Gå til innhold

Ikke middagen som er dyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i alle tråder om å redusere på matkostnadene at tipsene går på middager. I min familie er middagene billige. Pålegget drar opp prisene. Derfor: Noen som kjenner seg igjen? Hva slags pålegg kjøper du som er rimelig? Har dere restriksjoner på hvor mye og hva slags pålegg barna kan ta? Andre triks for å holde utgiftene nede?

Anonymkode: 90bd0...2c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp med maks et pålegg per skive. Altså ikke ost og skinke på samme skive. Fikk ikke lov til å ha 5 fårepølse på en brødskive... Maks 2. Ost var ikke lov til å Maule. 

Kjøper du store hvitoster i blokk, er det langt flere brødskiver i den enn i en pakke skinke. Billig leverpostei, det går an å bruke Tomat og majones som et pålegg.. Kommer an på hva dere liker, men finnes jo rimelig skinke fra billigmerkene. 

Du kan kjøpe pålegg som snart går ut på dato og fryse ned. 

Skrevet

Du kan også vurdere grovere brød slik at skivene metter mer og man dermed spiser færre som igjen fører til mindre påleggsbruk. 

Knekkebrød spiser man mye mer av enn brødskiver og det går mer pålegg av det

• Liker 5
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. En middag koster for oss per person mellom 25 og 50 kroner per dag. Av pålegg kjøper jeg ofte gulost eller billigste utgave av kokt skinke. En gulost til 70 kroner holder i 2 uker, og en pakke kokt skinke til 25 kroner holder 4-5 dager. Sleng på litt tomat, agurk og paprika på toppen; det koster ikke mange kronene. Pålegg koster meg altså 10-15 kroner per dag. Max. 

Skrevet
5 minutter siden, Ullvott skrev:

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. En middag koster for oss per person mellom 25 og 50 kroner per dag. Av pålegg kjøper jeg ofte gulost eller billigste utgave av kokt skinke. En gulost til 70 kroner holder i 2 uker, og en pakke kokt skinke til 25 kroner holder 4-5 dager. Sleng på litt tomat, agurk og paprika på toppen; det koster ikke mange kronene. Pålegg koster meg altså 10-15 kroner per dag. Max. 

Fint for deg, men det er ikke sånn i min familie. På den annen side er det ekstremt sjelden at en middag koster 200 for oss. Koster mellom 50-100 for en middag til fire, oftere rundt 50 enn 100.

• Liker 1
Skrevet

Det er lettere å hjelpe deg hvis du forteller oss hva dere vanligvis spiser, så kan vi se litt på hva dere kan kutte på.

Men generelt: Skinke fra Coop / First price / Rema1000 er MYE billigere enn Gilde og andre "skikkelige" merker. First price har også veldig god makrell i tomat som er mye billigere enn Stabburets. Det er også en del penger å spare på å kjøpe riktig brød. Det må være et som metter, men også ett som ikke koster 40 kr. 

Anonymkode: c48c8...5d4

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint for deg, men det er ikke sånn i min familie. På den annen side er det ekstremt sjelden at en middag koster 200 for oss. Koster mellom 50-100 for en middag til fire, oftere rundt 50 enn 100.

Siden du spurte om noen kjente seg igjen, svarte jeg på det. 
Gulost og kokt skinke, som jeg skriver om, utgjør likevel mindre penger enn middagene dine. 

Tar gjerne imot middagstips, da :) 

Skrevet
Akkurat nå, Ullvott skrev:

Siden du spurte om noen kjente seg igjen, svarte jeg på det. 
Gulost og kokt skinke, som jeg skriver om, utgjør likevel mindre penger enn middagene dine. 

Tar gjerne imot middagstips, da 

Vi har suppe en gang i uka, noen ganger med fullkornpasta, med et kokt egg per person, kikerter, noen skiver spekepølse, avhengig av hva slags suppe det er. Noen ganger med brødskiver og smør eller rundstykker/bagetter.

Risengrynsgrøt.

Pannekaker.

Hjemmelaget lapskaus.

Ris i panne med tomatsaus og pølser eller annet kjøtt.

Laks fra First Price med ris og brokkoli og gulrøtter.

Fiskekaker/fiskeburgere i hamburgerbrød eller med potetmos og den billigste grønnsakssorten.

Fiskeboller med kokte poteter, hvit saus og gulrotsalat. 

Pølser med rotmos og potetmos.

Fiskegrateng med gulrotsalat og poteter.

Makaronigrateng med mais, kål som gratineres.

Bare noen eksempler. 

Skrevet

Billig pålegg: kjøp påleggs-skalker i ferskvaredisk og lag hjemmelaget italiensk salat. Kjøp store pk med skinke hos feks Rema. Kjøp ost på tilbud. Egg er godt og sunt pålegg, kjøp first price egg og lag eggesalat eller kokt egg. Tunfisk er billig. Tunfisksalat med egg, løk og majones er veldig godt. Lag hummus selv, kikerter er dritbillig. Smaker nydelig under feks skinke. Kokte kalde poteter med majones og salt og pepper er faktisk veldig godt. Hjemmelaget syltetøy. 
Syns ikke det er riktig å legge restriksjoner på hva barna skal ha på brødskiva- men sjoko-pålegg ol har vi bare av og til- og alt innenfor rimelighetens grenser. 

