AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Hei. Jeg er interessert i å bruke temp som prevensjonsmiddel, jeg vet ingenting om dette og lurer på hvordan dette går fram? Og er det slik at man kun trenger å hoppe av i svingen når det er eggløsning? Anonymkode: 8df39...c9d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og er det slik at man kun trenger å hoppe av i svingen når det er eggløsning? Nei ... Anonymkode: fb637...c4d
solmåneogstjerner Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 Du kan jo gjerne prøve planen din, men den er ikke særlig sikker. Ei venninne ble gravid veldig kort tid etter at de bestemte seg for at dette var lurt. 2
Krok1 Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Å hoppe av i svingen er kun en brukandes metode dersom det ikke er så farlig at man blir gravid. Brukte temp, riktignok motsatt, fordi vi ville bli gravid, men konseptet er jo å etterhvert forutsi "sikre" dager. Det er ikke en veldig nøyaktig vitenskap. Ville ikke tatt sjansen dersom man absolutt ikke vil bli gravid. Ble gravid på "feil" dager to ganger, med en mann som er nesten infertil.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Har gjort dette lenge, har ikke blitt gravid. Samboer har full kontroll på det Anonymkode: 1b8f3...824 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #6 Skrevet 28. februar 2020 Dere aner ikke hvor mange som har blitt gravide igjennom verdenshistorien bare fordi noen trodde de hadde funnet en "god måte" som var "helt sikker" for å unngå graviditet. Jeg fatter ikke at folk går på den teorien år etter år. Vi lever i 2020. Våkn opp - ikke lag unger som blir til ved et uhell! Anonymkode: 543b2...8c4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #7 Skrevet 28. februar 2020 Gratulerer, du er en av mange brødhuer som kommer til å bli gravide. Nei, det er IKKE sikkert. Og ja, du kommer til å bli gravid før eller senere Anonymkode: 875f4...f16
Newbeginnings Skrevet 28. februar 2020 #8 Skrevet 28. februar 2020 Det finnes jo metoder for dette også (altså temperaturmåling), som gjør det sikrere! lady-comp eller Pearly, som jeg tror den heter nå, er en liten computer som du måler tempen med under tunga hver morgen (funker også som vekkerklokke). Hvis du har noen lunde stabil syklus, og registrerer når du har mensen, vil den gi deg sikrere indikasjoner om sikre/usikre perioder, i tillegg til temperatursvingningene som viser når eggløsning har inntruffet. Den fungerer slik at den gir deg lyssignaler som viser om du er i en ufruktbar fase (grønt lys), eller med fare for graviditet (rødt lys). Under røde faser bør du bruke annen prevensjon. Jeg brukte dette i 15 år, og i fruktbare faser brukte vi enten pessar eller kondom i mange år. det ble imidlertid mye styr etter hvert, syntes vi, og mannen hoppet etter hvert av i svingen (jada, vet det er en liten risk der). Det funket for oss i 8 år. da jeg nådde 40-åra ville jeg ha noe sikrere og gikk over på hormonspiral. Baksiden med dette er at den tar god sikkerhetsmargin rundt den trygge fasen, og det blir dermed ikke såå mange dager igjen i måneden hvor man er safe og ikke trenger tenke prevensjon. Og i den perioden har man gjerne også mensen, så for min del ble det etter hvert for usikkert siden vi altså hoppet av i svingen. Hvis du velger dette prevensjonsmiddelet, pass deg for gult lys- som er å regne for rødt. Venninna mi ble gravid på gult lys på syklusdag 35 (hun trodde hun hadde en syklus uten eggløsning, som kan forekomme, siden tempen ikke hadde økt og hun var forbi tidspunktet da mensen skulle kommet.. viste seg at det var hang up i eggløsningen og resultatet ble graviditet da de tok sjansen, og EL inntraff rett etter ubeskytta sex..).
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #9 Skrevet 28. februar 2020 1 time siden, Newbeginnings skrev: Det finnes jo metoder for dette også (altså temperaturmåling), som gjør det sikrere! lady-comp eller Pearly, som jeg tror den heter nå, er en liten computer som du måler tempen med under tunga hver morgen (funker også som vekkerklokke). Hvis du har noen lunde stabil syklus, og registrerer når du har mensen, vil den gi deg sikrere indikasjoner om sikre/usikre perioder, i tillegg til temperatursvingningene som viser når eggløsning har inntruffet. Den fungerer slik at den gir deg lyssignaler som viser om du er i en ufruktbar fase (grønt lys), eller med fare for graviditet (rødt lys). Under røde faser bør du bruke annen prevensjon. Jeg brukte dette i 15 år, og i fruktbare faser brukte vi enten pessar eller kondom i mange år. det ble imidlertid mye styr etter hvert, syntes vi, og mannen hoppet etter hvert av i svingen (jada, vet det er en liten risk der). Det funket for oss i 8 år. da jeg nådde 40-åra ville jeg ha noe sikrere og gikk over på hormonspiral. Baksiden med dette er at den tar god sikkerhetsmargin rundt den trygge fasen, og det blir dermed ikke såå mange dager igjen i måneden hvor man er safe og ikke trenger tenke prevensjon. Og i den perioden har man gjerne også mensen, så for min del ble det etter hvert for usikkert siden vi altså hoppet av i svingen. Hvis du velger dette prevensjonsmiddelet, pass deg for gult lys- som er å regne for rødt. Venninna mi ble gravid på gult lys på syklusdag 35 (hun trodde hun hadde en syklus uten eggløsning, som kan forekomme, siden tempen ikke hadde økt og hun var forbi tidspunktet da mensen skulle kommet.. viste seg at det var hang up i eggløsningen og resultatet ble graviditet da de tok sjansen, og EL