Gå til innhold

Tilrettelagt arbeidstid etter endt mammapermisjon

Rodeprikker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har rett på redusert arbeidstid, men arbeidsgiver har fremdeles styringsrett i forhold til hvordan den reduserte arbeidstiden skal tas ut. Hvis det er til ulempe for arbeidsgiver og/eller dine andre kolleger at du jobber 8-16 (14) hver dag så kan de selvfølgelig nekte det. Far kan vel hente i bhg de dagene du slutter seinere? 

Anonymkode: 084a1...639

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på når du skal jobbe nei. Men om det som nevnt over, ingen ulempe for bedrift eller andre ansatte så kan de tilrettelegge så du kan f.eks jobbe så du rekker å hente i barnehage

Anonymkode: f7758...f47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rodeprikker skrev:

Jeg har et spørsmål om hva jeg kan forvente/kreve av arbeidsgiver etter endt permisjon.

Jeg jobber skift (08-16, 09-17, 10-18). Jeg får jobbe 08-15 vakter frem til barnet er 1 år pga ammefri. Etter det skal jeg i utgangspunktet tilbake til skiftarbeid og jobbe 100%.

Av praktiske årsaker er det best å få jobbe 08-16, men det er kanskje ikke noe jeg kan kreve?

Kan jeg kreve å få jobbe feks 08-14 hvis jeg reduserer stillingen til 80%? Mener å ha hørt at man kan kreve å få tilrettelagt i større grad ved redusert stillingsprosent. Grunnen til at jeg ikke ønsker å jobbe seint, er at jeg må hente i barnehagen.

Håper noen har mer greie på dette enn meg.

Tenkte du ikke på dette før du fikk barn? Eller bare antok du at ditt barn skulle bli arbeidsgivers problem?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, en ansatt i et turnus/skiftyrke kan selvsagt ikke kreve dagarbeid bare fordi de får barn. Hvordan ville det sett ut feks i helsevesenet? Hadde blitt håpløst. Du har krav på redusert arbeidstid, men du kan ikke kreve å bare redusere kveldsvakter. Det er arbeidsgiver som har styringsrett over når du får fri. Redusert arbeidstid gir selvsagt også redusert lønn, bare for å presisere det.

Anonymkode: 67b33...e6f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du har full rett på ammefri etter ett år også, så mye ubetalt ammefri du trenger! Det er kun den betalte delen som er begrenset (noen har ikke begrensninger i egen tariff). 

Å velge bort noen skift er ikke noe du kan få til automatisk, men det er jo lov å spørre :) 

Anonymkode: fed8c...a7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Husk at du har full rett på ammefri etter ett år også, så mye ubetalt ammefri du trenger! Det er kun den betalte delen som er begrenset (noen har ikke begrensninger i egen tariff). 

Å velge bort noen skift er ikke noe du kan få til automatisk, men det er jo lov å spørre :) 

Ammefri skal brukes til amming/pumping. Ikke til å hente i barnehagen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor *må* du hente i barnehagen hver dag? Kan ikke barnets far/medmor gjøre det de dagene du jobber etter 16? 

Når det er sagt, hvis du leser her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

er det du som styrer dette helt selv. Det kan likevel være lurt å gå inn i dialog med arbeidsgiver først, og prøve å finne en løsning som fungerer bra for begge parter - FØR man går inn og bare krever. 

Hvis dette er en varig situasjon - at det kun er du som KAN hente i barnehagen - bør du snarest finne deg en ny jobb. Det er tross alt begrenset hvor lenge du kan ta ammefri. Du planlegger å amme til barnet er to år, men det er ikke sikkert det blir slik. Min eldste avvente seg selv da han var 15 mnd gammel, da hadde han null interesse av å amme mer. Da hjelp det lite at jeg hadde lest WHOs anbefalinger. Det er heller ikke bra å benytte privilegiet ammefri er kun til å løse logistikkproblemer på hjemmebane. 

Anonymkode: 9bf9b...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rodeprikker skrev:

Ts her

Når jeg henter i barnehagen blir det jo mest sannsynlig rett hjem og amme. For jeg planlegger amming til ungen er 2 år(anbefalt av WHO)

Hva skal du gjøre når ungen har fylt 2 år da? Hvordan skal du da organisere henting i barnehage?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ammefri så lenge du fortsatt ammer. Etter det må far eller andre (familie, venner eller barnevakt) hente eller levere. Evt kan du bytte jobb. 

Du kan ikke bestemme arbeidstidene bare fordi du har barn. De fleste har faktisk barn! (På et eller annet tidspunkt) Og de som ikke har/ikke små barn/ordner seg på annen måte kan jo ikke jobbe alle de ugunstige vaktene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, The Kitten skrev:

Ammefri skal brukes til amming/pumping. Ikke til å hente i barnehagen.

Hvor har jeg nevnt henting i barnehage i mitt innlegg? De fleste som benytter seg av ammefri etter fylte ett år må jo nødvendigvis hente barnet i barnehagen for å få ammet da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor *må* du hente i barnehagen hver dag? Kan ikke barnets far/medmor gjøre det de dagene du jobber etter 16? 

Når det er sagt, hvis du leser her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

er det du som styrer dette helt selv. Det kan likevel være lurt å gå inn i dialog med arbeidsgiver først, og prøve å finne en løsning som fungerer bra for begge parter - FØR man går inn og bare krever. 

Hvis dette er en varig situasjon - at det kun er du som KAN hente i barnehagen - bør du snarest finne deg en ny jobb. Det er tross alt begrenset hvor lenge du kan ta ammefri. Du planlegger å amme til barnet er to år, men det er ikke sikkert det blir slik. Min eldste avvente seg selv da han var 15 mnd gammel, da hadde han null interesse av å amme mer. Da hjelp det lite at jeg hadde lest WHOs anbefalinger. Det er heller ikke bra å benytte privilegiet ammefri er kun til å løse logistikkproblemer på hjemmebane. 

Far jobber kveld og har ikke mulighet til å hente. Kun levere. Han får ikke tilrettelagt arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn ville ikke ammes etter de ble 11 mnd-1år ca. Så denne planen hadde jeg ikke gått for.

Hvis du har en slik «turnusjobb» må du finne andre som kan hente og passe barnet etter barnehagen stenger - kanskje pappa til barnet? Hvis ikke må du finne en annen jobb om arbeidsplassen sier nei til at du får alle tidligvaktene - du har ikke krav på tilrettelegging i 7-8 år fremover altså! 

Hilsen en som har samboer som jobber turnus og er helt avhengig av flekstid og hjemmekontor.

Anonymkode: de5a5...170

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må faktisk enten du eller mannen skifte jobb. Det er sikkert flere ansatte i barnehagen som har små barn som må hentes i barnehagen, og alle disse kan ikke jobbe kun dag. Ikke er det rettferdig mot dine kollegaer, som også ønsker å være sammen med sine familier på ettermiddagene, ar du skal få kun dagvakter slik at de ender opp med flere ukurante vakter. 

Anonymkode: b6a7a...923

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rodeprikker skrev:

Far jobber kveld og har ikke mulighet til å hente. Kun levere. Han får ikke tilrettelagt arbeidstiden.

En av dere må jo åpenbart bytte jobb isåfall. 

Jeg jobber ca samme tider som deg og velger å jobbe 80% av samme problemstilling. Vi får heldigvis legge opp arbeidsdagen selv så lenge vi starter samtidig som resten (med noe fleksibilitet ved unntaksvise behov), og jeg jobber derfor 2 timer mindre hver dag.

Andre "samler opp" slik at de kan gå enda tidligere de ukene vi jobber sent. Men ja, dette er selvfølgelig noe arbeidsgiver må godkjenne. 

Anonymkode: ee652...899

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rodeprikker skrev:

Du kan ikke bruke ammefri for å løse dette problemet. Du må få deg en ny jobb. Barnet ditt kan avslutte ammingen når som helst. Du kan ikke amme til barnet blir seks år og begynner på skolen. 

Når man får barn, må man sørge for at man har arbeidstider som gjør det mulig å hente/levere i barnehage. Eller finne andre løsninger, som besteforeldre eller andre. Jeg har selv en mann som jobber turnus, og måtte derfor pent finne meg en jobb uten kvelds- og helgejobbing, for ungene MÅ hentes og leveres i barnehagen. Punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg nevnt henting i barnehage i mitt innlegg? De fleste som benytter seg av ammefri etter fylte ett år må jo nødvendigvis hente barnet i barnehagen for å få ammet da. 

Av innleggene dine er det jo åpenbart at du trenger ammefri på spesifikke tidspunkt ikke først og fremst pga ammingen, men for at du skal kunne hente i barnehagen. 
Dette er et problem som du kun løser svært midlertidig vha ammefri. Begynn å søke andre jobber umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...