Gå til innhold

Middagskonflikt hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er meg det er noe galt med eller om det er min nye samboer. Jeg har en datter på 9 som bor hos meg fast, å en samboer som er på sjøen 5 uker i slengen, å hjemme 5 uker. Men den store utfordringen er at han lager middag omtrent hver dag han er hjemme (noe som er veldig fint for meg) men han lager potetmiddag hver dag, for han mener det er eneste middagen som er bra nok og nok næring i. Men jenta mi på 9 klarer ikke å spise poteter, hun klir hver gang, å dette vet han godt, men likevell forlanger han at hun spiser opp maten sin hver dag å han sitter å maser å maser på henne å lager sur stemning hver ENESTE dag. Jeg har foreslått at vi kan lage middagsmeny hver uke, der hun får bestemme middag 2 dager, jeg i 2 dager og han i 2-3 dager. Men han nekter å spise "søppelmaten" (som han kaller det for) som vi lager. Jeg prøver å lage sunn mat, men skal innrømme at det blir lite poteter når jeg lager middag. Han nekter på gi seg på dette å jeg gruer meg til middagen hver dag pga. jeg vet hvor mye styr han lager. Det blir veldig mye sur stemning pga. dette. Jeg prøver å prate å finne løsninger, men han er ikke til å rikke. Jeg tar mer og mer avstand fra han merker jeg, fordi jeg synes han er MEGET urimelig når det gjelder dette middags-styret!

Noen som har noen råd om hva vi kan gjøre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din samboer det er noe galt med.

Anonymkode: 2d3b9...ed5

• Liker 14
Skrevet

Synes samboeren din er veldig sær og vanskelig. Greit nok at mat er mat, men enkelte klarer bare ikke å spise noe type mat. Greit nok å ha noen potetmiddager selv om ikke datteren din liker poteter, men han er jo ikke villig til å spise annet enn poteter. Skal liksom alle andre spise det han synes om, mens han ikke skal fire på kravene sine og spise pasta og ris innimellom? 

Nei, denne mannen hadde ikke jeg klart å leve med. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden er det samboer som skal bestemme over din datter?

Anonymkode: 8ddcb...18d

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 57c40...a42

• Liker 17
Skrevet

Tror jeg hadde tatt en skikkelig og alvorlig prat. Sett datteren din først. Å bli behandlet slik ved matbordet er ikke bra og kan gi langt større konsekvenser enn å ikke spise poteter hver dag(som forøvrig ikke er nødvendig, så mannen er jo helt på bærtur). Det er en bagatell å lage bråk over at hun ikke spiser poteter

Han får koke poteter til seg selv da, også får dere andre to variere tilbehøret.

Anonymkode: 5dd09...7a2

• Liker 15
Skrevet

Hun kan spise tilbehøret eller så kan du kjøpe mat på forhånd hun kan lage selv. Ellers så kan dere lage deres egen mat og han sin egen

Anonymkode: 4a855...f41

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tenkt på det på den måten før....at det er faktisk min datter å jeg som bør "bestemme"....greit å få litt meninger utenfra, for jeg begynner ofte å tvile på meg selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok kokt potet til lasagne og taco, så fikk han det han vil ha ;) Salat også.. han kan få så mye potet han bare vil?

Anonymkode: 893b3...9c0

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde tatt en skikkelig og alvorlig prat. Sett datteren din først. Å bli behandlet slik ved matbordet er ikke bra og kan gi langt større konsekvenser enn å ikke spise poteter hver dag(som forøvrig ikke er nødvendig, så mannen er jo helt på bærtur). Det er en bagatell å lage bråk over at hun ikke spiser poteter

Han får koke poteter til seg selv da, også får dere andre to variere tilbehøret.

