Gå til innhold

Hvordan bygge gode relasjoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student i 20 årene, og sliter generelt med å bygge gode relasjoner når det kommer til venninner. Jeg har ganske gode relasjoner med flere i familien min, og jeg har samboer. Jeg og samboeren min har vært kjærester i 5 år, og jeg har aldri hatt noe problem med å bygge gode relasjoner innenenfor det feltet. Det er når det kommer til venninner at det blir vanskelig. 

Jeg er ganske utadvent og får fort bekjente, så i starten av studiet ble jeg kjent med mange nye ansikt. Jeg var flere ganger invitert til å bli med på fest, o.l. Vi er nå 2 1/2 år inne i studiet, og jeg merker at de venninnene jeg følte jeg hadde begynner å forsvinne mer og mer. Greia er at jeg føler jeg ikke blir invitert til de mer "intime" tingene, som jentekvelder, osv. Jeg har flere ganger invitert ulike jenter fra ulike grupper på jentekveld hos meg, og de kommer som regel alltid. Jeg har hostet både vors, filmkvelder, spillkvelder, osv, og det virker som at alle som har vært her har trivdes godt, og det blir alltid en "dette var hyggelig, vi må gjøre det igjen". De er her også lenge når de først er her, det er ikke sånn at de stikker av ved første sjansen de får, så jeg får ikke inntrykk av at de ikke liker å være med meg. 
Jeg har den siste tiden prøvd å komme nærmere inn på 3 venninner, de har alle vært hos meg flere ganger både separat og sammen, men jeg har kun vært hos hun ene, og det var fordi jeg nesten "inviterte meg selv". Jeg spurte om vi skulle finne på noe, hun ville gjerne, og så avtalte vi å heller møtes hos hun enn hos meg. 
Jeg har også flere venninner og mange bekjente som jeg ofte prater med når vi er på skolen, og jeg trenger aldri å sitte alene i pauser eller lunsjen. Jeg føler jeg har prøvd å ta mye initiativ, og som sagt så møter de opp og vi har det hyggelig, men så faller det liksom litt bort. Jeg har enda ikke møtt noen der det føles naturlig å tekste med de utenfor når vi henger sammen, og om jeg prøver på det, så dabber samtalen fort bort liksom. 

Jeg har for eksempel en venninne, la oss kalle henne Lisa. Jeg og Lisa har mye til felles, vi har begge samboere og er ikke fast tilknyttet en spesiell "gjeng" med jenter. Jeg har flere ganger tatt initiativ, og hun har gang på gang kommet hit. Vi har sittet oppe til 5 på natten når vi er sammen, og prater om alt mellom himmel og jord, det er veldig hyggelig. Hver gang vi sees på skolen så prates vi, sitter sammen i pauser, osv, og det føles naturlig, vi har en god del å prate om. Men så prater vi ikke imellom disse tingene, jeg har flere ganger prøvd å ta initiativ til å tekste og jeg får hyggelige svar, men det er så lite initiativ tilbake, hun hjelper liksom ikke å holde igang samtalen. 

På grunn av at det blir så lite kontinuitet, det kan gå flere uker mellom hver gang vi møtes utenfor skolen, så er det helt umulig å knytte nære vennskap.. Det er vanskelig, for jeg vet ikke helt hva jeg gjør feil. Jeg er veldig åpen for å endre meg, om det er noe jeg kan gjøre bedre, men jeg ser ikke helt hva jeg kan bidra med uten å få noe tilbake. 

Det er ikke bare på dette studiet dette problemet kommer opp. Jeg har tidligere studert et annet sted, der jeg var i en liten jentegjeng. Vi var sammen ganske ofte, og der ble jeg invitert på flere ting. Men igjen var det vanskelig å holde samtalene gående når vi ikke møttes. Når vi var ferdige på studiet og flyttet fra hverandre, forsvant derfor relasjonene ganske fort. Jeg prøvde flere ganger å sende de meldinger og spør hvordan de hadde det, osv, men de viste veldig liten interesse i å tekste noe særlig utover det. 

Er det noen her som har opplevd noe lignende, og kanskje vet hvordan jeg kan gå frem? Jeg savner så innmari å ha noen å bare tekste med på kveldene, der jeg er investert i deres liv og de i mitt liv, og at vi bare kan møtes en dag her og der uten at det må være så veldig planlagt. 

