Gå til innhold

spise mat etter ''siste forbruksdag''


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet man skal se, lukte og smake når det er ''best før'' dato. Men hva med ''siste forbruksdag''?

Jeg kan forstå det når det gjelder kjøtt og fisk. Men grønnkålen jeg kjøper som er ferdigpakket i pose har også ''siste forbruksdag''.

Men den ser, lukter og smaker bra etter det også. Har det noe med bakterier å gjøre?

Noen som vet hvorfor det akkurat er ''siste forbruksdag'' på grønnkål istedenfor ''best før''?

Anonymkode: a0948...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukter det greit så kjør på, gjør dette ofte selv. Aldri blitt syk.

Kjøper ofte nedprisa varer som jeg spiser 4-5 dager etter siste forbruksdato.

Anonymkode: fb0cf...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt et spørsmål til produsenten. Post gjerne svaret her 😊

Anonymkode: 3c0a4...8ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det er lovfestet for produsenten å sette "siste forbruksdag" på ferskvarer. Dette er det staten og mattilsynet som har bestemt. Det har ingenting med holdbarhet eller bakterier å gjøre. 

Anonymkode: 526a5...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist mat som har gått over dato (ikke, fisk og kjøtt) har smakt helt vanlig.

Anonymkode: c295d...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Som nevnt over er det bestemt at det skal være en dato. Datoen er ca når maten kan beregnes å bli dårlig, men noe blir dårlig før og noe blir dårlig etter. Derfor lurt å lukte selv. Selv spiser jeg ikke fisk og skalldyr som har gått ut på dato. Det får jeg meg bare ikke til å prøve på. Men kjøtt og annet holder lenge over dato. Meieriprodukter holder somregel ikke lenge. Frysevarer kan ligge en evighet i fryseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet man skal se, lukte og smake når det er ''best før'' dato. Men hva med ''siste forbruksdag''?

Jeg kan forstå det når det gjelder kjøtt og fisk. Men grønnkålen jeg kjøper som er ferdigpakket i pose har også ''siste forbruksdag''.

Men den ser, lukter og smaker bra etter det også. Har det noe med bakterier å gjøre?

Noen som vet hvorfor det akkurat er ''siste forbruksdag'' på grønnkål istedenfor ''best før''?

Anonymkode: a0948...f8e

Akkurat grønnkål er jeg lite for bekymret for å spise etter "siste forbruksdag" hvis den ser grei ut og ikke lukter noe spesielt fordi jeg gjerne bruker den i varme retter og da dør uansett eventuelle bakterier. Akkurat nå har jeg faktisk en pose i kjøleskapet som gikk ut på dato 11.02.20, men som ser helt fin ut og som etter planen havner i en suppe i morgen. 

Ellers vil jeg vel anta at det er som nevnt over her "noen" som har bestemt at grønnkål har så og så lang holdbarhet uten at dette nødvendigvis har så mye å si med tanke på den reelle holdbarheten. Det samme gjelder for eksempel egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 18.08, Leo skrev:

Akkurat grønnkål er jeg lite for bekymret for å spise etter "siste forbruksdag" hvis den ser grei ut og ikke lukter noe spesielt fordi jeg gjerne bruker den i varme retter og da dør uansett eventuelle bakterier. Akkurat nå har jeg faktisk en pose i kjøleskapet som gikk ut på dato 11.02.20, men som ser helt fin ut og som etter planen havner i en suppe i morgen. 

Ellers vil jeg vel anta at det er som nevnt over her "noen" som har bestemt at grønnkål har så og så lang holdbarhet uten at dette nødvendigvis har så mye å si med tanke på den reelle holdbarheten. Det samme gjelder for eksempel egg. 

men egg har best før dato og ikke siste forbruksdag. Synes det er rart grønnkål ikke har best før dato, men siste forbruksdag.

Viss det er pga. det er ferskvare, så er det jo mye annet ferskvarer som har best før dato.

Melk er jo ferskvare og har best før dato. 

Anonymkode: a0948...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 18.04, theTitanic skrev:

Meieriprodukter holder somregel ikke lenge. Frysevarer kan ligge en evighet i fryseren. 

Det må vere åpnede meieriprodukter. Yoghurt, kesam, skyr og slikt holder seg fint minst et par måneder etter datoen om de ikke er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...