Gå til innhold

Aksjer?? Fond??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei. Jeg har tenkt å spare enten i aksjer eller fond. Problemet er - jeg vet ikke hva pokker det er? Jeg tenker å «sette inn» ca 500 NOK/mnd, og «glemme» pengene i ca 5-10 år. Hva er det beste for meg? Absolutt alt må inn med teskje, så ikke spar på forklaringene. Snak om fond og aksjer som du ville lært en unge og telt til 10. Kjør debatt. 

Anonymkode: 2708e...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da oppretter du en spareavtale i et globalt indeksfond, f.eks. KLP AksjeGlobal Indeks, og trekker 500 kr dit per mnd. Og så er det viktig å ikke få panikk om du tidvis ser minustall der. Bare fortsett å kjøpe månedlig, så får du med deg både oppturer og nedturer.

Anonymkode: 54cd6...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør du sette alle sparepengene på norwegian aksjen. Ned 25% i dag. Halvert på en uke og ned 70% på ett år nå. Her er det mulig å gjøre en kjempedeal. Aksjen skal garantert opp igjen. Mye. 

Anonymkode: 31a65...566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå bør du sette alle sparepengene på norwegian aksjen. Ned 25% i dag. Halvert på en uke og ned 70% på ett år nå. Her er det mulig å gjøre en kjempedeal. Aksjen skal garantert opp igjen. Mye. 

Anonymkode: 31a65...566

Alternativt må selskapet gjennomføre en emisjon for å sikre likviditet, og vanner ut eksisterende aksjonærer med 50% eller mer. Da har du ikke tjent spesielt mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sette igang med mnd spareavtale og la det bare gå sin gang.  Sparehorisont på 5-10 år er fornuftig og slik det skal/bør være. 

Anbefaler å opprette konto hos Nordnet.no

Det som er viktig er diversifisering, ikke putt alle pengene i en pott, derfor er det supert med fond

Jeg har vært på Nordnet i 5 år og er veldig fornøyd. Har indeksfond

 

Anonymkode: 2aa3b...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke peiling på aksjer, hold deg unna. Spar i et globalt indeksfond. Selv har jeg fast trekk annenhver uke, kr 500 hver gang. Og som andre sier, lukk øynene og ikke få panikk fordi om det blir noen nedturer. Nå f eks, med Koronaviruset, så er mine fond ned. Men et virus går over, og da vil fondene som nå kan kjøpes rimeligere enn for 6 mnd siden, gi meg fortjeneste.

Anonymkode: 8a2ba...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...