AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Har hatt lavt stoffskifte en stund og har i den forbindelse hørt snakk om at det kan være lurt gå til en annen lege med mer kunnskap enn fastlegen. Er det noe hold i dette? Har fastleger nok kunnskap til å være den som kan gi best behandling for meg? Noen som har erfaringer eller informasjon om dette tema? Anonymkode: c436e...7dd 1
Krakilsk Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 For de aller, aller fleste er fastlegeoppfølging tilstrekkelig til å bli relativt symptomfri. For noen få fungerer ikke Levaxin optimalt, og da kan det lønne seg å oppsøke endokrinolog. Ellers arrangeres det kurs i å leve med hypo på mestringssenterene ved sykehus. Siden du spør så regner jeg med at du ikke føler deg frisk av behandlingen? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #3 Skrevet 27. februar 2020 For veldig mange pasienter holder det med levaxin som de fleste fastleger gir. Med mindre du ikke blir frisk og legen (eller endo) ikke kan gi deg riktig behandling så er det ikke nødvendig å gå privat. De fleste som går privat blir ikke bedre hos fastlegen. Anonymkode: f4afc...de8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #4 Skrevet 27. februar 2020 Har også hørt det samme. Har hatt to fastleger, og de kunne skremmende lite om stoffskifte. Måtte lese meg opp selv. Denne siden har en del god info, synes jeg: http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/hypotyreose/behandling-av-hypothereose/ Anonymkode: 54468...e30
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #5 Skrevet 27. februar 2020 Takk for link Til dere andre: Er relativt tidlig i behandlingen, så er ikke bekymret sånn sett. Var bare noe noen sa og jeg tenkte det kunne være lurt å sjekke det ut. Men da har jeg det i tankene at dersom jeg ikke blir bedre av levaxin, så må jeg muligens henvises videre. Bruker leger henvise selv når de ser levaxin ikke fungerer? Bare av nysgerrighet, hvor lenge går man på levaxin før man evt konkluderer med at det ikke fungerer? Anonymkode: c436e...7dd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Skrevet 27. februar 2020 En fastlege skal i utgangpunktet være tilstrekkelig hjelp. Men noen fastleger er dårlige leger som ødelegger for pasienter fordi de kan for lite om stoffskiftet så det kan være lurt å sette seg inn i en del ting selv så du unngår sånt. Det vil ta minst 3-6 mnd før du kan regne med å føle deg bedre. Det kan godt ta lenger tid. Hvis du akkurat har begynt på medisiner: smørr deg med tålmodighet og innstill deg på at ting kommer til å ta tid og ta alltid kontrollprøver mat og medisinfastende før 09 på morgenen, selv om fastlegen din skulle si at det ikke er så nøye. Anonymkode: e0c8d...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #7 Skrevet 27. februar 2020 Ikke bare fastleger som er dårlige på stoffskifte. Min søster måtte belære endokrinologen hun ble henvist til. Endokrinologen måtte Google og innså at søsteren min hadde rett. Hun må også fortelle fastlegen sin hvilke prøver han skal ta og dosering på medisiner. Anbefaler deg å lese deg grundig opp på stoffskifteproblematikk. Har selv fått problemer med stoffskiftet og måtte fortelle fastlegen min en ting og to jeg også. Heldigvis har vi supre leger som lytter til oss. Anonymkode: cc791...c44
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Skrevet 27. februar 2020 Det kan ta månedsvis å tilpasse riktig dose Levaxin, da Levaxin har en halveringstid i kroppen på 7 dager. Det er derfor man må gå en stund på en viss dose før man tar blodprøver, så jeg ville ikke brukt tid og penger på spesialist før etter minst et år. De fleste blir fint regulert med Levaxin, eventuelt Levaxin i kombinasjon med Liothyronin. Jeg vet ikke om jeg har vært spesielt heldig med min fastlege, men da jeg hadde forsøkt meg fram med ulike Levaxindoser i ett år, og følte meg som en dass selv om blodprøvene var godt innenfor referanseverdiene, spurte jeg legen hva h*n tenkte om Liothyronin. Legen min var i alle fall åpen for at jeg kunne forsøke, uten at jeg trengte noen henvisning til spesialist. Anonymkode: 52289...80e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #9 Skrevet 27. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare fastleger som er dårlige på stoffskifte. Min søster måtte belære endokrinologen hun ble henvist til. Endokrinologen måtte Google og innså at søsteren min hadde rett. Hun må også fortelle fastlegen sin hvilke prøver han skal ta og dosering på medisiner. Anbefaler deg å lese deg grundig opp på stoffskifteproblematikk. Har selv fått problemer med stoffskiftet og måtte fortelle fastlegen min en ting og to jeg også. Heldigvis har vi supre leger som lytter til oss. Anonymkode: cc791...c44 Endo er ofte like dårlige på stoffskifte desverre. Hvis man ikke blir bedre hos fastlegen så bør man gå privat. Anonymkode: f4afc...de8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå