Gå til innhold

Pølse på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor selges det pølser på sykehus kafeer ? Det er jo så usunt. Burde ikke heller disse kafeene kun ha sunn mat ? Også det som de får servert som innlagt, det burde de også ha kun sunn mat.

Anonymkode: 6eb6a...96c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig? Når folk kommer som pårørende i en krise. Syntes du virkelig helsekost skal være fokuset? Pasientene får sykehusmat. Det er stort sett pårørende som handler i kiosken. 

Med det sagt så er sykehusopphold svært korte for de aller fleste og jeg har vondt for å tro at den pølsen betyr noe fra eller til. 

• Liker 15
Skrevet

Maten på vårt sykehus som wr rettet til pasientene er sunn og næringsrik. 

At pårørende hiver i seg ei pølse og dermed får inn mye kalorier på kort tid ser jeg virkelig ikke et problem med. 

Anonymkode: 517c4...3d7

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, altflyter said:

Virkelig? Når folk kommer som pårørende i en krise. Syntes du virkelig helsekost skal være fokuset? Pasientene får sykehusmat. Det er stort sett pårørende som handler i kiosken. 

Med det sagt så er sykehusopphold svært korte for de aller fleste og jeg har vondt for å tro at den pølsen betyr noe fra eller til. 

Søppelmat påvirker magen negativt, noe som kan forsterke depressive symptomer og angst. Mans er veldig tydelig sammenheng mellom magehelse og psykisk helse

Anonymkode: 7ecda...1db

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søppelmat påvirker magen negativt, noe som kan forsterke depressive symptomer og angst. Mans er veldig tydelig sammenheng mellom magehelse og psykisk helse

Det er mye som påvirker negativt, men når folk er i krise som de ofte er når de er på sykehus, så er det latterlig å detaljstyre hva de spiser. Har du hørt uttrykket "velg dine kamper"? 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er hysteri å bry seg om at det selges pølser på sykehus. Akkurat som å spise pølse en sjelden gang er farlig. Blir så utrolig lei når folk ikke kan skjønne at det fins en balanse. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
Skrevet

Nå syns jeg du er hysterisk. For det første, det er som oftest ikke pasienter som handler i kiosken eller kafeen. Dessuten så vil jeg tro at i noen tilfeller er det viktigere å så i seg noe spiselig omtrent uavhengig av hva det er enn at det er sunn og næringsrik mat. Dessuten, en liten digresjon: Med alle de forskjellige meninger om hva som er sunt og hva man bør/ikke bør spise så vil jeg tro at det er vanskelig for sykehus å tilfredsstille alle.

Anonymkode: f7e07...823

• Liker 4
Skrevet

Det jeg trenger mest er mange kalorier på kort tid. Om det er pølse eller noe annet er ikke så nøye, men det kan ikke være salat og annen kalorifattig mat. Om det er næringsrikt i tillegg er helt fint, og at det er godt gjør ikke noe, men det må være billig. For å bli billig må det være enkelt å lage og holde godt. Dersom du kommer på et godt alternativ kan det være du kan tjene penger på å utvikle dette for kiosker. 

Anonymkode: 2ed34...9f9

• Liker 4
Skrevet

På sykehus får man kjøpt tobakk og alkohol, men det er pølsa i kiosken du reagerer på? 

Anonymkode: 6e121...484

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sykehus får man kjøpt tobakk og alkohol, men det er pølsa i kiosken du reagerer på? 

Da må jeg spør hvilke sykehus selger tobakk og alkohol? Jeg har aldri sett dette på noen sykehus.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må jeg spør hvilke sykehus selger tobakk og alkohol? Jeg har aldri sett dette på noen sykehus.

SUS, blant annet. 

Skrevet

I sykehuskioskene får man også kjøpt fordummende litteratur som Se&Hør og serielitteratur. Siden det ikke er oppbyggelig, burde det ikke vært lov å selge det på sykehuset. :sarkasme: 

På sykehusapoteket får man kjøpt både medisiner og kondomer. Man burde konsentrere seg om å bli frisk når man er på sykehuset, ikke tenke på puling og sånn. Vips - forbud mot kondomer på apoteket! :ironi: 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SUS, blant annet. 

Bevis.

Skrevet

Bevis.

Du får ringe de og høre.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ringe de og høre.

Tror ikke på deg.

Skrevet

Tror ikke på deg.

Nei det har du all rett til, men i kiosken på SUS selger de altså tobakk, og i restauranten har de skjenkebevilling og øl i kjøleskapet. 

Hadde det vært bedre om man kun fikk kjøpt frukt og vann i kiosken? 

• Liker 1
Skrevet

På veldig mange sykehus er det en kioskkjede som driver kafeen. På Kalnes, Moss, Ahus og Ullevål er det Narvesen, (det er de sykehusene jeg kjenner til). Der selges det pølser, tobakk og sukkervarer. 

Den maten jeg har fått servert som pasient har nok vært teoretisk næringsrik, og oppfylt næringskrav, men ikke noe å rope hurra for. 

Da jeg lå på varsel på 17.mai 2015, fikk jeg et ihjelkokt stykke lammekjøtt badet i rosmarin og brun saus. 

På barsel andre gang var jeg lenger, mer mobil og kunne forsyne meg selv, av karborik mat fra buffet. 

Det er ikke korte opphold på sykehus som påvirker dietten mest. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk for deg selv. For normale mennesker er det lite som er så oppløftende og fantastisk som en proteinsylinder svøpt i sideflesk.

• Liker 1
Skrevet

Sykehus serverer næringsrik mat til pasienter, sykehus har kantiner/kaféer med utvalg av salater, smørbrød, varm mat osv, alt næringsrikt. Så kan du kjøpe pølse på Narvesen om du er på farten. So what liksom. Betyr ikke at det velter lasset. Pølser du får kjøpt i kiosk og bensinstasjoner har og større prosent av kjøtt i pølsene enn de du får kjøpt i butikk. Derfor er ikke det noe krise å kjøpe ei pølse på Narvesen om du er pårørende eller innom for en undersøkelse. 

Anonymkode: e979e...c6b

Skrevet
På 26.2.2020 den 14.06, Krok1 skrev:

På veldig mange sykehus er det en kioskkjede som driver kafeen. På Kalnes, Moss, Ahus og Ullevål er det Narvesen, (det er de sykehusene jeg kjenner til). Der selges det pølser, tobakk og sukkervarer. 

Den maten jeg har fått servert som pasient har nok vært teoretisk næringsrik, og oppfylt næringskrav, men ikke noe å rope hurra for. 

Da jeg lå på varsel på 17.mai 2015, fikk jeg et ihjelkokt stykke lammekjøtt badet i rosmarin og brun saus. 

På barsel andre gang var jeg lenger, mer mobil og kunne forsyne meg selv, av karborik mat fra buffet. 

Det er ikke korte opphold på sykehus som påvirker dietten mest. 

På Kalnes vandret det stadig pårørende rundt med pizzaesker o.l. i korridorene, la jeg merke til. Det er ikke så rart, med det elendige, smakløse skvipet de serverte pasientene sine når jeg var borti dem sist. Ullevål hadde mye bedre mat. 

Anonymkode: 52bab...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...