Gå til innhold

Du som har startet eget firma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig i tenkeboksen om dagen, har lyst å starte opp for meg selv. Drive et eget firma. Jeg vet hva jeg skal selge, hvor jeg skal selge det og sånn halv veis hvordan jeg skal nå ut til flest mulig folk. veldig vanskelig å komme opp med det perfekte navnet. Men er også så utrolig redd for og ikke lykkes. Hvordan skal jeg ha råd til en oppstartsfase uten lønn? Kan man få økonomisk støtte hos nav? Andre? 

hvilke tanker hadde du før du startet opp /under planlegging? Bare hoppet du i det? Var du helt sikker på at dette kom du til å lykkes 100% med.  Vil gjerne høre fra deg. Enten om du driver å planlegger nå, om du nettopp har starter opp. At du lykkes, eller om du mislyktes. Gjerne mer info om du mener noe er relevant å vite. Tenke på. 

Anonymkode: ab14c...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ligger flere tråder om dette i forumet. Det er ikke mange dager siden jeg svarte i en lignende tråd, så let litt bakover eller bruk søkefunksjonen.

Også mye informasjon å finne på nett. Sjekk skatteetaten, innovasjon Norge, nav.no bl.a. Les deg opp på forskjellen mellom AS og ENK. Les deg opp på forretningsplan osv. Og husk forsikringer, sjekk lovverk for om det er spesielle ting du må ha i orden (f.eks skjenkebevilgning for de som skal selge alkohol), sjekk regler for patent, designbeskyttelse osv. Så må du registrere firmaet ditt i Brønnøysundregisteret. Skal du produsere noe må du kontakte folk som kan hjelpe deg med det. Og beskytte navn på produktet, lisens om du trenger slikt. 

Spar opp penger privat frem til du har ting klart. Nav kan bidra med noe i oppstartsfase, les deg opp på regler der. 

Anonymkode: 806f3...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med næringssjef i din kommune. De gir råd til bedrifter i oppstartfasen. De har også næringsfond som går an å søke. Se om du har en næringshage i nærheten, gjerne en siva aktør. De kan hjelpe deg med å utvikle ideene dine, søke penger fra innovasjon Norge osv. Men begynn med kommunen og næringsapparatet der. Og sjekk innovasjon Norge sine nettsider, kanskje føler du at noe treffer deg der. 

Anonymkode: 76d6d...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp med nav og det viser seg at man må gå på dagpenger, det er den eneste økonomiske støtten en kan få der...

Anonymkode: ab14c...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sjekke ut oppstartslos (.no) blant annet. Det er mange lokale gründer"hjelpere" også, det finnes inkubatorprogrammer og mye mer. Ca. hvor i landet befinner du deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig i tenkeboksen om dagen, har lyst å starte opp for meg selv. Drive et eget firma. Jeg vet hva jeg skal selge, hvor jeg skal selge det og sånn halv veis hvordan jeg skal nå ut til flest mulig folk. veldig vanskelig å komme opp med det perfekte navnet. Men er også så utrolig redd for og ikke lykkes. Hvordan skal jeg ha råd til en oppstartsfase uten lønn? Kan man få økonomisk støtte hos nav? Andre? 

hvilke tanker hadde du før du startet opp /under planlegging? Bare hoppet du i det? Var du helt sikker på at dette kom du til å lykkes 100% med.  Vil gjerne høre fra deg. Enten om du driver å planlegger nå, om du nettopp har starter opp. At du lykkes, eller om du mislyktes. Gjerne mer info om du mener noe er relevant å vite. Tenke på. 

Anonymkode: ab14c...2f2

Hvorfor skal du ikke tjene penger fra dag en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

hvilke tanker hadde du før du startet opp /under planlegging? Bare hoppet du i det? Var du helt sikker på at dette kom du til å lykkes 100% med.

Hvis du er 100% sikker på å lykkes, tror jeg sjansen er stor for å feile.

Grundig planlegging er fornuftig, kartlegging av markedet - SWOT-analyser og lignende, få innspill og vurderinger av idéen/konseptet, skaffe oversikt over hva som skal til for å starte et selskap når det kommer til Brønnøysund og slikt. Plan for markedsføring, risikoanalyse - phew, det er mye forskjellig som egentlig bør være på plass.

Det er flere grunner til at en svært høy andel av nystiftede selskaper går dukken i løpet av det første året eller to, så gjør en grundig innsats i denne fasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Hvorfor skal du ikke tjene penger fra dag en?

Fordi man er avhengig av salg for å ta ut lønn, det vil ikke være unormalt om det tar en stund før man får avkastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eget firma med nettbutikk :) Solgte litt på hobbybasis før jeg opprettet firma, så hadde en liten kundegruppe allerede + endel følgere på FB gruppen min :)

Ang. det med inntekt aner jeg ikke, da jeg jobber i helsevesenet utenom, så har aldri vært et tema :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jaybird skrev:

Kanskje sjekke ut oppstartslos (.no) blant annet. Det er mange lokale gründer"hjelpere" også, det finnes inkubatorprogrammer og mye mer. Ca. hvor i landet befinner du deg?

Befinner meg i rogaland.

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor skal du ikke tjene penger fra dag en?

om jeg klarer å tjene penger fra dag 1 så er det helt supert, kunne ikke ønsket noe annet. Men det er jo flere utgifter i en oppstartsfase, derfor jeg spør om økonomisk støtte, slik at jeg har en inntekt den stunden det tar i oppstartsfasen. Er jo ikke til å legge skjul på. Vi alle er jo helt avhengig av en inntekt.

ts

Anonymkode: ab14c...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jaybird skrev:

Fordi man er avhengig av salg for å ta ut lønn, det vil ikke være unormalt om det tar en stund før man får avkastning.