Anonymkode: 5dd09...7a2

Ja, har prøvd flere ganger å tatt denne praten, men jeg kommer INGEN vei. Å neste dag er det akkuratt samme problemet. Jeg synest det er skikkelig vondt å se hvordan han holde på med henne hver dag. Jeg får skikkelig vondt i mammahjertet mitt. For middag skal jo være noe koselig? Åja, helt enig i at det er en bagatell, men det er det tydligvis ikke for han :(

Skrevet

Før jeg kaster meg inn i ulveflokken her, så lurer jeg på hva slags mat du og dattera di liker? Hva lager du om du får velge? Mat kan fint være godt og sunt uten poteter, så det er bare tullball med en så steil holdning. Men jeg lurer jo på hva med din mat som får han til å protestere så heftig. Var sammen med en mann som hadde en sønn som ikke likte poteter. Type brakk seg om noen pressa han til å spise det. Der fikk han spise tilbehør, evnt så kokte jeg litt ris eller potetmos siden han likte det. 

• Liker 5
Skrevet

Hva slags mat lager han ?

Anonymkode: 1068a...4f4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du gruer deg til middag hver dag på grunn av dette, hva tror du datteren din gjør? Tvang og mat er en veldig dårlig ide, hun kan få alvorlige problemer. Enten setter du den mannen på plass, eller så må datteren din få slippe, ærlig talt. 

Anonymkode: dbea2...1ba

Jeg skjønner at jeg må sette en stopper for dette. Det kan ikke fortsette mer. Han er helt umulig å diskutere med, det er kun hans sine meninger som er rett (i følge han) Så jeg må bare "kvinne" meg opp å ta kampen skjønner jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår kjæresten din litt. Jeg er selv vokst opp veldig strengt,  og man spiser det man får. Mat er mat. "Får værra glad en får mat i det hele tatt" og sånt.... Har veldig lyst til at datteren min skal bli sånn også. Men nei, hun er kresen (enn så lenge). Vi bestemte oss for at måltider skal være en koselig tid. Selvom det innerst inne plager meg at hun er bortskjemt på akkurat dette området. Men ikke fillern om det skal bli krangling om mat og andre ukoseligheter ved måltidene. Prøver å være et godt forbilde, hun ser jeg spiser store mengder grønnsaker og sunn mat, og forhåpentligvis vil hun spise som oss når hun blir større..

Anonymkode: dcbac...2d5

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Tiril44 skrev:

Ja, har prøvd flere ganger å tatt denne praten, men jeg kommer INGEN vei. Å neste dag er det akkuratt samme problemet. Jeg synest det er skikkelig vondt å se hvordan han holde på med henne hver dag. Jeg får skikkelig vondt i mammahjertet mitt. For middag skal jo være noe koselig? Åja, helt enig i at det er en bagatell, men det er det tydligvis ikke for han :(

Hvorfor er du kjæreste med ham der, og BOR sammen med ham? Og utsetter din datter for å bo sammen med ham? Dere må bare slutte å spise maiddag sammen, du får lage til din datter og deg. 

Anonymkode: 9fb7f...67c

• Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva slags mat lager han ?

Anonymkode: 1068a...4f4

Det er alt mulig m/potet til. Som feks. kjøttkaker, fiskekaker, fisk i ulike varianter, slik god gammeldags husmannskost. Det er vel og bra det altså men, han tillater ikke at hun spiser bare det, hun tvinges til å spise poteter også.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du kjæreste med ham der, og BOR sammen med ham? Og utsetter din datter for å bo sammen med ham? Dere må bare slutte å spise maiddag sammen, du får lage til din datter og deg. 

Anonymkode: 9fb7f...67c

Vi har det ganske fint på andre områder, han er snild og god ellers, men det er dette som er hovudproblet i forholdet. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål, men han mener hun er utakknemlig som ikke setter pris på å få middag med han hver dag...

Skrevet
Just now, Tiril44 said:

Det er alt mulig m/potet til. Som feks. kjøttkaker, fiskekaker, fisk i ulike varianter, slik god gammeldags husmannskost. Det er vel og bra det altså men, han tillater ikke at hun spiser bare det, hun tvinges til å spise poteter også.

Uff, jeg kjenner meg igjen i det der. Da jeg vokste opp var kjøtt og grønnsaker så dyrt, med poteter drøyde man ut måltidene. Det var virkelig råflott  å skulle velge bort det, og det hadde vi ganske enkelt ikke råd til. Uff, så mange kjipe minner om måltider da jeg var barn...Men, jeg endte med å bli lite kresen som stor, til tross for mye kjefting. Men vil ikke være like streng selv, mot datteren min.

Anonymkode: dcbac...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...