AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #1 Skrevet 27. februar 2020 Jeg eier en blandingshund (mellomstor) på 2 år. Før jeg drar på jobb går jeg alltid tur med han fra ca. kl. 06:20 til 06:50 før jeg drar på jobb. Er alltid hjemme igjen før kl. 16.00 og går rett på tur med han i 1-2 t og passer på å leke og kose med han masse etterpå. Går også en tur med han før jeg legger meg. Er sjeldent ute etter å ha kommet hjem fra jobb (er veldig asosial av meg). Og dersom jeg har noe planlagt i mer enn 1 time har jeg alltid hundepass. Ellers venter jeg med å finne på noe sosialt når jeg har fridager. Han er helt rolig når jeg går. Løper rett inn og ligger seg i sengen min eller legger seg i stuen (han har tilgang til hele leiligheten). Når jeg sjekker til han på kamera ligger han og sover eller biter på en bamse eller et bein. Er jeg da en dårlig hundeeier? Anonymkode: dbe48...3c2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #2 Skrevet 27. februar 2020 Har noen beskyldt deg for å være en dårlig hundeeier basert på dette? I min verden er det ganske enkelt: har hunden det bra så er eieren en god hundeeier. For meg inkluderer det oppfølging av helse og almenntilstand, god og riktig næring, at hundens behov for sosialisering, fysisk- og mental aktivitet blir møtt og at hunden har mulighet for utvikling. Basert på det du skriver er det ikke mulig for meg å avgjøre om jeg synes du er en god hundeeier. Men at hunden er alene hjemme på dagtid er da ganske normalt. Anonymkode: 7478f...183 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #3 Skrevet 3. mars 2020 Støtter kommentaren over, så lenge hunden har det bra og blir fulgt opp så gjør du jo en god jobb! Meld deg gjerne inn i en hundeklubb om du ønsker å lære mer, her får du mulighet til å være med på kurs og treninger - i tillegg til at du lærer mer om hunden din og deg selv som hundeeier. Kanskje det kan være sosial trening for deg også? Mentalt stimuli er vel så viktig som fysisk trening og din hund er fortsatt ganske ung, så om du opplever at den er rastløs eller noe, siden du tviler på deg selv, så finnes det mange tips på nett og i hundegrupper på Facebook. Slik som du beskriver en vanlig dag, så kan det virke som om hunden får nok mosjon, tid sammen med deg og at den slår seg til ro når den er alene hjemme, men jeg aner jo ikke hvilke raser det er snakk om her eller hvordan lynnet til hunden er - så det er vanskelig å si sikkert. Alle hunder er forskjellige og det er vi hundeeiere også, men siden du er der at du bekymrer deg for om du er en dårlig hundeeier, så tror jeg ikke at du kan være så ille Anonymkode: 6f114...402
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 For jobber jeg tredelt turnus. Bodde alene. Når jeg skulle på dagvakt måtte jeg stå opp 0545. Gikk tur fra da til 0605 (buss til jobb gikk tidlig). På morgenen var hunden ofte trøtt og om det var dårlig vær så ville hun egentlig helst inn igjen raskt. Kom tilbake fra jobb ca 1615. Gikk tur med en gang jeg kom hjem (lengste turen som regel) også gikk vi tur før vi la oss. Når jeg skulle jobbe sent så gikk vi lengste tur enten morgen eller formiddag før jeg måtte på jobb. Turen ble avsluttet rett før jeg måtte gå. Var da vekke fra 1345-2240. Tur på 40min når jeg kom hjem. Hadde noen få nattevakter innimellom. Da gikk vi tur morgen, rundt kl 15 og siste og lengste tur fra 1930 og gikk frem til jeg måtte gå. Dro på jobb 2100 og var hjemme 08 dagen etter. Hunden klarte seg helt fint. Glad hund. Ingen bjeffing inne. Ingen spor av herjing. Fylte kong, gjemte godbiter osv før jeg gikk. MEN, jeg merket jo at dette bsre var stress. Ja, hunden virket å ha det godt, men der var jo langt fra optimalt. Vær nok bsre heldig at hun var tålmodig, ikke slet med seperasjonsangst, rolig osv. Ble jo også stress å planlegge alle turene fordi jeg MÅTTE gå gitte klokkeslett fordi hun burde tisse og gå på do så sent som mulig opp mot vakten slik at hun ikke måtte ligge hjemme tissetrengt. Jeg ble også sliten av å holde på slik. Ikke av hunden egentlig, men jobben. Så da ble det til at vi ikke trente så mye på atferdsproblemer ute osv. Så jeg byttet jobb ca et halvt år etter. Jobbet da 08-16, men pga buss måtte jeg reise 07 og var hjemme 17. Hunden slapp å forholde seg til ulike tider, men var jo etter min mening for lenge alene. Så jeg startet å se etter en mer fleksibel jobb. Men ville bruke tid på å finne noe som passet både meg og hunden slik jeg ikke enda en gang måtte bytte. Midt oppi dette møtte jeg min samboer. Vi flyttet sammen. Han startet senere på jobb og hjalp meg med tur morgenene. Ca et år etter fant jeg en perfekt jobb. Kombinasjon av 12timers-vakter og døgnvakter. Jobbet 3-4 12-timersvakter eller døgnvakter på rad. Så fri 3-7 dager. I løpet av vaktene hadde jeg 1,5-2t fri. Jobben lå nærmere så samboer gikk tur morgen, jeg gikk tur i pausen ca kl 14-15 og han kveldstur. Nå er jeg mye mer hjemme med hunden. Vi går lengre turer, trener og leker mer. Hunden er alene ca 6t de dagene jeg jobber og ellers omtrent ikke alene nær jeg har fri. I såfall et par timer pga ærend. Så om jeg nå en sjeldent gang må være borte 8-9t så har jeg ikke dårlig samvittighet. Jeg kunne brydd meg mindre, men valgte nye jobber pga hunden. Da jeg fikk hund hadde jeg lovet meg selv at hunden aldri skulle bli gitt bort fordi jeg ikke hadde tid og mulighet til å gi den nok omsorg. Det tok 2,5år med kjipe og lange dager før hunden, men nå er det ordnet. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg ikke skaffet hund før arbeidssituasjonen var bedre. Har nå hvert fall lært. I ditt tilfelle er hunden mindre alene hjemme enn i mitt før ny jobb. Tror nok det skal fungere. Du kjenner hunden best. Du kan evt vurdere å få noen til å gå tur midt på dagen? Feks hver dag eller et par dager i uken. Eller så ofte vedkommende kan? En pensjonist, ufør, student, nabo? Sjekk ut grupper på Facebook. Er ofte flere som ikke har hund som liker å gå lengre turer og tilbyr seg å ta med andres hunder innimellom. Anonymkode: 4a9f7...062
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå