Gå til innhold

hvor "trygg" er oslo?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

somregel når jeg er i oslo vis jeg går alene holder jeg meg rundt de sentrene nærmest togstasjonen og opp å ned karl johan...holder lenge for meg det :) men må inrømme vil helst gå sammen med typen min føler meg litt tryggere da:) men man kan oppleve like mye rart overalt..............en gang følte en tigger etter meg overalt og en annen gang en stor gjeng med mørkemenn...da ble jeg litt småredd men bare gikk fort og til jobben til snart samboern min :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg ikke utrygg og har vært i alle sentrumsområdene sent på kvelden. Jeg er mye ute, men tar taxi hjem hvis det er sent. Liker ikke mørke gater i boligstrøk, der kan jeg bli litt sjelven.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er Oslo en trygg by som jeg føler meg hjemme i, både på dag-, kvelds og natterstid. Som noen her sier - i forhold til hvor mange mennesker det er som bor i og frekventerer Oslo om kvelden/natten, er det lite galt som skjer.

Jeg er glad i byen min! :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swixi

Jeg har bodd på Grünerløkka/Sofienberg i snart ett år, og jeg har ikke opplevd mye ekkelt ved legevakten. Har gått hjem alene om kvelden noen ganger, det har gått fint, men jeg har prøvd å unngå dette, siden det kan være litt uheldig. Har opplevd på dagtid at noen har fulgt etter meg (en som skulle flørte eller noe), men det går jo greit når det er masse folk ute og går... Oslo er en rimelig trygg by tror jeg, man bør jo ikke gå alene i mørke bakgater i noen by, hvis man er jente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snutmumrikken

Jeg bor på Grønland og aaante ikke at man kan spørre damer her om dem blir med hjem på litt morro :ler:

Må prøves :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor også ved Sofienberg, og før det bodde jeg på Tøyen i flere år. Gått hjem fra byen alene mang en gang - helt siden jeg flyttet til Oslo som 19 år gammel student!

Generelt sett går enslige kvinner tryggere enn enslige unge menn - det er stort sett de som havner i bråk, blir slått ned, ranet osv.

Derimot blir kvinner ofte mer alvorlig skadet (vold, voldtekt) når det først skjer noe.

Men etter ti år i byen har jeg aldri opplevd noe ubehagelig, til tross for mye vandring hjem natterstid.

Hold deg til opplyste gater med folk, om mulig, vær forberedt på å slippe vesken og løpe om noen skulle prøve å rane deg, gå raskt og unngå øyenkontakt - og du kommer nok til å klare deg helt fint.

Er ikke redd for Grønland, men har blitt litt utrygg på området Akerselva v/Legevakten etter at et par bekjente har blitt ranet der. Er dog såpass trafikert og belyst over broene der at jeg ikke bekymrer meg.

Har uansett blitt mer bedagelig (og har bedre råd) med årene, så det blir oftere taxi om jeg drar hjem alene. Sammen med mannen har jeg ingen betenkeligheter med å gå hvor det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...