Gå til innhold

Få barn i studietiden - rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å få barn i løpet av studietiden. I den forbindelse lurer jeg på om jeg har forstått rett hvilke støtteordninger vi har rett på. 

Jeg har ikke opptjent rett til foreldrepenger, men det har far. Jeg tenker da at han kan ut hele kvoten, med gradert uttak av foreldrepenger over noen år. Så lenge han tar ut mindre enn 50% foreldrepenger pr år, så har jeg forstått det slik at jeg får foreldrestipend fra lånekassen, i tillegg til engangsstønad og barnetrygd. Forsørgerstipend har vi nok ikke rett på, grunnet fars inntekt. 

Noen som har erfaring, og kan si om jeg har oppfattet dette rett? 

Anonymkode: 02f1b...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan ikke ta ut lønnet om ikke du er registrert som student 

Anonymkode: aedc9...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett og at det er en endring, men da jeg fødte kunne ikke får gradere om mor ikke hadde rett på foreldrepenger. Så dobbeltsjekk det.

Anonymkode: aedc9...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/lonn/naar-kun-far-har-opptjent-rett-til-foreldrepenger
 

Han kan bare ta ut foreldrepenger om du er fulltidsstudent. Skjønner det også slik at uttaksperioden er bestemt på forhånd og starter 7. Uke etter fødsel. Tar han ikke permisjon fra da bortfaller ukene rett og slett. Forstår det da slik at gradert uttak ikke er mulig?

Ta en telefon til NAV eller SiO, de bør kunne svare deg helt nøyaktig på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...