vi har alle vårt Skrevet 25. februar 2020 #1 Skrevet 25. februar 2020 Dette er ganske sykt. En imam gifter bort ei jente på rundt 14 år til en voksen mann. Jentas foreldre får 70.000 kroner for handelen. I dommen fra tingretten heter det at mannen frifinnes da retten ikke finner det bevist utover rimelig tvil at jenta var under 16 år da da hun ble giftet bort etter sharia og mannen innledet seksuelt forhold med henne. Nå konkludere lagmannsretten med det samme: Mannen kan ikke dømmes for «å ha forsøkt å gifte seg med ei 14 år gammel jente på Sunnmøre. Mannen var også tiltalt for seksuell omgang med jenta. Retten var delt, men flertallet konkluderer med at det er så stor usikkerhet rundt den faktiske alderen hennes, at han må frifinnes». Hva med foreldrene, de visste vel hvor gammel jenta var? https://www.rights.no/2020/02/sharia-pa-norsk-jord-salg-av-jentebarn-akseptert/ 5
Drizzt Skrevet 25. februar 2020 #2 Skrevet 25. februar 2020 Hva f...n? Jeg har for lengst mistet all respekt for norsk rettsvesen etter flere skandaløse kjennelser, men dette tar absolutt kaka. 5
Druid Skrevet 25. februar 2020 #3 Skrevet 25. februar 2020 Jeg lurer på hva Hege hadde sagt hvis Han BLE dømt. Siden det betyr at man aksepterer sharia rett... 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. februar 2020 #4 Skrevet 25. februar 2020 Fy faen, har ikke ord på hvor sykt det er.
ajarRun Skrevet 25. februar 2020 #5 Skrevet 25. februar 2020 1 time siden, vi har alle vårt skrev: Dette er ganske sykt. En imam gifter bort ei jente på rundt 14 år til en voksen mann. Jentas foreldre får 70.000 kroner for handelen. I dommen fra tingretten heter det at mannen frifinnes da retten ikke finner det bevist utover rimelig tvil at jenta var under 16 år da da hun ble giftet bort etter sharia og mannen innledet seksuelt forhold med henne. Nå konkludere lagmannsretten med det samme: Mannen kan ikke dømmes for «å ha forsøkt å gifte seg med ei 14 år gammel jente på Sunnmøre. Mannen var også tiltalt for seksuell omgang med jenta. Retten var delt, men flertallet konkluderer med at det er så stor usikkerhet rundt den faktiske alderen hennes, at han må frifinnes». Hva med foreldrene, de visste vel hvor gammel jenta var? https://www.rights.no/2020/02/sharia-pa-norsk-jord-salg-av-jentebarn-akseptert/ Det spiller vel ingen rolle? Så lenge man tror at personen man har sex med er gammel nok, eller bevisst nok, eller tror de samtykker går det greit. Hva de faktiske forhold er var ikke så viktig.
DominantHr Skrevet 25. februar 2020 #6 Skrevet 25. februar 2020 Det er dette som kalles kulturrelativisme. Hadde en etnisk hvit norsk mann gjort noe tilsvarende, hadde han fått 10 års sikring for menneskehandel. 7
Druid Skrevet 25. februar 2020 #7 Skrevet 25. februar 2020 Er det noen som har tilgang til sakspapirene? Selv om jeg ikke er enig med Hege storhaug, er det ting i denne saken som skurrer. 3
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2020 #8 Skrevet 25. februar 2020 Dette er da helt vanlig i endel muslimske land, hvorfor er dere sjokkerte??
Gjest bloody Skrevet 25. februar 2020 #9 Skrevet 25. februar 2020 Vi må jo ååååååpne opp for multikulturismen, heeeeeeeeerregud, alle vet jo dette er helt vanlig i muslime land. å hvilket SJOKK at det har skjedd i norge! å heeeeerregud, nei det er ikke SANT. politisk korrekt spya får jo helt fnatt her.
Druid Skrevet 25. februar 2020 #10 Skrevet 25. februar 2020 3 minutter siden, Apocalypte skrev: Dette er da helt vanlig i endel muslimske land, hvorfor er dere sjokkerte?? Fordi vi generelt gir f i hva som er vanlig i slike land og dette ikke følger vanlig norsk rettspraksis i denne typen saker? 4
ElinX0Xpoliti Skrevet 25. februar 2020 #11 Skrevet 25. februar 2020 1 hour ago, Druid said: Fordi vi generelt gir f i hva som er vanlig i slike land og dette ikke følger vanlig norsk rettspraksis i denne typen saker? Norges statmakt legger til rette for dette sist gang dette var oppdaget i 2018 så fikk en 34 åring gifte seg med en 12 åring på asyl mottaket i Finnmark. Det har blitt satt presidents siden dette og det er normal rettpraksis da, som tilsier en lovendring må til. 2
Drizzt Skrevet 25. februar 2020 #12 Skrevet 25. februar 2020 Jeg bryr meg ikke hvordan det er i muslimske land. Jeg bryr meg at det er uakseptabelt her hvor jeg bor. Jeg er helt enig med Hege S her i denne saken og deler hennes tanker og bekymringer. Hvorfor ble foreldrene ikke siktet? Hvorfor i det hele tatt denne mannen ble frifunnet? Slett arbeid fra politiet? Norge beveger seg i feil vei med stormskritt. 1
Druid Skrevet 25. februar 2020 #13 Skrevet 25. februar 2020 29 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev: Norges statmakt legger til rette for dette sist gang dette var oppdaget i 2018 så fikk en 34 åring gifte seg med en 12 åring på asyl mottaket i Finnmark. Det har blitt satt presidents siden dette og det er normal rettpraksis da, som tilsier en lovendring må til. Feil. Det var ingen måte hva den saken handlet om. Og den saken demonstrerte når kulturell forståelse er nødvendig og saken ble taklet relativt greit i etterkant. Og vårt lovsystem er bygd på civil law, ikke common law; presedens har veldig lav vekt i norsk rett. 3
vi har alle vårt Skrevet 25. februar 2020 Forfatter #14 Skrevet 25. februar 2020 Hvorfor er det ingen som har klaget på fake news fra HRS?
