Gå til innhold

Hvordan finne tilbake til motivasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk ned 20 kg før jul. Har 15-20 kg igjen. Men har mista motivasjonen helt. 
Det går noenlunde fint i uka. Men når helga kommer då skjærer det seg helt. 
Jeg holder meg noenlunde aktiv, men ikke så mye som jeg ønsker. Kjenner det klør i kroppen etter å røre meg mer. Men enten er det fryktelig dårlig vær eller så er det noe annet som kommer i veien.

Lite energi har jeg og. Men vet jo at om jeg bare kommer igang og får kutta på sukker og får rørt meg ute i frisk luft, så blir det bedre. 
 

Det er bare det at motivasjonen er lik null.

Noen tips?

Noen som kan sparke meg bak?

Hva som helst som kan få meg igang igjen.

Anonymkode: 405b7...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer ikke til å være motivert hele tiden. Du er nødt å hente fram disiplin i de "dårlige" periodene. Holder du ut, så vil resultatene komme og dette vil føre til gode perioder med masse motivasjon. Det kommer til å suge noen ganger, sånn er det bare. I dag følte jeg f.eks. ikke for å gå på trening, men jeg gjorde det likevel. Jeg kan selvsagt utsette trening til en annen dag om jeg kjenner at jeg faktisk er såpass sliten at kroppen trenger hvile, men stort sett er jeg bare litt trøtt pga jobb osv. Det går over så fort jeg kommer i gang. 

Når det kommer til mat så passer jeg på å få i meg nok mat, med hovedvekt av proteiner. Spiser mye grønnsaker, frukt og bær, som hjelper på metthetsfølelsen da slik mat har lite kalorier per volum (altså man kan spise ganske mye før man kommer opp i et høyt kalorinivå). Jeg passer også på å ikke overspise i helgene, men heller begrense meg til litt kos/godteri. Andre ganger spiser jeg ingenting kos, det er ikke alltid jeg har lyst på. 

Poenget er at du er egentlig bare nødt til å komme i gang og ha kontinuitet. Du trenger ikke å være dritstreng heller, forsøk å finne en balanse du trives med. Men tungt i perioder kommer det til å være, spesielt hvis man har et indre matmonster som bare har lyst å spise masse hele tiden. 

Ikke tenk så mye over hvordan du skal finne motivasjon. Bare kom i gang, så løser det seg etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, kan det være greit å kjøre det ut i helgene? 😊 Jeg spiser hva jeg vil lørdag og søndag så lenge det er etter kl 16. Da har jeg et relativt kort spisevindu som begrenser kalorier, noe å se fram til og har ikke følelsen av at jeg ofrer så mye. Så kan du bevege der mer nå når våren er rundt hjørnet. Og det er ikke så ille med dårlig vær! 

 

Det værste som skjer er at du kanskje ikke går ned så fort, men det kan være lettere å gi seg selv litt kontrollert slack. Så vil nok motivasjonen komme etter hvert! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...