PMG4KS Skrevet 26. februar 2020 #1 Skrevet 26. februar 2020 Jeg går VG3 og vil studere Digital Markedsføring på Høyskolen Kristiania. Jeg bor et stykke unna Oslo, og blir nødt å leie/kjøpe boplass. Skolen, boplass og andre utgifter blir veldig dyrt for meg. Samtidig synes jeg det er vanskelig å finne noe annet studie som interesserer meg. Jeg har høye ambisjoner om å fullføre studie, og skaffe meg en godt betalt jobb. Det jeg lurer på er om det er verdt å ta utdanning hos HK? Blir jeg attraktiv på arbeidsmarkedet? - Blir det det samme om jeg tar ca. samme utdanning på offentlig skole? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #2 Skrevet 26. februar 2020 Det er dyrt å studere hvis man må flytte hjemmefra og ikke kan bo gratis. Det gjelder uansett hva du studerer. Om Kristiania er verdt pengene du må betale ekstra pga skolepenger, kan jeg ikke svare på. Generelt vil jeg anbefale deg å finne en offentlig skole. Hvilken type stilling sikter du mot? «Godt betalt jobb» sier ingen ting. Vær spesifikk ang det, finn ut hvordan arbeidsmarkedet faktisk er(!!!) og hvordan lønna faktisk er (!!! det er ikke alltid jobber er like godt betalt som man tror!), og hva du må ha av utdanning og arbeidserfaring for å få disse jobbene. Og kan du gå på en offentlig skole, så gjør det. Det har forresten vært mange tråder her inne med folk med markedsføringsutdanning som sliter veldig med å få seg jobb. Anbefaler at du søker opp noen tråder og leser. Hva du synes virker interessant å studere er egentlig uten betydning. Studier er 3-5 år av livet. Så kommer 35+ år i arbeidslivet. Det er de årene du bør ha fokus på. Anonymkode: 7fd27...aa8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Skrevet 26. februar 2020 HK har et godt rykte så vidt jeg vet, og særlig HR utdanningene derfra er vel ansett. Digital markedsføring kjenner jeg ikke til, men om du finner utdanningen offentlig; bør du gjerne prøve der først. Vet BI tilbyr markedsføring, men det blir like dyrt. Anonymkode: 27f0a...897
Majer Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 Eventuelt digitale medier og design i Østfold eller visuell kommunikasjon i Drammen? Det er det ikke like mye digital markedsføring, men man lærer ting som sikrer jobb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Forskjellen på Høyskolen Kristiania og BI er jo at på BI deler du auditorie med 2000 andre. Jeg har gått på HK. Grunnen til at jeg valgte HK var følgende: Nærhet til foreleser; de husker hvem du er og kan navnet ditt, du er ikke bare et nummer i rekken. Små klasser: gjerne vgs-størrelse på 40-60 stk. Eksamensoppgavene du får er ofte hjemmeeksamener der caset er noe reellt som bedrifter i næringslivet sender inn. Foreleserne har kontakter og deltidsjobb innen de relevante bransjene, og derav den tette nærheten til næringslivet. Selv om eksamen ''skal være anonym'', er det ikke noe krav om anonymitet. De kan derav søke seg til A-oppgavene og gi de tilbake til næringslivet. Slik fikk mange deltidsjobb ved siden av studiene underveis i studiene. Men som med alle privatskoler: kjenner du ingen der fra før, så får du ikke venner. Vennegjenger søker sammen. Og: det er ingen offentlige skoler som tilbyr markedsføringsfag på et så faglig nivå. Kjenner en som studerte noe ''markedsføringsrelatert'' på en offentlig skole; der lærte han ingenting om markedsføring, forbrukeratferd og digitale kampanjer, men derimot å regne i Excel og lage budsjetter; altså et studie nærmere øk. adm. enn markedsføring. Anonymkode: 1e1da...7b9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 I min erfaring (har gått både privatskoler til mangfoldige tusen, og på offentlige universitet), så er privatskolene populære fordi de har mer "spennende linjer". Det negative med disse spennende linjene er at de ofte er vanskelige å få jobb innen, og at offentlige skoler derfor ikke tilbyr de. Jeg vet ikke hvor langt dette studiet er, men når det gjelder markedsføring vil jeg kanskje anbefale en vanlig høyskole/universitet som er tilnærmet gratis, og deretter ta et kurs i digital markedsføring. De fleste som jobber innen digital markedsføring i dag er høyt utdannede pga. konkurransen om stillingene. Med ren markedsføring i bunn får man alt det fundamentale man trenger (bedriftsstrategi, grunnleggende økonomi, markedsføringsledelse) som gjør at man lærer hvilken markedsføringskanal man burde bruke og når, ikke bare hvordan man lager annonsen og publiserer den. Anonymkode: 0885b...c5d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og: det er ingen offentlige skoler som tilbyr markedsføringsfag på et så faglig nivå. Kjenner en som studerte noe ''markedsføringsrelatert'' på en offentlig skole; der lærte han ingenting om markedsføring, forbrukeratferd og digitale kampanjer, men derimot å regne i Excel og lage budsjetter; altså et studie nærmere øk. adm. enn markedsføring. Anonymkode: 1e1da...7b9 Da må du nok lese litt om NTNU. Anonymkode: 0885b...c5d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 På 26.2.2020 den 1.47, PMG4KS skrev: Det jeg lurer på er om det er verdt å ta utdanning hos HK? Blir jeg attraktiv på arbeidsmarkedet? - Blir det det samme om jeg tar ca. samme utdanning på offentlig skole? Kjenner flere som har gått markedsføring hos HK og ikke fått jobb etterpå, annet enn deltid i butikker. Tror faktisk ingen av de har relevant jobb i dag. De har også noen vanvittige bruddgebyr som du må være litt obs på (hvis du ikke sier fra laang tid i forveien om at du vil avbryte studiet, så må du betale en god sum penger, samt at du ikke får gå der). Anonymkode: 0885b...c5d
n_97 Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 Jeg kjenner ikke til HK men jeg kjenner til en av forgjengerene, som het Merkantilt Institutt, senere Norges Kreative Fagskole (høyskole). Jeg fikk ikke noe godt inntrykk av stedet, det var veldig lett å jukse på eksamen, skolen tok ikke tak i åpenbare tilfeller. Så det så jo ut som elevene derifra fikk toppkarakter fordi skolen var så kjempebra. Jeg ble også fortalt at enkelte arbeidsgivere innen grafisk design ikke ville ansette folk derifra. Studiene på private høyskoler kan nok virke morsomme, men hvor mye lærer man der egentlig? Jeg hadde gått for en bachelor/master på en offentlig skole, selv om det er tyngre ser det langt bedre ut på cv'n.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå