Gå til innhold

Toro!!

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Eg kan ikkje nåke for det, men eg rett og slett elska toro.. lasagnen e nyydelig, bali-kyllinggryta e super, og eg trur ikkje eg hadde overlevd uten tomatsuppa...

:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Ja! La oss komme ut fra kjøkkenskapet, avdeling for Toroprodukter, og innrømme at vi digger Toro!

Jeg også gjør det. Jeg bruker supper, sauser og annet fra Toro, og jeg liker det!

Gjest gjesta
Skrevet

syns at en del av det nesten smaka bedre enn heimelaga og eg!! det e nesten litt sørgelig å sei det, men det e sant!!:)

Skrevet

Toro er heilt fantastisk!!

Uten Toro hadde livskvaliteten min blitt betraktelig lavare trur eg.

:sikle:

Tomatsuppe

Gryterettar

Betasuppe

Ostesaus

Pizzasaus

Lasagne

Pastaposar

:sikle:

Eg står herved fram:

I :hjerte: TORO

Skrevet

De har en del ok produkter, men foretrekker hjemmelaget.

Skrevet

Enig i at Toro har mye genialt.

Og tilsetter man litt rømme/fløte/krydder/ekstra av det ene eller andre.... vips så blir det "hjemmelaget"! :ler:

Skrevet

En av de store forskjellene mellom Toro (eller annen halvfabrikata mat) og hjemmelaget er saltmengden: Posemat inneholder forferdelig mye salt (det fikk jeg bl.a. erfare da jeg i voksen alder fikk vannkopper, og forsøkte å spise Torosuppe med munnen full av sår... Det gikk ikke... :-? ). Med god hjelp fra diverse smakforsterkere smaker Toromat derfor ofte mer enn hjemmelaget, men slett ikke bedre, etter mitt syn. Maten man lager selv fra grunnen har en klarere og renere smak, om man kan si det sånn, og de enkelte råvarenes egenart kommer bedre til sin rett.

På dette feltet er jeg hardbarka fundamentalist: Det er over seks år siden sist jeg brukte en eneste buljongterning, suppepose eller frysediskrett. Vi lager alt vi spiser fra grunnen (med unntak av en fiskepudding i ny og ne), det er mye mindre arbeid enn en skulle tro. Og dessuten lærer man mye om matlaging av det, fordi man blir nødt til å finne ut hvordan smak skapes, uten snarveier. :wink:

Skrevet

Knorr er mye bedre enn Toro. Skal jeg bruke posesauser så blir det Knorr. Men bortsett fra sauser bruker jeg ikke tørrvarer. Synes ikke det smaker noe særlig. Svigermor lager riktignok Knorr Lasagne (med litt ekstra i) som ikke blir så verst da.

Skrevet

Jeg brukte mye Toro og annen ferdigmat da jeg var student, og syntes da at det smakte godt. De senere årene har jeg begynt å lage mer og mer mat fra grunnen av, både fordi jeg har likt smaken, fordi jeg har blitt flinkere og dermed får det til, og fordi jeg har blitt mer obs på hva jeg putter i meg. Etter at vi begynte med ukemeny har vi helt kutta ut posemat, ikke bevisst men fordi vi aldri har hva-skal-vi-ha-til-middag-krise mer. Når jeg nå en og annen gang spiser posemat fatter jeg ikke lengre at jeg kunne synes det var godt. Det er akkurat som om smaks-sansene mine har utviklet seg fordi de har fått noe ekte å bryne seg på. Tror på en måte man bedøves av de overdrevne mengdene smaksforsterker og salt i posemat, sånn at man ikke kjenner noe annet. Kanskje.

Skrevet
Det er akkurat som om smaks-sansene mine har utviklet seg fordi de har fått noe ekte å bryne seg på. Tror på en måte man bedøves av de overdrevne mengdene smaksforsterker og salt i posemat' date=' sånn at man ikke kjenner noe annet. Kanskje.[/quote']

:Nikke: , dette tror jeg er helt sant. Smakssansen må trenes opp som alt annet, og posemat/halvfabrikata hjelper oss ikke akkurat med det. Ved å bombardere oss med salt og smaksforsterkere, skjuler posematen dessuten mye av smaken fra dårlige råvarer.

Kom også til å tenke på serien "Jamies skolemat", der Jamie erfarte at han måtte spice opp maten noe alvorlig med chili, hvitløk og andre smakssterke krydder for å kunne matche sjokket for smaksløkene som ungene var vant til fra junkfood.

Skrevet

Jeg er verken flink til eller glad i å lage mat, så jeg bruker Toro som basis. Lasagnen og Baligryten er kjempegod!

Skrevet
På dette feltet er jeg hardbarka fundamentalist: Det er over seks år siden sist jeg brukte en eneste buljongterning' date=' suppepose eller frysediskrett. Vi lager alt vi spiser fra grunnen (med unntak av en fiskepudding i ny og ne), det er mye mindre arbeid enn en skulle tro. Og dessuten lærer man mye om matlaging av det, fordi man blir nødt til å finne ut hvordan smak skapes, uten snarveier. :wink:[/quote']

Jeg er imponert. Lager du virkelig all kraften du bruker selv?

Toro blir bare brukt til kjappe fylle-opp-magen-midager her i huset. Hvis vi skal kose oss lager jeg maten nesten fra bunnen av, jeg bruker Knorr buljong...

Toro lasagnen er da virkelig ikke god, den smaker jo pose.

Skrevet

Bami goreng/malaysisk kyllingwok var veldig godt. Men nå er den borte. :grine: Skjønner ikke hvorfor den solgte så dårlig. Men mange nordmenn er jo livredd annen mat enn kjøttkaker og fårikål.

Skrevet

Ja, faktisk... :oops: :ler:

Særlig kyllingkraft, som er veldig anvendelig, men også grønnsakskraft, lammekraft, kraft av røkt svineknoke og en sjelden gang kraft kokt på rekeskall. Fiskekraften har jeg dessverre ikke fått helt dreisen på enda, og det er synd, for vi spiser veldig mye fisk.

Kraftkokingen og matlaging fra grunnen begynte med at jeg måtte følge en streng diett av helsemessige grunner for noen år siden, siden har jeg bare fortsatt med det.

Skrevet

Lite Toro her i huset, annet enn sauser.

Liker best å lage maten selv.

Skrevet

Jeg har faktisk aldri laget kraft selv :oops: :oops: . Har ikke kommet så langt faktisk, syns det virker som om det krever litt planlegging og mye tid. Men det er kanskje ikke så ille når man bare kommer i gang?

Jeg har nemlig lyst til å bli flin til dette.

Har du tips til andre ting man kan koke kraft av?

Skrevet

Jeg liker både gourmetmat på Oslos dyreste restauranter og gode dyre viner også...

MEN, til hverdags synes jeg TORO duger, i alle fall når det skal gjøres fort og enkelt. Jeg vet det ikke er så bra, derfor er det ikke hver dag det brukes, men ofte nok.... Og det smaker da godt også.

Skrevet
Jeg har faktisk aldri laget kraft selv :oops: :oops: . Har ikke kommet så langt faktisk, syns det virker som om det krever litt planlegging og mye tid. Men det er kanskje ikke så ille når man bare kommer i gang?

Jeg har nemlig lyst til å bli flin til dette.

Har du tips til andre ting man kan koke kraft av?

Å koke kraft er ikke vanskelig, men det tar litt tid. Jeg pleier å lage kraft om søndagen, da er det bare koselig, syns jeg. Kyllingkraft koker jeg bare halvannen time, grønnsakskraft ca. 1 time, mens kraft av lamme- eller okseben helst skal stå i opptil 6-7 timer. :o Det gjør jeg bare en sjelden gang, feks når jeg har kjøpt utbenet lammestek og fått med beina ved siden av.

Kraftbein av okse fåes kjøpt hos slakteren, og svineknoke (som også trenger ihvertfall 2 timers koketid) er jo stadig på tilbud overalt. Knokekraft er fin å lage minestrone av. Kyllingkraften koker jeg på rå skrog, kjøper hel, fersk kylling, beiner den ut, spiser stykkene til søndagsmiddag og koker kraft på beina. Viktig å skylle beina godt i kaldt vann før de går i gryta. Og ellers kan man altså lage skalldyrkraft av rekeskall, krepseskall eller hummerskall. Det kan bli god suppe.

Kraftgrønnsakene er stort sett de samme, ofte kalt "de fire store": Løk, purre, gulrot og selleri (stang eller rot). Dessuten hører laurbærblad og hele pepperkorn med. Fennikel er heller ikke dumt. Jeg liker også å bruke hvitløk og urter, om jeg har. Pleier å fryse persillestilker, dillstilker etc. i en egen pose i stedet for å kaste dem, og bruker av dem når jeg koker kraft. Ofte er det også godt med litt syre: En sitronbåt i grønnsakskraften eller i fiskekraft, tomatpuré i mørk kjøttkraft (ikke kylling) og i skalldyrkraft.

Grovt sett er framgangsmåten sånn: Ingrediensene til kraften dekkes med vann og gis et sakte oppkok. Så skrur man ned varmen, skummer av alt skum og grums som dannes på overflaten, og lar kraften syde (såvidt noen småbobler) til den er ferdig. Skum litt underveis om det trengs. Kylling- og kjøttkraft settes i kjøleskapet til neste dag, man fjerner fettlaget som danner seg på toppen og siler og fryser kraften.

Det står mye bra om kraftkoking i Aschehougs store kokebok, i Thomas Hornes bok Suppe og i den første boka til Jamie Oliver.

Det er bare å prøve seg fram, lykke til!

(Og nå er det litt synd at kraft heter "stock" på engelsk, ellers kunne jeg sagt "May the force bli with you!" :ler: )

Skrevet

Sjokolademousseen er nydelig, og så liker jeg godt noen av de asiatiske rettene..

Gjest Gjesta
Skrevet
De har en del ok produkter' date=' men foretrekker hjemmelaget.[/quote']

...er ikke du veldig ung...?

Setter en tier på at når du har vært husmor i et tiår, da digger du Toro du også.......... :ler::wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...