Gå til innhold

Deprimert 11 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med en deprimert 11 åring? Står på venteliste hos bup.

Men føler oss helt maktesløse,går på helsa løs.Barnet har dårlig matlyst,sover dårlig,trekker seg unna venner-føler seg ensom. Vil bare være hjemme å være i fred. Ønsker bare å dø. Er helt apatisk.

En evig kamp å få komt seg på skolen,lekser er uaktuelt. 

 

Anonymkode: 1eff2...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med en deprimert 11 åring? Står på venteliste hos bup.

Men føler oss helt maktesløse,går på helsa løs.Barnet har dårlig matlyst,sover dårlig,trekker seg unna venner-føler seg ensom. Vil bare være hjemme å være i fred. Ønsker bare å dø. Er helt apatisk.

En evig kamp å få komt seg på skolen,lekser er uaktuelt. 

 

Anonymkode: 1eff2...8bf

Fryktelig vanskelig situasjon, og siden barnet allerede står på venteliste hos BUP er det vel nesten ingen annen mulighet enn å stå i det fram til barnet får plass. Kanskje i samarbeid med fastlegen, psykiatrisk sykepleier eller helsesøster i kommunen. 

Det er kjempetøft, og jeg føler med dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakke med læreren til barnet, med helsesykepleier. Fokusere på det barnet liker og pleide å like. Fokusere på det som er positivt og fortelle barnet at dere er glade i det. Sette ned tempoet. Gjøre ting sammen, passe på å ikke bare være inne, men dra ut på tur så ofte som mulig. Fysisk aktivitet er bra. Være tydelig og ha forventninger til barnet, men også være åpen for at ting tar lengre tid noen ganger.

Og være tilgjengelig for prat, men ikke mase om at barnet skal prate. 

Gi håp om at ting blir bedre, men også anerkjennelse på at ting er tøft nå.

Anonymkode: f7f5a...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få en hastesak hos bup? Dvs at situasjonen deres er såpass vanskelig at dere må ha hjelp så fort som mulig? Det fikk vi til vårt barn (16 år). Fra vi ble henvist til bup fra skolepsykologen og legen til vi fikk time, så gikk det 2-3 uker. Skolepsykologen skrev at det hastet pga et par ting som 16 åringen vår hadde gjort (som selvmedisinering). Jeg vet ikke kravene til hastesak, så jeg kan kun snakke av erfaring.

Kan du ta kontakt med fastlegen? Eller helsesøster/skolepsykolog på skolen? Hvis dere ikke kan komme fortere til hos bup, så burde lege, helsesøster eller skolepsykolog være et alternativ i mellomtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente på 11 , snart 12, som er deprimert og sliter med angst. Det svinger veldig og er heldigvis nå i en god periode. I de dårlige er det som du beskriver. 

Vi er i gang med utredning hos bup nå. Forsto det sånn at det i første omgang er kognitiv adferdsterapi de tilbyr i tillegg til å se på hvordan de kan tilrettelegge hverdagen til barnet best mulig både på skolen og hjemme. 

Håper dere får plass hos BUP raskt! Hos oss hjalp det at lærer tok kontakt med bup og presset på for at mitt barn skulle få hjelp.

Anonymkode: eaa94...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Fastlegen har allerede    vært i kontakt med bup at det haster. Har prøvd å snakket med fastlegen men barnet nekter å åpne seg der. 

Prøvd å fokusere på positive ting,finne på ting sammen. Men føler det blir værre for hver dag som går,barnet har liksom gitt opp alt og mistet alle interessene.

TS

Anonymkode: 1eff2...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Fastlegen har allerede    vært i kontakt med bup at det haster. Har prøvd å snakket med fastlegen men barnet nekter å åpne seg der. 

Prøvd å fokusere på positive ting,finne på ting sammen. Men føler det blir værre for hver dag som går,barnet har liksom gitt opp alt og mistet alle interessene.

TS

Anonymkode: 1eff2...8bf

Her snakket vi mye om at dersom vi ikke fikk snarlig hjelp hos bup så måtte vi søke privat hjelp koste hva det koste ville. 

I deres tilfelle tror jeg at jeg ville gjort det. 

Har dere vært i kontakt med helsestasjonen? Her i min kommune har de en kommunepsykolog som et lavterskel tilbud. 

Mitt barn får mye hjelp av omgang og stell av dyr. Det har en terapeutisk effekt på henne. 

Hilsen meg som også har et deprimert barn

Anonymkode: eaa94...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noe alvorlig ytre stress må ha forårsaket dette. Mulig du ikke vet hva det er, men 11 åringer mister ikke gnisten uten grunn. 

Det kan være elever eller lærere som mobber, holder utenfor? 
Det kan være oppdragelsen dere gir er mobbende, eller bare svært mangelfull. Det kan være alvorlige ting som seksuelt misbruk. 

Det er så vanskelig å forestille seg at depresjon hos 11 åring kommer helt ut av det blå. Hvordan var hun før? 

Jeg hadde tatt meg fri, og jeg hadde tilbydd henne skolebytte. 

Anonymkode: dc1b8...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...