Anonymkode: 3f150...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du at de andre treffes uten at du blir invitert? Eller er det bare litt laber interesse blant alle sammen?

For min del vet jeg at det fort blir lite tid, og interesse, for så mye annet når jeg har kjæreste og kanskje også felles venner med ham. Du blir muligens også oppfattet som at siden du har samboer så er det ikke like aktuelt å be deg med når jentene som er single skal ut på byen. Det med at man kommer fra hverandre etter endte studier er forresten helt vanlig. Det blir slik fordi man havner på forskjellige steder, og da opplever man lite sammen og har ikke så mye felles lenger om man møtes, og så får man nye bekjentskaper der man bosetter seg.

Du har i hvert fall gjort alt du kan, så det er synd at du kjenner deg utenfor likevel. Håper det kan ordne seg, bare fortsett med å invitere med jevne mellomrom. At de møter opp, og drar sent hjem, er et godt tegn på trivsel!

Anonymkode: 3ab2b...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du at de andre treffes uten at du blir invitert? Eller er det bare litt laber interesse blant alle sammen?

For min del vet jeg at det fort blir lite tid, og interesse, for så mye annet når jeg har kjæreste og kanskje også felles venner med ham. Du blir muligens også oppfattet som at siden du har samboer så er det ikke like aktuelt å be deg med når jentene som er single skal ut på byen. Det med at man kommer fra hverandre etter endte studier er forresten helt vanlig. Det blir slik fordi man havner på forskjellige steder, og da opplever man lite sammen og har ikke så mye felles lenger om man møtes, og så får man nye bekjentskaper der man bosetter seg.

Du har i hvert fall gjort alt du kan, så det er synd at du kjenner deg utenfor likevel. Håper det kan ordne seg, bare fortsett med å invitere med jevne mellomrom. At de møter opp, og drar sent hjem, er et godt tegn på trivsel!

Anonymkode: 3ab2b...546

Jeg vet ikke hvor mye de treffes uten meg, men jeg vet at det skjer fordi de av og til sier sånn "Og når vi hadde tacokveld, så...", og at de legger ut på instagram/snapchat at de er på tur sammen, osv. Men det jeg har som deg inntrykk av at de er mest med kjærestene sine, og at venner ikke er en veldig høy prioritet alltid. 
Ja, jeg også tror at det har litt med at jeg har samboer, men jeg har prøvd å få frem at jeg ønsker å dyrke vennskapene mine uavhengig av det. Sambo mener jeg må bli flinkere å si direkte til jentene f.eks: "Jeg vil gjerne bli med ut en dag, om dere skal noe" og mer åpen om at jeg ønsker å bli invitert på ting, men jeg føler at jeg har vært ganske åpen, jeg sier alltid at de bare må si ifra om de har lyst til å møtes en dag, og jeg inviterer jo de ganske ofte. Jeg vil jo ikke å bli en som bare maser på de hele tiden heller.. 

Men ja, takk for svar, jeg føler meg litt mer normal nå haha.. ❤️ 

ts

Anonymkode: 3f150...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du prøver litt for hardt jeg. Nå har du jo samboer, bekjentskap og familie. Synes du skal være fornøyd med det, mange har jo kun seg selv.

Å bygge nære relasjoner er nok ikke lett i dag, ting var annerledes før når man var avhengig av hverandre. I dag skjer mye på skjermen, er det mange kun har kontakt i dag dessverre. Ikke alle er så interessert i å føre samtaler non-stop via sms/sosiale media. Det er jo slitsomt å være tilgjengelig heletiden, virker som du har litt for mye behov for kontakt/bekreftelse?

Du kan jo bruke tid på deg selv, utvikle deg selv som menneske. Prøve nye ting, lære deg nye ting. Finne på ting med sambo/familie også. Ikke bruk for mye tanker på dette, det kan slå negativt ut. Ikke sammenlign deg med andre, hvordan de lever. Husk at de fleste venninnegjenger er overfladiske og falske.

Få har nære venner, det som regel bekjentskap som de tror er venner. Er nok livet virkelig går deg imot du ser hvem som ikke var så venn alikevel. Bare det å bli arbeidsledig er nok til at noen vender deg ryggen.

Så ikke legg for mye i dette, sett pris på det du har :) 

Anonymkode: c1390...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...