Anonymkode: d7ea4...249

Skrevet

Egg med majones og tomat Sundt godt og billig

Anonymkode: 9e7f7...255

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å fra på harrytur om du bor på Østlandet - mye å spare på pålegg.

Ellers er mitt tips å spe på med litt pizzasnurrer, middagsrester og slikt i matpakka 😊

Anonymkode: ef3fc...ea7

Skrevet

Er helt enig med Ts! Det går fint an å lage ganske billige middager, men pålegg er kjempedyrt!  Nå er dette noen år siden, men jeg brukte mye tynne tomatskiver og agurkskiver med pepper og salt på brødskiver. Også banan skåret i skiver. Det var veldig god og mettende på grovt brød. Det er jo også billig med løk, så kjøper du pølser fra first price, så skjær de i skiver og stek, ha på løk og det smaker greit. De kan også serveres kalde etter at de er stekt, men ikke bruk smør og stek dem i, men litt olje. Løk er veldig sunt. 

Du kan jo også kjøpe first price fiskekaker og ha på brød med rødbeter fks. Tenk litt på hva annet enn det som blir solgt som pålegg , som kan brukes som det. Ellers brukte jeg mye havregryn med frukt og rosiner. Men må ikke ha brødskiver til alle måltider utenom middag. Det er veldig norsk måte å spise på, og jeg liker brød selv. Men jeg lagde mye annet også. Har en poteter, løk og egg, så kan en lage mye og lettvint.

Skrevet

Jeg kjøper alt av pålegg på tilbud og datovarer og legger i fryseren.

Anonymkode: bb493...975

AnonymBruker
Skrevet

Et egg strekker fint til to ordentlige brødskiver hvis du kutter dem i småbiter. Jeg pleier å ta dem i eggedeleren på vanlig måte (så de blir skiver), så snu det skivede egget 90 grader og kutte den veien og. Da får jeg masse små terninger/strimler med egg som jeg legger utover på tallerkenen, tar smør, kaviar eller majones på skiven og moser den smurte skiven nedi eggbitene. Skiven blir dekket av egg, og det er som sagt fint nok til to skiver :) Kjøper egg fra first price, så blir det hele ganske rimelig. 

Anonymkode: c48c8...5d4

• Liker 1
Skrevet

Pålegg er oppskryt, ekstremt høy kilopris. Bedre å gå for mat man kan lage store mengder av og dele opp til f.eks lunsj for å varme opp. Bak brød selv.

AnonymBruker
Skrevet
On 2/25/2020 at 4:25 PM, altflyter said:

Jeg vokste opp med maks et pålegg per skive. Altså ikke ost og skinke på samme skive.

Nitrist :(

Anonymkode: 64a29...ca8

Skrevet

For å spare litt penger på pålegg så kjøper jeg eks stek i tilbudshylla og lager pålegg av den. Kan gjøre det samme med ribbe og svinefilet. Lager også pålegg av kikerter med smakstilsetning som jeg bruker i stedet for smøreost. Hjemmelagde salater basert på first price masjones. Må ikke ha kjøtt i en salat, kommer langt med gulrot, kål og kanskje litt eple. Smaksetter majonesen med sitronsaft og sennep. Crabstick kan også brukes i salat.
Har alltid kokte kikerter i frysa, kjøper aldri bokser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nitrist :(

Nitrist? Jeg vokste opp i en familie med helt vanlig økonomi på 90-tallet, og vi måtte også velge ett pålegg om gangen, i hvert fall i ukedagene. Sånn er det når man er 3 idrettsglade barn i voksealderen som til sammen konsumerer et helt brød daglig, og lett kunne spist seg gjennom 10 skinkepakker, 3 oster og 4 syltetøyglass i uka om ingen satte stopp. På søndager var det ofte felles familiefrokost med tente lys og diverse pålegg dandert på fat, da kunne vi ta fritt.

Handler jo ikke bare om penger, men om å lære barn måtehold i hverdagen. Om man venner seg til å alltid måtte ha masse pålegg på skiva, så blir det mange ekstra kalorier over tid. Noe som går fint for aktive unger, men som kan bli problematisk når man blir tenåring og mer stillesittende. 

Anonymkode: 9c770...f1b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

På Kiwi selger de store bokser italiensk salat og en rimelig type leverpostei. Både Kiwi og andre matbutikker har halvkilosbøtter med  rimelig syltetøy. En Hvitost rekker langt, trenger ikke være Norwegiaost. Servelat er rimelig kjøttpålegg. Ellers følg med på tilbud på kjøttpålegg og frys ned. 

Anonymkode: 78ea3...a2a

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man venner seg til å alltid måtte ha masse pålegg på skiva, så blir det mange ekstra kalorier over tid. Noe som går fint for aktive unger, men som kan bli problematisk når man blir tenåring og mer stillesittende. 

Det er nitrist om kostholdet skal bestå av masse brødskiver med minimalt pålegg. Særlig sunt er det heller ikke.

Da burde man heller velge andre ting enn brødmat til noen måltider. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...