ElinX0Xpoliti Skrevet 25. februar 2020 #15 Skrevet 25. februar 2020 (endret) 2 hours ago, Druid said: Feil. Det var ingen måte hva den saken handlet om. Hva i alle dager foregikk da? Nå snakker jeg ikke om 14 åringen som ble gravid med en 23 åring i 2017 der hun var 13 når hun ble gravid.. Quote Og den saken demonstrerte når kulturell forståelse er nødvendig og saken ble taklet relativt greit i etterkant. Gjerne del med oss om det og hva Anne Rustad sa om "kulturell forståelse". Quote Og vårt lovsystem er bygd på civil law, ikke common law; presedens har veldig lav vekt i norsk rett. Et prejudikat er en rettbetingelse som er bindene for senere dommer ifra retteinstansen, dette er normal rettpraksis i Norge. Å snakke om "civil law" og "common law" siden vi har vår egen versjon av norsk lov, der vi har rettspraksis påvirket av amerikansk og engelsk lov der dette konseptet er i bruk. Vi har dommere som kan være mer fleksibel enn amerikanske dommere, men i det hele og det store så har prejudikat ellers sagt presidents som har og vil tilsi at dommere (jurister) i Norge ser på eldre saker og dømmer etter det. Dog jeg har ikke ikke ekspert på evnet, men det er helt klart at retten bruker presidents defakto. Som jeg sa lovendring må til, og kulturell forståelse er en unnskyldning for grusom adferd. Endret 25. februar 2020 av ElinX0Xpoliti 1
Apis Skrevet 26. februar 2020 #16 Skrevet 26. februar 2020 Så lenge jenta er under 18 vil vel foreldrene i det minste miste foreldreretten?
ElinX0Xpoliti Skrevet 26. februar 2020 #17 Skrevet 26. februar 2020 30 minutter siden, Apis said: Så lenge jenta er under 18 vil vel foreldrene i det minste miste foreldreretten? Du må forstå at disse personene kommer ifra land der man har klan-kultur som betyr at onkelen, fetteren, tanten, mor og far møter utenfor barnevernets kontor, kommunen instanser og individer. Siden dette har skjedd mange ganger, så har de som jobber med dette redd for å gjøre noe og er redde for bli kalt rasister ifra radikale folk i Norge.
Druid Skrevet 26. februar 2020 #18 Skrevet 26. februar 2020 36 minutter siden, Apis skrev: Så lenge jenta er under 18 vil vel foreldrene i det minste miste foreldreretten? Der er altfor lite vi vet om denne saken. Det er flere aktuelle tiltale punkter som normalt skulle kommet til anvendelse, og som det er rettspraksis på, som av en eller annen grunn ikke er trigget her, og det tilsier at saken er sterkt spisset hos Right. Derfor etterspørselen etter sakspapirer. . 2
Hr. Aktiv Skrevet 26. februar 2020 #19 Skrevet 26. februar 2020 Rettsstaten her hjemme kan du bare putte i dass. Dommerstanden er så tannløs som det kan bli. Ser det i mange saker. Jo alvorligere ting du gjør jo mere rabatt og fritak får du. Stikk i strid med sunn fornuft.
Druid Skrevet 26. februar 2020 #20 Skrevet 26. februar 2020 (endret) 12 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Rettsstaten her hjemme kan du bare putte i dass. Dommerstanden er så tannløs som det kan bli. Ser det i mange saker. Jo alvorligere ting du gjør jo mere rabatt og fritak får du. Stikk i strid med sunn fornuft. Det er fordi sunn fornuft ikke er det. Den er basert på begrenset kunnskap. Poenget, og dette har vært påpekt fra dommerstanden i mange år, er at jo høyere straffereaksjon man lovfester, jo høyere krav stilles det til bevisførsel. Og vi har fått høynet mange straffer i de siste par år, hvilket følgelig har påvirket hvor mange saker av disse typene som har blitt prøvd. Fordi forhøyede krav til bevisførelse påvirker hvor mange tiltaler som blir utstedt. Så jeg skjønner hvorfor alle tiltalepunkter rundt ekteskaplovgivningen ikke er brukt, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er tiltaler knyttet til menneskehandel. Endret 26. februar 2020 av Druid 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå