i det hele tatt begynner på skolen. Og da er det skole og sfo og like lange dager. 

skoledagene for meg var 3 timer i første klasse før hjem, litt lekser og lek med venner. I dag har de 4-6 timer, mye lekser og sfo. De er hjemme 16-17, det jeg var hjemme 11. 

alt for mange pusher ungene inn i ulike fritidsaktiviteter. Gjerne flere i uka. 

før slappet man av i helgene. Tilbrakte tid med familien og lekte med venner. Mange har fullt opplegg fra morgen til kveld hver helg. Man må jo leve litt. 

Før hadde man et hjem. Var foreldrene skilt, var man hos den andre annen hver helg. I dag er de kasteballer melllom hjemmene, ofte med ny familie på hver side og 50/50 ordning. 

utelek, frilek og bevegelse er i stor grad bytta ut med dataspill og TV. Å sitte på ræva store deler av dagen gir ikke akkurat energi. 

mange sovner for sent og sover for lite. 

Anonymkode: 841e4...829

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...