Gjest tenerifi Skrevet 10. juni 2005 #1 Skrevet 10. juni 2005 ville du som kvinne gått alene på grønland en fredag/lørdagsnatt? til dere som har gjort det: opplevde dere noen ubehageligheter fra menn? hva med oppe ved legevakta, rundt akerselva? har hørt at det er et ganske utrygt sted for enslige kvinner?
Gjest StoreSky Skrevet 10. juni 2005 #2 Skrevet 10. juni 2005 Fulle folk kan man alltid møte, men ikke verre enn på utesteder da.. Synes det er verre inne på utesteder, enn ute på gata. Legevakt området er vel ikke noe problem? Akerselva ville jeg ikke gått alene, pga faren for ran (litt mørkt der) men jeg har gått der på kvelden uten å oppleve noe ubehagelig. Har bare blitt plaget to ganger, begge gangen på t-banen på vestkanten- rikmanns ungdom som ypper seg på folk, typ " faren min sin merce er på verksted, derfor måtte vi ta t-banen" Har bodd rett ved grønland/tøyen området. Går der titt og ofte enda. Man KAN bli snakket til av fremmede gutter som vil ha en med på nachspiel - men går greit å bare si nei takk! Men en god regel: Er man ung gutt og dritafull, så oppfør deg!! Dette gjelder overalt i verden. Politiet sier dessuten at enkelte vestkant områder og Karl Johan er de mest "utrygge" stedene - for fulle menn som lager bråk.
Gjest feminil Skrevet 10. juni 2005 #3 Skrevet 10. juni 2005 man er vel tryggere på et utested enn i en bakgate på grønland vel?
Gjest Spacegirl Skrevet 10. juni 2005 #4 Skrevet 10. juni 2005 Da jeg bodde i Oslo, gikk jeg ofte alene bl.a. i Grønlands-område seint på kvelden. Det hendte jeg ble tilsnakket av gutter/menn, men det var aldri problem å bare takke nei til f.eks å bli med på nachspiel eller bli med noen av dem hjem. Men jeg prøvde å unngå de mest folketomme gatene . Unngikk også horestrøket, etter å ha fått noen "tilbud" for å si det sånt
MorningStar Skrevet 10. juni 2005 #5 Skrevet 10. juni 2005 ville du som kvinne gått alene på grønland en fredag/lørdagsnatt? til dere som har gjort det: opplevde dere noen ubehageligheter fra menn? hva med oppe ved legevakta' date=' rundt akerselva? har hørt at det er et ganske utrygt sted for enslige kvinner?[/quote'] Det holder å gå i sentrum lørdagsnatt. Ikke gå alene med mindre du har kamperfaring.
Gjest lurven Skrevet 10. juni 2005 #6 Skrevet 10. juni 2005 oslo er en ganske trygg by da.. nedre grunerløkka er vel det verste området.. men ting kan jo skje hvorsomhelst
Gjest gjest1 Skrevet 10. juni 2005 #7 Skrevet 10. juni 2005 Akkurat langs Akerselva ville jeg nok ikke gått alene, men ellers føler jeg meg trygg i byen. Er vokst opp med Oslo, og tenker også som så at det faktisk bor folk i sentrum, unger og det hele, og det er svært sjeldent du hører om grove ran og overfall i forhold til hvor mange mennesker som faktisk bor og ferdes i sentrum. eller hva?
Shoegal Skrevet 10. juni 2005 #8 Skrevet 10. juni 2005 føler meg veldig trygg i oslo, jeg! men langs akerselva(ved legevakta) tør jeg ikke gå alene på dagtid engang, ser så mye rart der - like greit å holde seg unna da synes jeg...
Samantha Skrevet 10. juni 2005 #9 Skrevet 10. juni 2005 Eg likar ikkje å gå aleine i Oslo når det er mørkt. I tjukkaste sentrum er det heilt ok, men eg føler meg ikkje trygg når det ikkje er masse folk rundt. Men eg er litt pysete då Er småredd når eg går i mørket her i bygda og eg!
Arwen Skrevet 10. juni 2005 #10 Skrevet 10. juni 2005 Jeg har ingen problemer med å gå alene i sentrum, har mer trøbbel når jeg skal gå fra bussen/banen og hjem. Like redd på Grorud som på Årvoll så det er nok ikke stedsbestemt. Heller det at jeg er litt mørkeredd tenker jeg.
Gjest Virvel Skrevet 11. juni 2005 #12 Skrevet 11. juni 2005 Jepp, Rosenkrantzgate er visst "verstinggata" i Oslo siden det ligger så mange forskjellige utesteder der, dvs. med svært forskjellige gjester, og det blir gjerne slengt noen kommentarer frem og tilbake, og mer skal det ikke til... For øvrig har jeg aldri opplevd noe virkelig ubehagelig her i byen på nattestid, verken alene eller sammen med andre. Jeg liker ikke å bli snakket til når jeg er ute alene så sent, men det funker stort sett å late som om man er døv.
Gjest Pet Skrevet 11. juni 2005 #13 Skrevet 11. juni 2005 Jeg har bodd på Grønland i mange år og var aldri redd for å gå hjem fra byen på natta. Det er jo folk ute i gatene der døgnet rundt, ville følt meg mye mer utrygg i folketomme gater på vestkanten. Men, som flere her har sagt - området rundt Akerselva holder man seg unna!
Gjest Gjesta Skrevet 11. juni 2005 #14 Skrevet 11. juni 2005 Jeg har bodd paa Toyen ett aar, og det medforte mange turer over gronnland, natterstid, dagtid, kveldstid osv osv.. Det ekleste synes jeg var paa kveldstid naar de "fargede" (veit ikke hva jeg skal si for aa ikke stote noen) mennene hadde moter paa benker rundt omkring og de satt i grupper paa 10-15 stykker overalt. Natterstid hadde jeg ingen problemer med aa gaa hjem, da var det somregel saa mye liv over alt og alle var i godt humor saa det saa jeg ikek som noe problem. Dagtid var det og enkelte ting jeg synes var ubehagelig, sann som stirring og plystring og slikt. Enda jeg er en jeans og t skjorte jente som egentlig ikke stikker seg ut. Men hvor trygg man er kommer mye ann paa (som jente) hvordan man gaar kledd og oppforer seg. Jeg mener ikke at en viss klesstil tillater "antasninger", men sann er naa bare samfunnet blitt.(Missforstaa meg rett) xx
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2005 #15 Skrevet 13. juni 2005 Tja.. jeg har gått på Grønland alene på natten, morgenen og på kvelden. Jeg har faktisk opplevd ubehageligheter også . Tre -fire ganger. Jeg kommer til å være litt mere forsiktig neste gang tror jeg. Jeg tro ikek det er direkte utrygt , men man vet jo aldri. Akerselva, er jeg mere usikker på. Masse narkomane og kriminelle som holder til der. Jeg vilel holdt meg unna på natte/kveldstid. Skulle ønske de gjorde en skikkelig opprensing der. Det er et fint område, og kriminelle burde finen seg et annet sted :evil:
Dagoberta Skrevet 13. juni 2005 #16 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville ikke hatt problemer med å skulle gått alene på Grønland på natta. Har flere ganger gått opp Storgata forbi legevakta og videre opp til Grünerløkka alene på nattestid uten store problemer - det har skjedd et par ganger at mentalt ustabile folk har tatt tak i meg, men jeg har aldri blitt skadet
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2005 #17 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville ikke hatt problemer med å skulle gått alene på Grønland på natta. Har flere ganger gått opp Storgata forbi legevakta og videre opp til Grünerløkka alene på nattestid uten store problemer - det har skjedd et par ganger at mentalt ustabile folk har tatt tak i meg, men jeg har aldri blitt skadet Den strekningen der er ikke noe problem, synes jeg. Men det har hendt at jeg har tatt snarveien fra Grønland via Akerselva og opp forbi Hersleb skole, og den strekningen der liker jeg ikke om kvelden/natta. Det er noe med at det er så mørkt, og at alle andre du treffer går i store grupper... :o Gatene føler jeg meg alltid trygg i, men som andre sier: Det er ingen vits i å provosere på noe vis. Enig med Mysan, det skjer lite i forhold til folketallet.
Gjest skummel Skrevet 13. juni 2005 #18 Skrevet 13. juni 2005 Og er det ikke slik at de som ser skumlest ut som regel ikke er det......og det gjelder vel overalt også ellers.
aline Skrevet 13. juni 2005 #19 Skrevet 13. juni 2005 har ingen problemer på grønland, ei heller i bakgater på grønland. akerselva synes jeg ikke er like trivelig hele veien på dagtid engang, så der går jeg ikke på kvelden/natta. ved legevakta hadde jeg nok ikke hatt noen betenkeligheter hadde det ikke vært for at en god venn av meg som bor nettop der, har sagt at jeg godt kan være litt forsiktig akkurat rundt der. ellers har jeg blitt mer tilsnakket og tatt tak i på karl johan en jeg noengang har blitt på grønland, og nederste delen av karl johan synes jeg til tider er ubehagelig. mye fordi det er mange utesteder der, med mye unge folk og mye fyll slik jeg ser det. føler meg stort sett trygg i oslo, og så lenge jeg holder meg unna akerselva, så er jeg sjelden redd. det kan skje skit overalt.
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2005 #20 Skrevet 13. juni 2005 Jeg liker ikke å gå hjem alene om natta, og jeg holder meg langt unna bakgater, parker og Akerselva. Det blir med andre ord; mye taxi på meg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå