Gå til innhold

Koloskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært gjennom? Ble dere tilbudt smertestillende og/ eller beroligende? Eller visste dere på forhånd at dere ville ha det og spurte etter det? Hadde dere med dere noen inn (kjæreste)? Gikk det greit? Hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 4e4a1...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært gjennom? Ble dere tilbudt smertestillende og/ eller beroligende? Eller visste dere på forhånd at dere ville ha det og spurte etter det? Hadde dere med dere noen inn (kjæreste)? Gikk det greit? Hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 4e4a1...da3

Har vært igjennom dette flere ganger. Du får tilbud/kan spørre om smertestillende, som blir gitt intravenøst. For min del er dette smertefritt og over på noen minutter, så ikke nødvendig. Har ikke hatt noen med inn..

Anonymkode: 0e546...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det vondeste jeg har gjort. Klarte ikke fullføre og de kunne ikke gi meg mere smertestillende eller beroligende. Hadde sykepleier som satt vedsiden av meg og strøk meg over håret og snakket til meg, mens jeg gråt som en unge. Med mindre jeg kan få narkose så kommer jeg aldri til å gjøre det igjen. 

Anonymkode: 2fe03...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ganske fryktelig, men smerte er flyktig, etc. Hele seansen tok vel ikke stort mer enn et kvarter. Fikk ikke noe smertestillende.

Anonymkode: d8205...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke vondt. Nei, jeg ba ikke om smertestillende. Nei, jeg hadde ikke med meg noen, hvorfor skulle jeg det?

Anonymkode: 2465f...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si på forhånd om det kommer til å være svært vondt eller ikke 😕 jeg hadde det helt fryktelig, kjentes verre enn fødsel!! Mens andre har så vidt merket at det trykker. Legen sa også til meg etterpå at når man først har en smertefull koloskopi er det "up there" blant topp 3 smertefulle prosedyrer. Tok vel ca en halvtime, da kameraet skulle helt opp i tynntarmen. 

Anonymkode: 3ffd9...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det ligger en tråd om dette i "kropp og helse"-forumet, hvis du vil lese enda flere erfaringer.

Jeg synes ikke det var spesielt smertefullt. Jeg fikk litt beroligende på forhånd. Det eneste for meg var de gangene han blåste luft inn, da ble det som et skikkelig mageknip. Fikk tips om å presse litt på magen om det gjorde veldig vondt, men det var ikke nødvendig. Det tok ikke lang tid og gjorde ikke vondt etterpå.

Personlig ville jeg aldri hatt lyst til å ha med meg kjæresten under en slik undersøkelse. Når jeg gjorde det hadde legen en assistent, og hun sa at jeg bare skulle si i fra hvis jeg trengte en hånd å holde i.:)

Synes forberedelsene var det mest ubehagelige med prosessen...

Anonymkode: b1101...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det ligger en tråd om dette i "kropp og helse"-forumet, hvis du vil lese enda flere erfaringer.

Tråden handlet om rektoskopi som er en undersøkelse som kun tar 5-10min. Denne tråden skulle egentlig ligge på kropp og helse, men jeg hadde flere tabs åpne og såg ikke at jeg skrev i kosthold. 

Takk for at du skrev om din opplevelse. 

 

Anonymkode: 4e4a1...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...