inntraff rett etter ubeskytta sex..). Jeg vil veldig gjerne prøve Lady Comp, kan jeg kjøpe den på apoteket eller hvordan går jeg fram? TS Anonymkode: 8df39...c9d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #10 Skrevet 28. februar 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har gjort dette lenge, har ikke blitt gravid. Samboer har full kontroll på det Anonymkode: 1b8f3...824 Det handler ikke om å ha kontroll, det handler om om mannen slipper ut et par svømmere sammen med "smøringen" som kommer før ejakulasjon. Dersom det kun hadde vært under orgasme man kunne bli gravid, tror jeg ikke det hadde fantes så mange svingenbarn (inkludert vårt første). Jeg kjøpte en pearly (tror jeg) etter vår første, og det funket det, men det ble ganske få grønne dager utenom mensen så jeg synes det var litt slitsomt. Men det var interessant å bli litt mer kjent med seg selv. Jeg kjøpte på nett. Anonymkode: 008e5...31f 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #11 Skrevet 28. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er interessert i å bruke temp som prevensjonsmiddel, jeg vet ingenting om dette og lurer på hvordan dette går fram? Og er det slik at man kun trenger å hoppe av i svingen når det er eggløsning? Anonymkode: 8df39...c9d Jeg synes det et fasinerende at noen i 2020 tror at dette er en sikker prevensjon....... Anonymkode: b7d9e...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #12 Skrevet 28. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes det et fasinerende at noen i 2020 tror at dette er en sikker prevensjon....... Anonymkode: b7d9e...bd2 Dessverre finnes det brødhuer i 2020 også Anonymkode: 875f4...f16
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #13 Skrevet 28. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å ha kontroll, det handler om om mannen slipper ut et par svømmere sammen med "smøringen" som kommer før ejakulasjon. Dersom det kun hadde vært under orgasme man kunne bli gravid, tror jeg ikke det hadde fantes så mange svingenbarn (inkludert vårt første). Jeg kjøpte en pearly (tror jeg) etter vår første, og det funket det, men det ble ganske få grønne dager utenom mensen så jeg synes det var litt slitsomt. Men det var interessant å bli litt mer kjent med seg selv. Jeg kjøpte på nett. Anonymkode: 008e5...31f Finnes det en som koster mindre enn 5000 kr? 😕 Anonymkode: 8df39...c9d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #14 Skrevet 28. februar 2020 Gynekologen min sa at han hadde vært på kurs å fått høre der at å hoppe av i svingen er like sikkert som annen prevensjon. Anonymkode: 8fc9e...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #15 Skrevet 28. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gynekologen min sa at han hadde vært på kurs å fått høre der at å hoppe av i svingen er like sikkert som annen prevensjon. Anonymkode: 8fc9e...7f8 Nemlig, det er en grunn til at fortsatt finnes "brødhuer" i 2020. Det er fordi det funker! Anonymkode: 8df39...c9d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #16 Skrevet 28. februar 2020 Jeg trodde vi var ekstremt flinke på dette, ett år uten graviditet (var ikke så farlig om det skjedde, så dum var jeg ikke). Så viste det seg at han hadde betydelig nedsatt spermkvalitet. Med tanke på temp stiger den 1-3 dager før eggløsning. Mens sperm kan leve i 5-7 dager. Nye studier viser også at sperm kan leve i opp til 11 dager. Anonymkode: 2a392...be4 2
Teyla Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 Du kan i teorien kjøpe en enkelt temperaturmåler med to desimaler, og fylle inn målingene i en app. Jeg har drevet med dette i rundt 6 måneder nå, (men ikke som prevensjon altså) og man skal være piiinlig nøyaktig for å få en riktig kurve. Tempen må måler til samme tid hver dag, FØR du står opp eller rører deg for mye. Du bør også ha sovet sammenhengende i tilstrekkelig mange timer før. Samt alle mulige andre faktorer som påvirker temperaturen, alkohol, trening, allemnntilstand osv. Men, det er en fin måte å bli kjent med egen syklus på, hvis man ønsker det. Men absolutt ikke sikker, man får bekreftet eggløsning 3 dager etter den faktisk har vært, neste syklus blir basert på forutsigelser. Men eggløsningen kan variere. Man kan også slippe egg ellers i syklusen, under mens, osv. Men er det ikke fullstendig krise med et barn nå, kjør på. Vi har hoppet av i svingen i er år uten å bli gravide, men kan jo like godt være infertile...
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gynekologen min sa at han hadde vært på kurs å fått høre der at å hoppe av i svingen er like sikkert som annen prevensjon. Anonymkode: 8fc9e...7f8 Om man ikke ønsker å bli gravid så er det lurt å sjekke empiri bak slike utsagn og ikke bare tro på ting som blir sagt. Anonymkode: c316d...7e3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det en som koster mindre enn 5000 kr? 😕 Anonymkode: 8df39...c9d Jeg kjøpte den som jeg nå ser at koster 4000... Anonymkode: 008e5...31f
Newbeginnings Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil veldig gjerne prøve Lady Comp, kan jeg kjøpe den på apoteket eller hvordan går jeg fram? TS Anonymkode: 8df39...c9d Kan kjøpes her: https://www.pfc.no/shop/pearly-2/ Koster 4000 nå, ser jeg. Men med tanke på at du altså kan bruke den i si, 15 år da, slik jeg gjorde, så blir jp det en årspris på 266 kr, som er langt billigere enn f.eks p-piller. Det er jo da en engangsutgift Endret 28. februar 2020 av Newbeginnings
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå