Gå til innhold

Emosjonell overspising

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med forstyrret, emosjonelt spisemønster og jeg kjenner jeg er så dritt lei av denne ukontrollerte spisingen i skjul. Jeg kan huske å ha hatt det sånn siden 8-års alderen og jeg er nå 30... Jeg vet ikke om jeg vil/kan kalle det en spiseforstyrrelse akkurat, men det er en form for emosjonell overspising i skjul(men kan ikke helt identifisere meg med såkalt tvangsspising). Jeg klarer heller ikke å bare tenke på det som at jeg er glad i mat, for det handler ikke om at jeg bare har lyst på noe, at det er godt osv., men heller et intenst sug etter noe. Som om jeg er fysisk avhengig(jeg er jo selvsagt ikke det) og jeg vil være sur, irritabel og utålmodig frem til jeg får "fixen" min. Og så gjør jeg det i skjul og det er vel aldri et godt tegn...

Det trenger ikke nødvendigvis være noe usunt når jeg får disse sugene, men noen ganger er det det, andre ganger er det store mengder jeg har lyst på(det kan like godt være havregrøt, spiller ingen rolle), evt. "nostalgisk" mat(ting jeg spiste som barn). Ofte går dette suget hånd i hånd med noe emosjonelt, etter timer hos psykologen kom det ofte(var i behandling tidligere for noe annet, den er avsluttet nå). Andre ganger er det uklart hvorfor, for jeg føler ikke noe spesielt, men det skal sies at jeg har dårlig kontakt med mine følelser, og har problemer med å identifisere dem for jeg er redd for å føle for å si det enkelt. Så mulig det egentlig foregår noe emosjonelt likevel, jeg klarer bare ikke å registrere hva det er.

Jeg har i alle år tenkt når jeg får disse sugene at det er jo bare å la være. Jeg er jo ikke sulten, det er ikke noe jeg trenger/må ha, det er bare oppe i hodet osv. Taper den kampen gang på gang... Jeg kan noen ganger klare å holde meg om jeg holder meg opptatt, men før eller siden må jeg hvile sånn utover å sove, og da eksploderer det og blir verre enn om jeg bare gav etter med en gang.

Råd? Noen andre som har det sånn? Jeg er hverken tynn eller tykk eller i noen helsemessig dårlig forstand, så håper tråden får stå selv om det er snakk om spise"forstyrrelser."

Anonymkode: 01611...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...