Gå til innhold

Dine beste tips for røykeslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har sluttet å røyke, gi meg deres beste tips. På forhånd takk.

Anonymkode: bdd2e...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Damp / e-sigarett.

Nautilus x tank. Nok nikotin den første uka. Jeg startet med 24. Etter en uke gikk jeg ned til 18. Nå er jeg på 1 pga smak. 

Anonymkode: 0be03...3db

Skrevet

Champix og en beinhard bestemmelse. 

Anonymkode: 5669e...71e

Skrevet

*Ikke røyke inne (er så kaldt ute nå at det er ikke gøy å gå ut hver gang, så da blir det ikke så ofte)

*røyk tobakk i en overgangsperiode (gjerne organisk tobakk, bare for å bli kvitt kjemikaliene med en gang), da må du rulle, og en sigg holder til to-tre røykepauser siden den slokker om du legger den fra deg

*bestem deg for å vente i 30min hver gang du får lyst på en røyk, og etterhvert en time, en halv dag osv.

*når du ikke har kjøpt og forsøker å la vær å gå å kjøpe -legg tre sigg oppå kjøleskapet før det går tomt den siste gangen som kun er der for når det er krise, og husk å la de ligge helt til du nærmest får panikk. Kanskje du aldri får det, fordi du vet de ligger der

*fra en venn: om du har nøkkelskap med kodelås ute, legg røykpakka der, da må du ut og bruke koden for å få tak i siggen

*la siggen ligge hos naboen om du kjenner dem, blir flaut etterhvert å ringe på ofte

*nikotintyggis

*les boka "Endelig ikke-røyker"

(personlig ville jeg aldri begynt med e-sigg fordi de ikke har forsket så mye på senskader enda. Kjemikaliene er en ting, men vanndampen, de snakker om at den kan skape store problemer i lungene)

Anonymkode: 5ff0e...598

Skrevet

Må bare legge til at jeg faktisk røyker jeg også, men jeg kan helt fint være en som røyker 20sigg i en periode og så gå ned til tre eller to i en lang periode. Har og perioder hvor jeg plutselig ikke røyker en ukes tid osv. For meg handler det om å bestemme meg for å ikke være så ekstrem, på det meste. Når jeg føler at det blir for mye så setter jeg på bremsen. Tidligere var jeg mer avhengig, nå velger jeg mer, og det er langt i fra noen krise-tilstand om jeg ikke har sigg i hus. Men jeg er jo en røyker, det er jeg..!

Anonymkode: 5ff0e...598

Skrevet

E-sigg. 

Det eneste er at jeg har fått innmari gule tenner, verre enn når jeg røkte sigaretter. Noen andre som merker dette? 

Anonymkode: 97988...d0d

Skrevet

Snus hjelper også, men ikke nok. 

Anonymkode: 97988...d0d

Skrevet

Takk, men jeg ønsker verken å begynne å snuse eller med elsigaretter. Andre tips ?

Anonymkode: bdd2e...04f

Skrevet

Champix. Brukt det to ganger og sluttet uten særlig problem begge gangene. 

Anonymkode: 4531b...927

Skrevet

"Glem" å kjøpe røyk, si til deg selv at du bare glemte det og kan gjøre det senere. Når du får lyst på røyk, gå ut og pust dypt inn noen ganger, noe av grunnen til at vi røyker er faktisk at vi puster dypere da, noe som er beroligende. Jeg har selv sluttet, og det som fikk meg til å slutte var et mareritt så rådene mine er sikkert ikke spesielt hjelpsomme.

Anonymkode: 51bc9...dd1

Skrevet

Champix. Hadde null problem med å slutte

Anonymkode: 39e73...1af

Skrevet

Jeg sluttet etter mange år som storrøyker. Har aldri hatt avslappende forhold til røyking. Røyken bestemte mye over mitt liv. Syns det var pyton å reise bort spesielt med fly, båt, og til og med dra på kino. Mange av disse tingene droppet jeg til fordel for røyken. Dette sier litt om hvor avhenging jeg var. 

Jeg sluttet fordi jeg fikk vondt i halsen hver gang jeg trakk inn røyken, prøvde å ignorere det en stund, men så tenkte jeg mer å mer på at når andre kan så kan jeg også. 

Jeg satte en dato for når jeg skulle gi meg. Hadde en kartong med røyk som jeg ville røyke opp først. Så det ble uka etter påsken. For da var det en stund til neste ferie. Jeg ble ikke helt ferdig med min siste 20 pk, så resten gikk i søpla. Knakk de opp, og gikk helt ut med den. Bestemte meg for å bytte bort vaner med andre vaner. Som å lese nyheter på iPaden med en kaffekopp om morgenen i stede for kaffe med røyk. 

Det var utrolig tøft for meg dette her. Det var en stor sorg i lang tid. Så når en dag var over så tenkte jeg at jeg aldri mer skulle oppleve den forferdelig dagen igjen. Det ble tilslutt motto mitt. Orket rett å slett ikke å begynne å røyke igjen, for jeg visste at etter en stund så må jeg jo slutte. Da blir konsekvensene å gjenoppleve noen helt forferdelige dager. 

Etter et år nesten over natte, følte jeg meg endelig som en ikke røyker. Nå etter snart 7 år styrer ikke røyken over meg heldigvis:) 

Så rådet mitt er å ikke bytte en uvane med en annen. Og sist men ikke minst, tenk at når du har rundet av en dag så er du et skritt nærmere mål, og en dag du aldri vil gjenoppleve. Masse lykke til

Skrevet

Champix har alvorlige bivirkninger så jeg hadde prøvd uten. 

Anonymkode: 0be03...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...