Gå til innhold

Vanlig å gå sakte ned i starten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tatt grep om livsstilen. Jeg har de siste par årene vært lite aktiv og kostholdet har sklidd litt ut. Resultatet er at jeg nå er seks kilo tyngre enn matchvekt. Det trives jeg ganske dårlig med, selv om jeg ikke er overvektig. Jeg er 174 høy og har en matchvekt på 63 kg, og veier nå 69.

Uansett: Jeg har begynt å trene, men ganske forsiktig for ikke å starte for hardt. I tillegg går jeg en god del - rundt seks mil i uka. Jeg spiser sunt - slik jeg gjorde da jeg veide 63 kg. Følger ingen dietter, men spiser helt vanlig mat i moderate mengder (og mest mulig grønnsaker). Dette har jeg holdt på med i tre uker. Den gode nyheten er at kroppen allerede føles bedre. Sover bedre, er sliten på en positiv måte. Men jeg har ikke gått ned et gram.

Siden dette som sagt er nivået jeg har ligget på før når jeg har vært lettere synes jeg det er rart. Kan det være at det bare tar litt tid nå i starten?

Anonymkode: eeeab...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den gode nyheten er at kroppen allerede føles bedre. Sover bedre, er sliten på en positiv måte. Men jeg har ikke gått ned et gram.

Hvis det er lenge siden du har trent, så kan det hende at det er muskler som går opp mens fett gikk ned..? Ergo samme vekt. Du sier jo at du kroppen føles bedre og du sover bedre. Det er jo kjempeflott!

På sikt bør du gå ned i vekta, men det spørs også mengden du spiser. Hvis du er usikker på om du spiser "riktig mengde", kan det være fordel å bruke en app som f.eks. LifeSum eller MyFitnessPal. Jeg bruker den sistnevnte appen og har ingen problem med å tilpasse mengden. Bare viljestyrken i ny og ne :) 

Angående veiing- prøv å veie oftere ved samme klokkeslett. Vektnedgangen går vanligvis i sikksakk. Som regel veier jeg meg selv om morgen (for jeg veier gjerne 1-2 kg ekstra om kvelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tommelfingerregel trenger man 40 kalorier per kilo kroppsvekt, for å holde vekten stabil. Differansen du trenger for å være stabil er da ca. 240 kalorier fra 63 til 69 kilo. Gapet blir mindre for hver kilo du går ned, og vektnedgangen vil gå enda saktere. 
 

Du skriver at du nå spiser slik du gjorde før du la på deg. Hvis du nå ligger 240 kalorier i underskudd hver dag vil du gå ned omtrent 250 gram i uken, eller 1 kilo i måneden (basert på at en kilo fett utgjør omtrent 7000 kalorier).
 

240 kalorier er ikke mye, og du kan lett få i deg 100 kalorier ekstra uten å merke det, for eksempel ved å ta bare bittelitt mer pasta, saus eller kjøtt til middagen. Da er du på 140 kalorier i underskudd per dag, og det vil ta deg 1,5 måned å gå ned en kilo. 
 

Det kan derfor være en ide å telle kalorier en stund for å få oversikt.

Anonymkode: 2faf6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en tommelfingerregel trenger man 40 kalorier per kilo kroppsvekt, for å holde vekten stabil. Differansen du trenger for å være stabil er da ca. 240 kalorier fra 63 til 69 kilo. Gapet blir mindre for hver kilo du går ned, og vektnedgangen vil gå enda saktere. 
 

Du skriver at du nå spiser slik du gjorde før du la på deg. Hvis du nå ligger 240 kalorier i underskudd hver dag vil du gå ned omtrent 250 gram i uken, eller 1 kilo i måneden (basert på at en kilo fett utgjør omtrent 7000 kalorier).
 

240 kalorier er ikke mye, og du kan lett få i deg 100 kalorier ekstra uten å merke det, for eksempel ved å ta bare bittelitt mer pasta, saus eller kjøtt til middagen. Da er du på 140 kalorier i underskudd per dag, og det vil ta deg 1,5 måned å gå ned en kilo. 
 

Det kan derfor være en ide å telle kalorier en stund for å få oversikt.

Anonymkode: 2faf6...5dc

Tviler sterkt på at jeg kan spise 3400 kalorier for å holde vekta stabil når jeg veier 85 kilo as. 

Anonymkode: dd24a...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en tommelfingerregel trenger man 40 kalorier per kilo kroppsvekt, for å holde vekten stabil. Differansen du trenger for å være stabil er da ca. 240 kalorier fra 63 til 69 kilo. Gapet blir mindre for hver kilo du går ned, og vektnedgangen vil gå enda saktere. 

Jeg tror du mente 30 kcal per kilo. 40 er kanskje for idrettsutøvere hvor de forbrenner ganske masse kalorier via trening. 

Det er forøvrig lettere å beregne med en av kalkulatorene på nett (Google: kalorikalkulator😞
https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Da kan man legge inn flere data som f.eks. kjønn (kvinner forbrenner mindre enn menn), hvor mye man trener, osv... 

MyFitnessPal har forøvrig en innebygget kalkulator som kan beregne hvor mye du skal innta. Det er lettest for min del. Men jeg dobbelsjekker gjerne på nett iblant. Spesielt når jeg har gått ned noen kilo - og da bør jeg kanskje redusere/øke kalorier basert på mitt mål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, matrobot skrev:

Jeg tror du mente 30 kcal per kilo. 40 er kanskje for idrettsutøvere hvor de forbrenner ganske masse kalorier via trening. 

Du har rett 😊 men poenget blir det samme. Marginene er små om man skal ned «bare litt». 

Anonymkode: 2faf6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at jeg kan spise 3400 kalorier for å holde vekta stabil når jeg veier 85 kilo as. 

Som Matrobot over skriver blir det nok mer riktig med 30 kalorier, som da er 2500 for deg. Det kan vel stemme? Jeg veier 56 og spiser ca 1700, ganske nøyaktig 30 kalorier per kilo. 

Anonymkode: 2faf6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...