ajarRun Skrevet 27. februar 2020 #21 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, cassio skrev: Hvis du starter en trafikkskole må du ha et lokale, møbler, betalingsløsning. Diverse teknisk utstyr, kontorrekvisita. Biler må du også ha. Det koster også å opprette et firma. Videre må du ha regnskasfører hvis du ikke kan ta regnskapet selv. Det er MYE som må betales før man tjener ei eneste krone på et nystartet firma. Det er krav om kontor, ja. Men det er ingen krav om at kontoret skal inneholde noe annet enn undervisningsplaner og lignende. Du trenger sågar ikke mer enn et tomt rom, med en times åpningstid i uken. Kan omså leie kontoret til en kompis mellom 07 og 08 hver mandag. TABS er betallingsløsningen til alle trafikkskoler. Ganske sikker på at de fakturerer etterskuddsvis. Trenger ikke mer enn dem (koster ikke mer enn en flaske whisky, det har man råd til). Alle har vel bil uansett? Pedalsett koster nesten ingenting. Å opprette firma koster noen få tusenlapper hvis man ikke gidder arbeidet selv. Og så 30k i aksekapital, men det er jo ikke en kostnad. Regnskapsfører kan du betale etter å ha drevet i flere måneder.
ajarRun Skrevet 27. februar 2020 #22 Skrevet 27. februar 2020 3 minutter siden, Jaybird skrev: Bare aksjeselskapet koster godt over 30k å stifte (30 i kapital, avgifter i tillegg). Og man er laaangt unna mål! Tull. Aksjekapital er ikke en kostnad. 5570 må du betale i gebyr, men det er relativt billig. Aksjekapitalen har du jo mmulighet til å bruke på visse greier. 3 minutter siden, Jaybird skrev: Bah, sorry, trodde ikke det kom til å bli noe krangel av det. Neida, regnskapsfører trenger du ikke på en stund. Teknisk støtte var klønete formulert, men tenker tekniske hjelpemidler og støtte til å bruke dette. Alt fra faktureringsprogram til maskinvare, betalingsterminaler og mer til. Det er allerede nevnt et hav et kostnader man må ha i mange tilfeller for å starte en bedrift, som dermed er grunn til at man kan slite med å ta ut lønn i begynnelsen. iZettle er gratis.
cassio Skrevet 27. februar 2020 #23 Skrevet 27. februar 2020 5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Regnskapsfører trenger du ikke før på nyåret. Bare putt det i permer og la noen fikse det etter nyttår. Lager, har du ikke plass hjemme? Hva skal du med kontorer når du bare er en person? Reklame på nett er svinbillig, bare kjøp litt mindre vin i helgen. Hva faen er teknisk støtte? Det du skisserer i forhold til regnskap er oppskriften på heftige bøter og tvangsavvikling. Foreslår at du rusler rolig ut av en tråd der du ikke har et snev av noe fornuftig å komme med. Du er momspliktig i det øyeblikket du runder 50.000 i omsetning, og staten surrer du ikke med. 3
Jaybird Skrevet 27. februar 2020 #24 Skrevet 27. februar 2020 1 minutt siden, abrasiveRefraction said: Tull. Aksjekapital er ikke en kostnad. 5570 må du betale i gebyr, men det er relativt billig. Aksjekapitalen har du jo mmulighet til å bruke på visse greier. iZettle er gratis. Jada, du har helt rett, det er gratis å starte firma, og aksjekapitalen har jo alle liggende i bakhånd - nei, den er ikke kostnad, men den må faktisk være tilstede.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #25 Skrevet 27. februar 2020 Og da går du ut i fra at nok kunder til å dekke opp ønsket inntekt står klare utenfor døra? I en oppstartsfase må man gjerne bruke mye tid og ressurser på å skaffe seg en kundebase og et godt omdømme. Det går mye kostnader til markedsføring og man bygger seg sakte men sikkert et godt omdømme av fornøyde kunder. Til salget er godt nok vil det naturlig nok ikke være nok penger til å ta ut skikkelig lønn Anonymkode: e68ad...5b8 2
ajarRun Skrevet 27. februar 2020 #26 Skrevet 27. februar 2020 2 minutter siden, cassio skrev: Det du skisserer i forhold til regnskap er oppskriften på heftige bøter og tvangsavvikling. Foreslår at du rusler rolig ut av en tråd der du ikke har et snev av noe fornuftig å komme med. Du er momspliktig i det øyeblikket du runder 50.000 i omsetning, og staten surrer du ikke med. Du trenger ikke rengskapsfører for moms. Det er dritenkelt (det har jeg gjort selv, og jeg er ikke regnskapsfører). Heldigvis slipper trafikkskoler moms. 1 minutt siden, Jaybird skrev: Jada, du har helt rett, det er gratis å starte firma, og aksjekapitalen har jo alle liggende i bakhånd - nei, den er ikke kostnad, men den må faktisk være tilstede. Du har ikke 30k og du vil starte firma? Good luck; have fun!