Jeg skjønner ikke. Når man starter trafikkskole kan man jo bare ta betalt med kort, selge pakker mot forskuddsbetaling eller sette fakturafrist relativt kort. Hvis du begynner den 1. har du jo alle pengene du har omsatt for den 15. neste måned og får full lønn. Første måneden finansierer du jo med feriepenger fra tidligere arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Jeg skjønner ikke. Når man starter trafikkskole kan man jo bare ta betalt med kort, selge pakker mot forskuddsbetaling eller sette fakturafrist relativt kort. Hvis du begynner den 1. har du jo alle pengene du har omsatt for den 15. neste måned og får full lønn. Første måneden finansierer du jo med feriepenger fra tidligere arbeidsgiver.

Sett at du trenger lager, og kontorer, og teknisk støtte, og regnskapsfører, og ikke minst (!!) markedsføringsmidler. Tja, da tar det litt tid før man går i pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Befinner meg i rogaland.

om jeg klarer å tjene penger fra dag 1 så er det helt supert, kunne ikke ønsket noe annet. Men det er jo flere utgifter i en oppstartsfase, derfor jeg spør om økonomisk støtte, slik at jeg har en inntekt den stunden det tar i oppstartsfasen. Er jo ikke til å legge skjul på. Vi alle er jo helt avhengig av en inntekt.

ts

Anonymkode: ab14c...2f2

Start bedriften før du tar ut ferie. Da har du fjorårets feriepenger og det du har oppspart hitill i år. Venter du til sånn april har du jo 1.5 månedslønninger bare der. 

Og hvis planen er så god har du jo penger inn fra dag en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg skjønner ikke. Når man starter trafikkskole kan man jo bare ta betalt med kort, selge pakker mot forskuddsbetaling eller sette fakturafrist relativt kort. Hvis du begynner den 1. har du jo alle pengene du har omsatt for den 15. neste måned og får full lønn. Første måneden finansierer du jo med feriepenger fra tidligere arbeidsgiver.

Hvis du starter en trafikkskole må du ha et lokale, møbler, betalingsløsning. Diverse teknisk utstyr, kontorrekvisita. Biler må du også ha. Det koster også å opprette et firma. Videre må du ha regnskasfører hvis du ikke kan ta regnskapet selv. 

Det er MYE som må betales før man tjener ei eneste krone på et nystartet firma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Start bedriften før du tar ut ferie. Da har du fjorårets feriepenger og det du har oppspart hitill i år. Venter du til sånn april har du jo 1.5 månedslønninger bare der. 

Og hvis planen er så god har du jo penger inn fra dag en.

1.5 månedslønninger rekker ikke langt i en firmaoppstart, da må du i tilfelle hatt 8-sifret lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Befinner meg i rogaland.

om jeg klarer å tjene penger fra dag 1 så er det helt supert, kunne ikke ønsket noe annet. Men det er jo flere utgifter i en oppstartsfase, derfor jeg spør om økonomisk støtte, slik at jeg har en inntekt den stunden det tar i oppstartsfasen. Er jo ikke til å legge skjul på. Vi alle er jo helt avhengig av en inntekt.

ts

Anonymkode: ab14c...2f2

Er usikker på hva som finnes der, men er du inne på noe innovativt så er det mange steder man kan søke om både økonomisk støtte og øvrig hjelp.

Aner ikke hva NAV kan bidra med, i mitt tilfelle så er det støtte fra innovasjonspark, fond, stor leverandør som ga stipend for idé og oppstartshjelp og mer til. Vil ikke si for mye i frykt for identifikasjon, men hvis du søker litt med google på "gründerstøtte", "oppstartshjelp" og lignende så tenker jeg du finner en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jaybird skrev:

Sett at du trenger lager, og kontorer, og teknisk støtte, og regnskapsfører, og ikke minst (!!) markedsføringsmidler. Tja, da tar det litt tid før man går i pluss.

Regnskapsfører trenger du ikke før på nyåret. Bare putt det i permer og la noen fikse det etter nyttår. 

Lager, har du ikke plass hjemme? Hva skal du med kontorer når du bare er en person? Reklame på nett er svinbillig, bare kjøp litt mindre vin i helgen.

Hva faen er teknisk støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, cassio said:

1.5 månedslønninger rekker ikke langt i en firmaoppstart, da må du i tilfelle hatt 8-sifret lønn.

Bare aksjeselskapet koster godt over 30k å stifte (30 i kapital, avgifter i tillegg). Og man er laaangt unna mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, abrasiveRefraction said:

Regnskapsfører trenger du ikke før på nyåret. Bare putt det i permer og la noen fikse det etter nyttår. 

Lager, har du ikke plass hjemme? Hva skal du med kontorer når du bare er en person? Reklame på nett er svinbillig, bare kjøp litt mindre vin i helgen.

Hva faen er teknisk støtte?

Bah, sorry, trodde ikke det kom til å bli noe krangel av det. Neida, regnskapsfører trenger du ikke på en stund. Teknisk støtte var klønete formulert, men tenker tekniske hjelpemidler og støtte til å bruke dette. Alt fra faktureringsprogram til maskinvare, betalingsterminaler og mer til. Det er allerede nevnt et hav et kostnader man må ha i mange tilfeller for å starte en bedrift, som dermed er grunn til at man kan slite med å ta ut lønn i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...