Gå til innhold

Bladene henger på Yuccapalmen :-(


Sophie-Ann

Anbefalte innlegg

Hva skjer med denne? Mangler den bare sol? Den får vann når den er tørr, kniper av blader som visner. Kommer nye skudd på toppen. Den får også dusje innimellom. Hva gjør jeg galt? 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du potta den om siden du fikk den? Det er mulig den mistrives og har dårlig plass til røttene. 

Anonymkode: 5272d...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll ei vaskebøtte med vann og sett planten m/potte oppi.  La det stå til det er sluttet å boble.  Da har røttene trukket til seg nok vann. 

Dette gjentar du med en måneds mellomrom.  Ikke gi vann til planten i direkte i potta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine planter henger ofte hvis jeg vanner dem for mye. Jeg bruker å ta plantene mine med til vasken (eller dusjen om de er svære), og dynke de gjennom og la de stå og renne av seg. Noen av plantene liker å tørke ut helt, andre vil helst ikke det. Jeg bruker samme "teknikk" på alle. Stikker en finger i jorda og sjekker ståa. Ingen faste rutiner, da jeg hadde det så drukna jeg noen stakkarer..

Anonymkode: 186ab...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i uekte fine planter. De holder seg fine, og du slipper å bekymre deg for hengende blader, plantefluer osv. Kjøper mine på Ikea, og er fornøyd. 

Anonymkode: 15a23...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Fyll ei vaskebøtte med vann og sett planten m/potte oppi.  La det stå til det er sluttet å boble.  Da har røttene trukket til seg nok vann. 

Dette gjentar du med en måneds mellomrom.  Ikke gi vann til planten i direkte i potta. 

Dette vil drukne planten, Yucca palmen skal ha minimalt med vann.

Er mest sannsynlig mangel på lys, selv om den står i vindu er det veldig mørkt her til lands i november-januar-februar. Gi den plantenæring og evt mer jord i slutten av mars.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville pottet den om i en større potte, og satt den der den får en del lys. Ha et stort fat under potten, slik at du hele tiden ser når planten har drukket opp og trenger mer vann (du vanner på det fatet, da har du kontroll). Det ser ut som den har veldig lite jord.

Anonymkode: f1435...3fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med at palmer trenger lite vann: Jeg har en kjempestor Elefantfot, og den drikker vann som en svamp... Har stor skål/fat under krukken, slik at jeg hele tiden har kontroll på hvor mye vann den trenger, og den drikker mye.

Anonymkode: f1435...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større potte! Og jeg har satt i en selvvanningsglass. Min står ikke noe spesielt lyst, og har vel snart vokst seg til 1,5 meter. 

 

A9F00C8A-C910-481D-93B1-1C4F46A2054A.jpeg

Anonymkode: 53aa8...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som den har fått for lite lys og for mye vann. Lite lys betyr mye mindre behov for vann enn i sommerhalvåret. Denne skal tørke godt opp mellom vanningene, men kan gjerne få mye vann når den vannes. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til det med at palmer trenger lite vann: Jeg har en kjempestor Elefantfot, og den drikker vann som en svamp... Har stor skål/fat under krukken, slik at jeg hele tiden har kontroll på hvor mye vann den trenger, og den drikker mye.

Anonymkode: f1435...3fd

Elefantfot drikker kanskje mye, men den har ikke godt av å være konstant våt. Denne bør også få tørke opp mellom hver vanning, om ikke røttene skal råtne. 

Anonymkode: b5e0d...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mt3 skrev:

Dette vil drukne planten, Yucca palmen skal ha minimalt med vann.

Er mest sannsynlig mangel på lys, selv om den står i vindu er det veldig mørkt her til lands i november-januar-februar. Gi den plantenæring og evt mer jord i slutten av mars.

Min Yucca palme er 12 år :)  Den er tørkesterk, men må gjennomvannes i blant.  Den trenger også mye lys, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elefantfot drikker kanskje mye, men den har ikke godt av å være konstant våt. Denne bør også få tørke opp mellom hver vanning, om ikke røttene skal råtne. 

Anonymkode: b5e0d...4c9

Den har god drenering i bunnen av krukken, jeg vanner flere ganger i uken og det trenger den.

Ingen fare for røttene, har hatt den i over 15 år (har pottet den om kun en gang), og den er frodig som et tre i parken...

Anonymkode: f1435...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Større potte! Og jeg har satt i en selvvanningsglass. Min står ikke noe spesielt lyst, og har vel snart vokst seg til 1,5 meter. 

 

A9F00C8A-C910-481D-93B1-1C4F46A2054A.jpeg

Anonymkode: 53aa8...a93

Hvor kjøpes/skaffes slike? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, j23 skrev:

Hvor kjøpes/skaffes slike? :) 

Jeg har bestilt på eBay fra Kina. (Bestilte fire, en av knust ved ankomst.) Betalte 12kr PR stk for noen år tilbake.

Anonymkode: 02a6b...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 14.39, j23 skrev:

Hvor kjøpes/skaffes slike? :) 

Jeg kjøpte mine på plantasjen, tror jeg det var.

Anonymkode: 53aa8...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 14.39, j23 skrev:

Hvor kjøpes/skaffes slike? :) 

https://www.norwaydesigns.no/products/4670956?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gclid=EAIaIQobChMIhu6tuc345wIVBM-yCh0TuA1LEAYYAiABEgKfJPD_BwE

Du kan sikkert også høre med lokale blomsterbutikker.

Anonymkode: f1435...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar, jeg prøver å gi den næring og setter den midt i døren ut til verandaen, slik at den får sol. Ikke i trekk altså. Så ser vi om den kommer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og gi den mer jord ved å plante den om i en større potte.

Anonymkode: f1435...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...