Gå til innhold

Knaser i knærne ved knebøy (!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har passert tretti år (om det er relevant), og trent styrke i ca. 3 mnd. nå, med program fra PT og oppfølging fra PT ca. hver 4. uke. Jeg er opptatt av å løfte med god teknikk, og ikke presse meg for hardt for raskt... Stort sett trent helkropp 2-3 dager i uka, og løfter ikke til failure.

De siste ukene har jeg merket "stramhet" i/rundt kneet. Ikke vondt, men kjenner ubehag og stramhet både på over og undersiden av kneet. Siste uka har det kommet litt knaselyder (wtf?!) inne i kneet under knebøy (men også ved knebøy uten noe vekt, når det er 3 dager siden siste treningsøkt).

Ideer til hva dette kan skyldes?..

Har jeg trent for mye eller for hardt tross alt? 😕

Har aldri hatt noe trøbbel med knærne forut for dette...

Anonymkode: 73e18...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du passet på å trene bevegelighet, ts? 

Det du gjør er å utvikle teknikk, ja. Men det du også gjør er å øke musklenes styrke rundt kneet. Svake musker har sine egne dårlige sider og negative helseeffekter, men sterke muskler som er stramme, korte eller drar feil i ledd vil gi deg ganske kraftige muskulært relaterte smerter (for å si det på godt norsk så kan sterke, stramme muskler gjøre inni h* vondt dersom de bastant og 24/7 drar leddet dit ut av stilling, noe de fint er i stand til å gjøre). Du bør innføre 1-1 bevegelighetstrening og styrketrening. Altså at for hver time du bruker på vekter og kjærnemusklatur så bruker du en time på bevegelighet. Ikke den enkle tøyingen etter trening - men faktisk bevegelighet i ledd, scener og muskler som du mener alvor med.

Knaselyder uten smerte er for øvrig udramatisk. Det er leddvæske og manglende bevegelighet. 

Anonymkode: bfc89...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et utførlig og nyttig svar! Dette var en øyeåpner. 😁 Tenker du på noe sånt som det her?:

https://olympiatoppenvideo.no/folder/4._basistrening_arkiv/3._bevegelighet

https://www.funkygine.com/2018/03/18/ukas-mobilitetsovelse-10/

https://www.sats.no/trening/treningsprogram/bevegelighetstrening/

Noen du beveglighetsprogrammer du vil anbefale, eller som virker bedre enn andre?

ts

Anonymkode: 73e18...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer med meg når jeg tar knebøy. Det har egentlig begynt de siste ukene. Greit med svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne

Mine knær knaser også, har gjort det i mange år (er over 40). Er ikke dramatisk, med mindre du får smerter eller hovner opp (da må du pause knebøyen). Jeg pleier å varme opp knærne først. Holder hendene på knærne mens jeg beveger hofter, knær og ben i sirkelbevegelser, 8 med klokka, 8 mot klokka. Bruker også strikk over knærne, står ned i knebøy, armene foran kroppen, presser kneet utover noen ganger. Gjentar med andre kneet. Knebøy med strikk er både skadeforebyggende og snilt for knærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2020 at 8:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg har passert tretti år (om det er relevant), og trent styrke i ca. 3 mnd. nå, med program fra PT og oppfølging fra PT ca. hver 4. uke. Jeg er opptatt av å løfte med god teknikk, og ikke presse meg for hardt for raskt... Stort sett trent helkropp 2-3 dager i uka, og løfter ikke til failure.

De siste ukene har jeg merket "stramhet" i/rundt kneet. Ikke vondt, men kjenner ubehag og stramhet både på over og undersiden av kneet. Siste uka har det kommet litt knaselyder (wtf?!) inne i kneet under knebøy (men også ved knebøy uten noe vekt, når det er 3 dager siden siste treningsøkt).

Ideer til hva dette kan skyldes?..

Har jeg trent for mye eller for hardt tross alt? 😕

Har aldri hatt noe trøbbel med knærne forut for dette...

Anonymkode: 73e18...070

Dette opplevde jeg og det viste seg at jeg hadde revet menisken. Jeg ville ga fått dette undersøkt med en gang så slipper du at det blir verre slik det gjorde hos meg. Selv etter to år med fysio har kneet ikke blitt helt bra igjen. 

Anonymkode: 4f8da...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...