Jaybird Skrevet 27. februar 2020 #27 Skrevet 27. februar 2020 Just now, abrasiveRefraction said: Du har ikke 30k og du vil starte firma? Good luck; have fun! Så, så, firmaet er startet for en god stund siden, og går rimelig bra. Og det er faktisk morsomt, takk! 😄
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #28 Skrevet 27. februar 2020 10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Reklame på nett er svinbillig, bare kjøp litt mindre vin i helgen. Kom gjerne med tips til hvor jeg finner svinbillig, men likevel effektiv reklame på nett? Jeg driver en nettbutikk og vi bruker godt over 1,5mill på digital markedsføring i året. Det er myye vin! Nær 10% av omsetningen er ikke billig! Anonymkode: e68ad...5b8 1
Jaybird Skrevet 27. februar 2020 #29 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Solid avsporing her, får du noen tips TS? Endret 27. februar 2020 av Jaybird
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #30 Skrevet 27. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kom gjerne med tips til hvor jeg finner svinbillig, men likevel effektiv reklame på nett? Jeg driver en nettbutikk og vi bruker godt over 1,5mill på digital markedsføring i året. Det er myye vin! Nær 10% av omsetningen er ikke billig! Anonymkode: e68ad...5b8 Hvordan bruker du så mye? Hva med markedsføring får du for den prisen? Har nettbutikk selv (selger dog tjenester og ikke produkter). Bruker max 50.000 i året på reklame via min lokale avis og eller bruker jeg Facebook. Bedriften min omsetter for mellom 5 og 6 mill i året. Anonymkode: 779f0...700
ajarRun Skrevet 27. februar 2020 #31 Skrevet 27. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom gjerne med tips til hvor jeg finner svinbillig, men likevel effektiv reklame på nett? Jeg driver en nettbutikk og vi bruker godt over 1,5mill på digital markedsføring i året. Det er myye vin! Nær 10% av omsetningen er ikke billig! Anonymkode: e68ad...5b8 Hjelper om du ikke selger skrot da
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #32 Skrevet 27. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan bruker du så mye? Hva med markedsføring får du for den prisen? Har nettbutikk selv (selger dog tjenester og ikke produkter). Bruker max 50.000 i året på reklame via min lokale avis og eller bruker jeg Facebook. Bedriften min omsetter for mellom 5 og 6 mill i året. Anonymkode: 779f0...700 Ikke meg du siterer, men om du har lange kundeforhold så er det jo ikke så rart du slipper unna med lite reklame. Samme gjelder om det ikke er noe å tjene på å øke omsetningen(f.eks fordi økt omsetning betyr at man må ut med tilsvarende i lønnsutgifter) Anonymkode: 3242f...db1
Jaybird Skrevet 27. februar 2020 #33 Skrevet 27. februar 2020 (endret) Det er helt vanlig å bruke store summer på markedsføring, det er både etter boka og realiteten for mange firma der ute. Selvsagt er det også unntak, men det betyr ikke at det er normen. Og det merkes jo at "svinbillige", og fungerende, markedsføringskanaler ikke blir nevnt i stor grad her. Målgruppen spiller selvsagt en stor rolle. Endret 27. februar 2020 av Jaybird
cassio Skrevet 27. februar 2020 #34 Skrevet 27. februar 2020 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Du trenger ikke rengskapsfører for moms. Det er dritenkelt (det har jeg gjort selv, og jeg er ikke regnskapsfører). Heldigvis slipper trafikkskoler moms. Jef er fullstendig klar over at man ikke trenger regnskapsfører for moms. Jeg har mitt eget firma og leverer moms og a-meldinger jevnlig. Men skal man starte et firma og ikke har peiling på regnskap og frister i forhold til det offentlige trenger man hjelp. Hvis man ikke tar regnskapsbiten og offentlige krav/frister seriøst er man dømt til å få problemer. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du har hengt deg opp i trafikkskole, trådstarter har såvidt jeg har sett ikke nevnt noe om bransje/virksomhet vedkommende ønsker å starte. Det finnes selvfølgelig virksomheter som kan drives fra kjøkkenbordet og som ikke krever stort mer enn en pc, men det er også bedrifter som krever mye startkapital, for eksempel hvis man må bygge opp et varelager. Skal man drive nettbutikk er det også mye kostnader før inntjeningen kommer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå