Gå til innhold

Be om tannregulering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har agenesi og har derfor en melketann som ikke kommer til å falle ut for egen maskin, det er ingen permanent tann under (mangler også alle visdomstennene). Tannlegen som oppdaget det bestemte at melketannen skal bevares så lenge som mulig, og at jeg skal ha regulering når dagen hvor melketannen er ødelagt kommer. Den kommer, man vet bare ikke når. Har nå ny tannlege og hun ville satse på det samme - fikk dog beskjed om å si ifra om den begynner å bli plagsom og/eller sjenerende.

Tannen plager meg ganske mye. Jeg klarer ikke å holde den ren nok, da det er veldig trangt mellom denne og tennene rundt (har boret i den 4 eller 5 ganger de siste 7 årene). Den er også mye lavere enn de andre tennene, så jeg bruker den ikke til tygging eller biting. Maten setter seg ofte fast i og på tannen siden den er så liten.

Er det idiotisk av meg å spørre tannlegen om jeg kan få lov til å trekke den? Jeg vet det innebærer årevis med regulering, men jeg er så lei. 😅

Anonymkode: 63ba6...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det! Er jo ikke noe poeng i å vente😊

Anonymkode: 160d8...4e8

Skrevet

Du kan jo be de henvise deg til kjeveortoped, i grunn rart at dette ikke er gjort. Her mangler ene barnet to underliggende tenner og dette ble henvist til kjeveortoped, så tannlegen hadde ikke noe mening om dette, men henviste til de som kan det. Og kjeveortoped anbefalte trekking og regulering.

Men husk at det dessverre koster en god del med regulering, vet ikke hvilken gruppe du havner med kun en manglende tann. Muligens gruppe B, men kanskje også gruppe C (hvor støtten nå vel er fjernet).

Anonymkode: 6b8fc...b24

Skrevet

Og er du voksen så vil jeg tro at et tannimplantat for å erstatte akkurat denne tanna være like aktuelt som en regulering som påvirker hele munnen (forutsatt at du ikke han andre bittfeil).

Anonymkode: 6b8fc...b24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...